اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950914194025811

ارائه خدمات با پایین ترین نرخ و بالاترین کیفیت

"دوای درد" مددجویان "بدون بیمه"

کد: 13950914194025811

https://goo.gl/nhzj7n

، تهران , (اخبار رسمی): با وجود این که تکلیف بیمه خدمات توانبخشی در کشورمان هنوز مشخص نیست اما جمعیت هلال‌ احمر بی‌‌توجه به گیرودارهای چنین تصمیاتی، مانند گذشته با پایین‌ترین نرخ و بالاترین کیفیت، افراد کم‌توان جسمی-حرکتی را درمان می‌کند.

"دوای درد" مددجویان "بدون بیمه"

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر،دیروز (شنبه سوم دسامبر) روز جهانی معلولان بود. در کشور ما از چند سال پیش واژه "کم‌توان" در مقابل "معلول" ساخته شد تا درک درستی از وضع افرادی که دشوار‌ی‌های خاص حرکتی دارند در افکار عمومی نقش ببندد. لازم بود این نوآوری زودتر انجام می‌شد تا شعار "معلولیت، محدودیت نیست" از ایهام بیرون آید و جامعه به این درجه از اطلاعات برسد و مردم بدانند افرادی که در نشستن و برخاستن، راه‌ رفتن و برخی فعالیت‌های روزمره دچار مشکل هستند فقط قدرت‌ حرکتی‌شان کمتر از افراد تندرست است وگرنه رنجور مطلق و بی‌مصرف نیستند.

در کشور ما آمار دقیقی از معلولیت در دست نیست اما برخی منابع به طور تخمینی آمار 4 و نیم میلیون را ذکر می‌کنند. پیشگیری از افزایش آمار افراد کم‌توان جسمی-حرکتی مسئله‌ای است که باید در موضوعاتی نظیر بارداری مادران، بیماری‌های کودکان، تصادفات رانندگی و ... جستجو کرد اما مهم‌تر از آن، این است که دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول چه اندازه در کاهش رنج‌ کم‌توانان جسمی تلاش می‌کنند و شرایط آسان را در راه درمان آنان فراهم می‌آورند.

 خدمت هلال احمر به 80 درصد کم‌توانان جسمی-حرکتی

در ماده 3 اساسنامه جمعیت هلال احمر، "کمک به امر توانبخشی و ارایه خدمات اجتماعی درجهت تسکین آلام آوارگان، ‌پناهندگان، مرضی و معلولین" یکی از وظایف هلال‌احمر ذکر شده و همه آنانی که برای درمان عارضه‌های جسمی-حرکتی به مراکز توانبخشی هلال‌احمر در تهران و سایر شهرها مراجعه می‌کنند می‌توانند شهادت دهند که هلال‌احمر هیچگاه در انجام این وظیفه کوتاهی نکرده است. بر اساس آمارهای معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر حدود 80 درصد از کم توانان جسمی-حرکتی در کشورمان از خدمات مراکز توانبخشی هلال‌احمر خدمات استفاده می‌کنند. علاوه بر این، خدمات توانبخشی هلال احمر با نازل‌ترین تعرفه به مراجعین ارائه می‌شود.

 حسن صفاریه، سرپرست معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر، در گفت‌و‌گویی با پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر به مناسبت روز جهانی معلولان (‌کم‌توانان جسمی-حرکتی) می‌گوید:« هلال‌‌احمر در نظر دارد به سوی تخصصی‌تر کردن خدمات توانبخشی و ارتقای کیفی و کمی خدمات در سطح کیفیت و کمیت بین‌المللی حرکت کند اما این هدف نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها است که با عنایت به عدم پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی در کشورمان حصول به این هدف مشکل است.»

از یک سو بیمار به علت عدم پوشش بیمه‌ای تحت فشار اقتصادی جهت دریافت خدمات است و از سوی دیگر هلال احمر به همین علت منابع کافی را جهت تامین زیر ساخت‌ها نخواهد داشت. بنابراین پوشش بیمه‌ای باید از هر نظر در اولویت اقدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد.

اما جمعیت هلال‌احمر که همواره نگاه غیرانتفاعی به خدمات انسانی دارد، در موضوع توانبخشی نیز این تکلیف را برای خود حفظ کرده است. نرخ ناچیز خدمات درمانی هلال احمر به افراد کم‌توان جسمی– حرکتی هیچ تاثیری بر کیفیت خدمات آن نگذاشته است. امکانات خوب کلینیک‌های تخصصی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، هیدروتراپی، خدمات ارتوپدی فنی و رسیدگی لازم به وضع مددجویان توانبخشی سندی بر این ادعا هستند که کیفیت توانبخشی هلال‌احمر نه تنها فدای نرخ پایین خدمات آن نشده بلکه باعث گسترش مراجعه به مراکز هلال‌احمر شده است. دکتر صفاریه در این خصوص می گوید:« واضح است که هلال‌احمر سعی می‌کند بهترین کیفیت را با نازلترین قیمت در اختیار مراجعین قرار دهد و در این مقوله منفعت و مصلحت بیماران صرفا منظور نظر است.»

او ادامه می‌دهد:«برخی امکانات پیشرفته توانبخشی در مراکز جمعیت هلال ‌احمر موجود است که در مراکز خصوصی نیست و از سوی دیگر تامین برخی امکانات از سوی مراکز خصوصی توجیهه اقتصادی ندارد اما با توجه به اهداف انسان‌دوستانه و غیرانتفاعی هلال‌احمر این امکانات تامین شده است.» اما هلال‌ احمر به این مقدار از امکانات توانبخشی که در اختیار دارد بسنده نمی‌کند و در تلاش است تا خدمات خود را بیش از پیش توسعه دهد. سرپرست معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «هلال ‌احمر امسال کلینیک تخصصی توانبخشی سکته مغزی را در تهران افتتاح کرد. در آینده نزدیک کلینیک درمان انحراف ستون فقرات را نیز راه اندازی می‌کند و از سال آینده این خدمات را در چند مرکز کشوری آغاز می‌کند.»

نهضت بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر برنامه‌های توانبخشی افراد کم‌توان جسمی و جانبازان جنگی را با جدیت پیگیری می‌کند. با توجه به عضویت ایران در فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، برنامه‌های توانبخشی به شکل جدی و هدفمند در دستور کار جمعیت هلال احمر کشورمان قرار دارد که در صورت حمایت وزارت بهداشت و تامین پوشش مناسب بیمه‌ای می‌توان نسبت به تامین زیر ساخت‌ها و ارتقای کیفی و کمی خدمات و ارائه خدمات توانبخشی با استاندارد روز دنیا بیش از پیش اقدام کرد.

نخستین مرکز توانبخشی جمعیت هلال احمر در دی ماه سال 1341 با همکاری سازمان ملل متحد، وزارت بهداری وقت و جمعیت شیروخورشید ‌سرخ سابق تاسیس شد. جمعیت هلال احمر اکنون دارای 115 واحد توانبخشی در استان‌های مختلف است. مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال احمر در تهران به نشانی خیابان حضرت ولی عصر (عج)، بالاتر از میرداماد، خیابان رشید یاسمی یکی از بزرگترین مراکز توانبخشی منطقه به حساب می‌آید. بیمارستان نورافشار تهران نیز اولین بیمارستان بازتوانی و پزشکی-ورزشی در سطح منطقه است که تحت تولیت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و با حمایت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اداره می‌شود. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]