اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950903188795763

تا پایان سال‌جاری رخ می دهد

اضافه شدن 20فروند شناور صید فانوس ماهیان

کد: 13950903188795763

https://goo.gl/xHZmqN

، تهران , (اخبار رسمی): صید خوب و صادرات ماهیان یال اسبی و ترویج قایق های صیادی وضعیت بهتری را برای صیادان رقم زده است.

اضافه شدن 20فروند شناور صید فانوس ماهیان

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، سید پرویز محبی مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اضافه شدن 20فروند شناور صید فانوس ماهیان تا پایان سالجاری گفت: نگاه به شیلات و همچنین اقدامات انجام شده در راستای توسعه های شیلاتی امید بخش است و امید داریم با پیروی از منویات مقام معظم رهبری،حمایت های دولت تدبیر و امید و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی شاهد اقدامات خوب شیلاتی در سطح مکران به ویژه شهرستان جاسک باشیم.

محبی با اشاره به بازار خوب صادرات ماهیان یال اسبی و ترویج قایق های صیادی به صید این گونه، گفت: صید این گونه از ماهی ها توسط قایق های صیادی وضعیت بهتری را برای آن ها رقم زده است.

وی با بیان اینکه بهره برداری از منابع کمتر برداشت شده به ویژه ذخایر غنی فانوس ماهیان جز اهداف اقتصاد مقاومتی است خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همکاری کامل پژهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در راستای عدم آسیب به ذخایر خلیج فارس در سال های اخیر اقداماتی خوبی در بحث تجاری این آبزیان شده است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه ذخایر فانوس ماهیان در انحصار شهرستان جاسک است گفت:با لغ بر دومیلیون تن ذخیره فانوس ماهیان در این منطقه شناسایی شده است که برداشت تا میزان 400هزار تن  طبق نظر محققان و کارشناسان بدون هیچ آسیبی به ذخایر می تواند انجام پذیرد.

محبی افزود صید فانوس ماهیان در عمق های بالای (200تا400متر) و به دور از  ساحل صورت می گیرد که این مهم باعث شده صید آنها تنها توسط شناورهای صید صنعتی و کشتی های مخصوص صورت بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون میزان خیلی کمی از مقدار مجاز برداشت  فانوس ماهیان برداشت شده است گفت: در صورت عدم برداشت مناسب فانوس ماهیان برابر با اعداد اعلام شده در  خصوص برداشت مجاز از سوی پژوهشکده ،این ذخایر ارزشمند با توجه به طول عمر کوتاهی (18ماهه) که دارند تلف می شوند.

مدیر کل شیلات هرمزگان در ادامه با بیان اینکه تمام صید فانوس ماهیان به سمت کارخانه پودر ماهی هدایت می شود گفت:درحال حاضر کشور وارد کننده پودر ماهی  می باشد که در صورت برداشت مناسب فانوس ماهیان می توان از واردات پودر ماهی جلوگیری کرد.

محبی افزود: امروز تنها در بخش پودر ماهی از فانوس ماهیان استفاده می شود که حرکت به سمت افزایش ارزش افزوده این نعمت خدادادی در دستور کار شیلات ایران قرار دارد.

مدیر کل شیلات هرمزگان تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 50 فروند شناور مجوز صید فانوس ماهیان دارند که تا پایان سال 20فروند شناور صید فانوس ماهیان نیز به آنها اضافه شود.

وی استفاده از گروه ناظرین هم در خشکی و هم در دریا،نصب سامانه کنترل تردد روی کلیه شناورها، پایش مداوم شناورها،نظارت نامحسوس در دریا و خشکی،برپایی کمسیون های  تخلفات صیادی(که در صورت آسیب رسیدن به دریا و ذخایر غنی آن از سوی هرشناوری با آن به جدیت برخورد میشود)، و ... را از اقدامات مهم در راستای حفاظت از ذخایر غنی فانوس ماهیان و پیشگیری از تخلفات صیادی خواند.

محبی با اشاره به اینکه 70 درصد از غذای آبزیان پرورشی را پودر ماهی تشکیل میدهد گفت:خوشبختانه افزایش تولید در هکتار میگوی پرورشی ،توسعه پرورش ماهی در قفس و در مجموع توسعه آبزی پروری ،در فاز دوم توسعه صید فانوس ماهیان ایجاد  اسکله،پشتیبانی صنایع ، ایجاد اشتغال، تامین شناور پشتیبان و احداث صنایع شیلاتی مرتبط  ضروزت این مقوله از فعالیت ها بیشتر می کند و هرگونه سرمایه گذاری در بحث این شناورها منوط به ایجاد این زیر ساخت هاست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]