اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950811174666226

مذاکراتی که معکوس جواب داد

نفت کم ارزش تر شد

کد: 13950811174666226

https://goo.gl/xfNJEk

، تهران , (اخبار رسمی): باز هم زنگ کاهش قیمت نفت به صدا در آمد و دوباره قیمت نفت به زیر 50 دلار برای هر بشکه رسید. این کاهش قیمت نفت که از دوران دولت قبل به دلیل برخی مسایل بین المللی آغاز شد در این دولت به اوج خود رسید و حتی به زیر 40 دلار هم نزول کرد.

نفت کم ارزش تر شد!

به گزارش اخبار رسمی از روابط عمومی نسیم اقتصاد، در حقیقت پس از توافق اوپک در الجزایر که مقرر شد، فریز نفتی صورت گیرد و افزایش تولیدی از سوی اعضای اوپک صورت نگیرد، انتظار می رفت که قیمت نفت از ثبات رو به بالایی برخوردار شود اما در عمل این اتفاق نیفتاد و پیش بینی های کارشناسان نادرست از آب در آمد.

هر چند نفت در مقطعی یک هفته ای افزایش قیمت را تجربه کرد اما اکنون به حدود 40 دلار رسیده است که در عمل برای کشورهایی مانند ایران که اقتصاد نفتی دارند هشدار محسوب می شود.

اعضای اوپک در نشست 26 سپتامبر (پنج مهر) خود در الجزایر با کاهش تولید نفت این سازمان به 32.50 تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کردند. اوپک در ماه سپتامبر 33.60 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد.

عراق هفته گذشته اعلام کرد قصد کاهش تولید نفت ندارد. ایران نیز پیش از عراق خواستار مستثنی شدن از این توافق تا زمان رسیدن سطح تولید نفتش به سطح پیش از تحریم‌ها شده بود.

در این میان عربستان سعودی که با کاهش تولید نفت توسط ایران، تولید خود را افزایش داده بود، در نشست الجزایر اوپک تنها به ثابت مانند تولید خود متعهد شد و این یعنی افزایش تولیدی که این کشور داشته است کاهش نمی یابد و ایران هم که به دلیل تحریم ها با کاهش تولید روبرو بوده است هم باید به فریز نفتی احترام بگذارد و تولید خود را افزایش ندهد که مسوولان ایران این موضوع را با رسیدن به سطح تولید پیش از تحریم ها متعهد نشده اند.

عدم توافق اوپکی ها با غیر اوپکی ها

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کاهش قیمت به دلیل عدم توافق اوپک با غیر اوپکی ها به ویژه آمریکا و روسیه بود. پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا در گزارشی نوشت که مخالفت برخی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مورد اینکه چطور توافق به دست آمده ماه گذشته برای مهار عرضه نفت اجرا شود، مانع به توافق رسیدن این سازمان با دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز بیان کرد که کارشناسان ارشد سازمان اوپک 8 آبان‌ماه پس از نشست مشترک با شش کشور دیگر تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک، بحث‌های مطرح شده در این نشست را برای تنظیم قیمت جهانی نفت 'پربار و سازنده' نامیدند. در حالیکه هیچ تعهدی در مورد میزان عرضه نفت برای تولیدکنندگان غیر اوپکی ایجاد نشد.

اوپک در بیانیه پایانی این نشست اعلام کرد، توافق کلی ماه گذشته در این سازمان برای کاهش تولید، پیشاپیش بر بازار اثر گذاشته است؛ هرچند قیمت‌ها هنوز پایین است و تقریبا با یک سوم بهای سه سال پیش برابری می‌کند.

شش کشور غیرعضو اوپک که در نشست وین حضور داشتند جمهوری آذربایجان، برزیل، قزاقستان، مکزیک، عمان و روسیه بودند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از ناتیک علی اف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان که در نشست وین حضور داشته است، نوشت: نشست آینده اوپک در مورد کاهش تولید در تاریخ 25 و 26 نوامبر برگزار می‌شود. البته ما بدون در نظر گرفتن هرگونه نتیجه و تغییرات در بازار به طور منظم نشست‌هایی را برگزار می کنیم.

آمریکا همکاری با اوپک را رد کرد

همچنین نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا در نشست اوپک در وین، از آمریکا در خواست کرد تا برای شرکت در گفت و گوهای فریز تولید نفت حضور پیدا کند و گفته بود که آمریکا باید (در این گفت و گوها) حاضر شود زیرا یک تولیدکننده بزرگ است و نمی تواند جدا عمل کند؛ اما سخنگوی وزارت انرژی آمریکا به سرعت هر ایده ای در مورد همکاری این کشور را برای فریز تولید رد کرد.

سخنگوی وزارت انرژی آمریکا تاکید کرد: آمریکا در هیچ گفت و گوی نفتی با اوپک چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی شرکت نمی کند.

نشریه فوربس در این باره نوشت که گر چه مشخص نیست آیا اشاره مادورو به شرکت های تولیدکننده نفت آمریکا مانند اکسون موبیل و شورون یا به دولت آمریکا برمی گردد، اما در هر صورت خواسته وی بی معنی است.

فوربس افزود: برای شرکت های آمریکایی نیز مطابق قانون این کشور، چنین همکاری هایی و نیز هر نوع دستکاری قیمت ممنوع است.

علل افت قیمت نفت

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار نفت در موسسه اوآندای سنگاپور گفت: مذاکرات زیادی صورت گرفته، اما هیچ توافقی به دست نیامده است. این مسئله موجب افت قیمت ها در بازار شده است.

هالی افزود: تنگاتنگ شدن رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از انتشار خبری در مورد تحقیقات بیشتر اف بی آی در مورد ایمیل های کلینتون نیز بر بازار نفت تاثیر گذاشت و موجب شد سرمایه گذاران به سمت بازارهای پرریسک تر بروند.

از سوی دیگر پیش نویس بودجه فدرال دولت روسیه نشان می دهد این کشور انتظار دارد تولید نفتش در سال آینده هفت دهم درصد و در سال 2018 معادل 9 دهم درصد افزایش یابد که با روح مذاکرات اوپک با تولیدکنندگان نفتی جهان که ثبات تولید است متفاوت است.اکنون قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر امروز با 29 سنت، معادل 0.6 درصد کاهش به 49 دلار و 42 سنت رسید. قیمت نفت برنت جمعه 76 سنت کاهش یافته بود.قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 29 سنت، معادل 0.6 درصد کاهش به 48 دلار و 41 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز جمعه یک دلار و 2 سنت کاهش یافته بود.در هر صورت این کاهش قیمت نفت جز ایجاد شکاف در اقتصاد ایران و برخی کشورهای عضو اوپک مانند ونزوئلا می تواند به ایجاد مشکلات اقتصادی در سطح جهان دامن بزند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته