اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950815175986226

تفاوت کارت‌های اعتباری ایرانی و خارجی در چیست

کد: 13950815175986226

https://goo.gl/HCTWmn

، تهران , (اخبار رسمی): سال‌هاست که در تمام دنیا از کارت‌های اعتباری به عنوان یک کانال اصلی مبادلات پولی استفاده می‌شود و اکنون پس از گذشت نیم قرن از حضور این کارت‌ها در مبادلات جهانی جایگاه خود را در ایران نیز یافته‌اند.

تفاوت کارت‌های اعتباری ایرانی و خارجی در چیست؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل از نسیم اقتصاد، وجود کارت‌های اعتباری بین‌المللی نیز باعث شد تا این کارت‌ها جای خود را در اقتصاد و مبادلات پولی جهان باز کنند و اکنون بخش عمده ای از مبادلات پولی و مالی در سراسر دنیا از این طریق صورت می‌گیرد.

در پی یافتن جایگاه این نوع از کارت‌ها در میان مردم جهان، سیستم بانکی ایران نیز تلاش دارد تا روند استفاده از کارت‌های اعتباری را در میان مردم باب کند تا افراد بخشی از نیازهای مالی خرد خود را از این طریق پوشش دهد و در واقع پول فیزیکی را به پول مجازی تبدیل کنند.

ازاین رو صدور کارت‌های اعتباری از سال گذشته آغاز شد اما امسال با جدیت بیشتری پیگیری و عملیاتی شد تا از این طریق ضمن رفع بخشی از نیازهای خرد مالی مردم برای خرید کالا، کمک به واحدهای تولیدی نیز محقق شود.

اما در این میان عده‌ای معتقدند که هنوز در ایران کارت اعتباری به معنی واقعی ان وجود ندارد  و این کارت‌ها تنها وام‌هایی است که توزیع شده‌اند.

دراین راستا، حسین قضاوی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر امور اقتصاد اظهار کرد: کارت‌های اعتباری در حقیقت کارت‌های وام هستند چراکه کارت اعتباری یعنی کارتی که بتوان بدون داشتن مبلغی در آن و نیز بدون اعمال سود، خرید و پرداخت انجام داد و اگر فرد نتواند صورتحساب خود را در موعد مقرر تسویه کند، شکل وام پیدا کند.

قضاوی با بیان اینکه کارت اعتباری به مفهوم بین‌المللی آن در ایران وجود ندارد، افزود: در کشورهای دیگر کارت‌هایی چون ویزا کارت و مستر کارت رواج دارد و شرکت‌ها بر اساس آن سیاست‌های خود را اعمال می‌کنند.

او معتقد است که در ایران هنوز ابزاری وجود ندارد که تولیدکنندگان کالا و خدمات و عرضه کنندگان کالا بتوانند در چارچوب فروش اعتباری، کالای خود را به مشتریان ارائه کنند.

قضاوی پیشنهاد کرد شرکتی در کشور تاسیس شود تا با تاسیس یک بانک اطلاعاتی از شرکت هایی که حاضرند کالای خود را به صورت اقساط بفروشند، نظام اعتباری را هدایت کنند.

لازم به ذکر است که کارت‌های اعتباری تنها نوع کارت‌های پرداختی هستند که غیر از امر تسهیل دریافت، پرداخت و تسریع در گردش پول از طریق پرداخت الکترونیکی، امنیت خریدار را به دلیل عدم حمل پول نقد،کاهش ریسک‌پذیرش پول تقلبی و... وارد مقوله اعتبار شده‌اند. به این معنا که پول روی کارت اعتباری، از انواع تسهیلاتی است که بانک‌ها به مشتریان به صورت الکترونیکی اعطا می‌کنند.

اما در کشور ما کارت‌های اعتباری هنوز شکل اصلی و رایج در دنیا را ندارد. و یکی از عمده ترین مشکلات آن نحوه صدور و تسویه آن است. در دنیا برای استفاده از کارت‌های اعتباری نیازی نیست که به فروشگاهی مراجعه شود که با یک بانک خاص در ارتباط است و شما می‌توانید از هر فروشگاهی که مد نظر دارید خرید کنید اما اکنون برای استفاده از این کارت‌ها در ایران اگر از یک بانک خاص کارت اعتباری دریافت کرده اید تنها می تواند از فروشگاه‌هایی خرید کنید که با آن بانک در ارتباط بوده و دستگاه POS آن بانک را در محل فروش خود قرار داده‌اند.

در این راستا یکی از روش‌هایی که در سایر نقاط دنیا از ان استفاده می‌شود این است که یک یا چند موسسه مشخص نسبت به نصب پایانه POS در کلیه نقاط فروش اقدام می‌کنند و  این موسسه با پذیرنده‌ها(Merchants) قرار داد امضا می‌کند و وظیفه دارد تا قرارداد میان پذیرنده‌ها و مدیریت روابط را امضا ، پایانه های POS و سایر تجهیزات را نصب، تراکنش از پذیرنده و استعلام از صادرکننده کارت برای پرداخت وجه در زمان انجام معامله (Authorization) را دریافت، تراکنش‌ها و گزارش داده‌ها به پذیرندگان را نگهداری، مشکلات پذیرنده‌ها در پردازش‌های کارت را پیگیری،  تسویه حساب با پذیرنده و جمع آوری تراکنش‌ها و ارسال اطلاعات صورتحساب مشتری برای صادر کننده را انجام دهد.

همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که اعطای تسهیلات در بانکداری اسلامی در قالب 14 ابزار صورت می‌پذیرد که هیچیک قابل انطباق با نحوه پرداخت اعتبار در کارت‌های اعتباری نیست.

این مساله عمده‌ترین مشکل در صدور کارت‌های اعتباری در بانکداری اسلامی و دریافت بهره در بازپرداخت اقساط از دیگر مشکلات مطرح شده است. البته بدیهی است که اقتصاد دانان اسلامی قادر به طراحی قالب و ابزاری برای کارت‌های اعتباری می‌باشند ولی برخی از آنها شاید بدلیل نحوه تسویه کارتهای اعتباری که باعث درگیری شدید منابع بانک و بالا رفتن میزان مطالبات و با توجه به تاثیر آن بر نحوه مصرف که بر خلاف سیاست انقباضی فعلی است تا کنون راه حل جامعی برای این کار ارایه نکرده‌اند.

باید گفت که مسائلی نیز در اقتصاد ایران وجود دارد که کارت‌های اعتباری می‌توانند راه گشای خوبی برای آن‌ها باشند.

استفاده از کارت‌های اعتباری باعث می‌شود تا بانک‌ها درآمد خوبی از این راه کسب کرده و رونق اقتصادی شکل گیرد و همچنین در صورتی که پول پلاستیکی جایگزین بخشی از اسکناس در گردش مالی شود، بخش عظیمی از هزینه‌های امحای اسکناس و چاپ و نشر مجدد آن کم خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]