اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052484155793

نمایش سازه های کوبه‌ای در میراث فرهنگی

کد: 1395052484155793

http://goo.gl/PC48u9

، تهران , (اخبار رسمی): نمایشگاهی از سازهای کوبه‌ای یک سازنده سازهای سنتی،در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

نمایش سازههای کوبه‌ای درسازمان میراث فرهنگی

به گزارش اخبار رسمی  به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی، نمایشگاه «... و این سازها ... » با نمایش آثاری از سازهای کوبه‌ای تنبک، دف، دایره، دمام، دهل، کوزه، طشت، زنگوله‌ها، بندیر، تاس، دهلک، جعله و دوسرکوتن از ساخته‌های ایرج طباطبایی و کوروش بزرگپور، سازنده و نوازنده سازهای کوبه‌ای و دیگر سازنده‌های کشور به‌نمایش گذاشته شده است.

ایرج طباطبایی که آشنایی با موسیقی، بویژه تنبک را مرهون پدرش است، به‌دنبال نوازندگی در گروه‌های متعدد موسیقی و علاقه به ساخت سازهای سنتی در سال 1377 جذب کارگاه هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی شد و در کارگاه سازسازی زیر نظر بیاض امیرعطایی، حسین قلمی و مرحوم محمود قربانعلی به ساخت سازهای قیچک، تمبک و سه تار پرداخت.

او درباره این رشته از هنرهای سنتی، گفت: ساخت تنبک که سال‌ها در این کارگاه متوقف شده بود، با رویکرد جدید و الگوی منحصربه‌فردش دوباره احیا شد. استفاده از چوب‌های مختلف و غیرمتداول و نیز فرم‌های خاص و متفاوت با سازهای موجود در بازار، از ویژگی‌های ساز سازی من در ساخت تمبک و قیچک است.

این هنرمند که نوازندگی تنبک را از سال 61 نزد استاد محمود فرهمند بافی آغاز کرده، این کار را در محضر استادانی مانند بهمن رجبی و محمد اخوان ادامه داده است.

طباطبایی تدریس در هنرستان موسیقی ملی و مراکز آموزشی و همچنین تجربه همکاری با گروه‌های موسیقی به سرپرستی استادانی مانند جواد ضرابیان، حسین علیزاده، ملیحه سعیدی، رضا شفیعیان، فریدون ناصری بطحاییی، مصطفی پیوست و... را در کارنامه فعالیت خود دارد.

کوروش بزرگپور استاد و نوازنده سازهای کوبه‌ای نیز با اشاره به اهمیت این سازها در کشور، گفت: سازهای کوبه‌ای در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است، چنان که این سازها در بسیاری از استان‌های کشور از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، از تنوع بالایی برخوردار است. در این نمایشگاه سعی شد تا مجموعه‌ای کامل از انواع سازهای کوبه‌ای کشور به‌نمایش گذاشته شود.

همکاری با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی از بدو تأسیس ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی نزد کامبیز روشن‌روان، اجرا و ضبط شمار زیادی از موسیقی فیلم و سریال‌های تلویزیونی از جمله «کیف انگلیسی»، «مسافر ری»، «شهریار»، «ملاصدرا»، «عروس آتش»، «دوئل»، «شام آخر»، «امام رضا(ع)»، «مختارنامه»، «اپرای شمس و مولانا» از جمله فعالیت‌های بزرگپور است.

این دو هنرمند با بیان این‌که حدود یک سال برای برگزاری این مجموعه تلاش کرده‌اند، معتقدند: با تلاش برای جمع آوری، تقسیم‌بندی، نوع ساختار از لحاظ جنس (پوست و نوع چوب) سازها، همچنین کارهای تزیینی چون منبت، معرق و خاتم که روی آن‌ها انجام می‌شود در تدارک برگزاری این نمایشگاه بودیم تا بتوانیم انواع سازهای کوبه‌ای از مناطق مختلف فارس، گیلان، آذربایجان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خوزستان و جنوب کشور را با نمایش و اجرای صدادهی برای علاقه‌مندان به موسیقی، بویژه آهنگسازان در یک مجموعه جمع‌آوری‌شده بیشتر معرفی کنیم.

این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از 23 تا 27 مردادماه در ساختمان شماره 1 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت 9 تا 16 پذیرای علاقه‌مندان و هنردوستان است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

موسیقی