اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950803167035812

آغاز غربالگری تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال

کد: 13950803167035812

https://goo.gl/UxdQ1Y

، تهران , (اخبار رسمی): اجرای طرح ملی غربالگری تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال آغاز شد.

آغاز غربالگری تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی بهزیستی، مینو رفیعی، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: این طرح برای کودکان 3 تا 6سال انجام می‌شود و والدین می‌توانند به همراه کودکان خود تا پایان آذر ماه به مراکز پیشگیری از طرح تنبلی چشم مراجعه کنند.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها، اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم است، افزود: یکی از افتخارات بهزیستی، اجرای این طرح به صورت مستمر از سال 74 در کشور است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در این طرح 74 درصد مشارکت داشته‌اند، ادامه داد: امسال با برنامه ریزی‌های انجام شده در استقرار گروه‌های سیار در مناطق صعب‌العبور و روستایی، امیدواریم ضریب موفقیت طرح افزایش یابد.
رفیعی علت مشارکت نکردن 26 درصد از کودکان در طرح تنبلی چشم را عدم آگاهی والدین و فقر فرهنگ سلامت دانست و با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح تاکنون 23میلیون کودک معاینه شده‌اند، گفت: از میان این کودکان 250هزار کودک دچار اختلال بینایی بوده‌اند که در زمان مناسب اقدامات درمانی انجام شده است.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برای معاینه هر کودک 2هزار تومان از خانواده‌ها دریافت می‌شود، افزود: امسال بهزیستی 6میلیارد تومان برای اجرای موفق این طرح و همچنین در ارائه عینک و یا کمک هزینه‌های جراحی اختصاص داده است.
وی ادامه شد: تنبلی چشم به علت ظاهر سالم چشم قابل تشخیص نیست و به همین جهت باید مورد معاینه قرار بگیرد و به همین جهت سازمان بهزیستی کشور اجرای طرح تنبلی چشم را در دستور کار خود قرار داده است؛ از این‌رو، طرح تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال قابل اجراست و در صورت گذشت زمان دیگر نمی‌توان اختلالات بینایی اعم از کم‌بینایی و یا نابینایی را درمان کرد.
رفیعی در ادامه به عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان اشاره کرد و گفت: اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک و احتمال بیشتر حوادث و معلولیت از عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان محسوب می‌شود.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور هدف کلی طرح غربالگری تنبلی چشم را ارتقاء سطح سلامت بینایی کودکان 3 تا 6 سال در سراسر کشور دانست و در پایان یادآور شد: کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در کودکان 3 تا 6 سال در کشور، افزایش میزان دسترسی کودکان به خدمات غربالگری بینایی به ویژه در مناطق محروم، روستایی و صعب‌العبور، افزایش میزان آگاهی آحاد جامعه از تنبلی چشم، بیماری‌های چشمی و راه‌های پیشگیری و درمان آن از اهداف اختصاصی طرح غربالگری تنبلی چشم محسوب می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان بهزیستی کشور

سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می‌نماید. پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی کشور از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، آغاز به کار کرد. پس از بررسی و مطالعات شهید محمد علی فیاض‌بخش، سازمان بهزیستی کشور به موجب لایحه قانونی مورخ 24/4/1359 و در جهت تحقق مفاد اصول سوم، بیست‌ویکم و بیست‌ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از ادغام 16 سازمان، نهاد، موسسه و انجمن تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‌های غیربیمه‌ای با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت‌های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد، اقدام کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان