اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950917196796226

تغییراستاندارهای بانک مرکزی اثرمنفی بربانک‌هانداشت

کد: 13950917196796226

https://goo.gl/7oWsLU

، تهران , (اخبار رسمی): در برنامه دیشب گفتگوی ویژه خبری وضعیت بازار سرمایه بررسی و بر اساس آن نیازها و استانداردهای اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی و دلایل بسته شدن برخی نمادها اعلام شد.

تغییراستاندارهای بانک مرکزی اثرمنفی بربانک‌هانداشت

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، «عباس کمره‌ای» مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی، «روح الله حسینی مقدم» معاون بورس اوراق بهادار تهران و یکی از نماینده‌های سهامداران حقیقی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع «لزوم شفافیت سازی بازار سرمایه» حضور داشتند.
در این راستا روح الله حسینی مقدم، معاون بورس اوراق بهادار تهران درباره لزوم شفافیت سازی بازار سرمایه عنوان کرد: باید دارایی‌های مالی را به پول نقد تبدیل کرد یعنی وقتی بازار به سطح کارایی قابل قبولی می‌رسد باید آزادی ورود و خروج داشته باشد.
او با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک بازاری شیشه‌ای است، تصریح کرد: در صورتی که اطلاعات به صورت دقیق در بازار منعکس نشود، سرمایه گذار براساس ابهامات تصمیم‌گیری می‌کند و ممکن است، دچار اشتباه شود.
حسینی مقدم با بیان اینکه امروز ابهامات در بازار سرمایه به حداکثر رسیده است، افزود: تا زمانی که شرکت‌ها مجمع خود را برگزار نکرده‌اند و هنوز تعیین تکلیفی درباره صورت‌های مالی انجام نداده باشند، سهامداران نمی‌توانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند.
او به تصمیم بانک مرکزی درباره استفاده از رویه مرسوم دنیا برای رسیدن به انضباط بخشی صورت مالی اشاره کرد و گفت: این روش ممکن است، سود برخی از شرکت‌ها را به زیان تبدیل کند.
معاون بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه، قطعیت در اطلاعات باید سریع‌تر اتفاق بیفتد تاکید کرد: شرکت‌ها نباید در فضای ابهام قرار گیرند.
او با تاکید بر مورد قبوب یودن تمام اقدامات بانک مرکزی تصریح کرد: به مدیران در مجمع تکلیف می‌شود تا با بانک مرکزی رایزنی کنند.
حسینی مقدم اظهار کرد: درباره نمادهای بانکی شفافیت لازم صورت گرفته است.
بانک مرکزی مر قانون را انجام داده است
در ادامه این برنامه در گفتگویی تلفنی عباس کمر‌ه‌ای، مدیر کل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی تصریح کرد: اقدامات بانک مرکزی در 3 سال گذشته در راستای قانون برنامه پنجم توسعه و قانون پولی و بانکی بوده است و بر این اساس شفافیت مالی انجام می‌شود.
او با تاکید بر اینکه صورت‌های مالی جدید از بهمن ماه سال گذشته به بانک‌ها ابلاغ شده است، بیان کرد: مبنای گزارش دهی بانک‌ها مشخص شده و بانک‌هایی که صورت‌های مالی خود را بر اساس بانک مرکزی انجام داده‌اند، مجامع خود را نیز برگزار کرده‌اند.
کمر‌ه‌ای ادامه داد: تعدادی از بانک‌ها صورت‌های مالی خود را در مرحله اول به شکل دیگری ارائه داده بودند که در رایزنی‌های به عمل آمده صورت‌های مالی آنها نیز به شکل مورد نظر بانک مرکزی انجام شد.
او با بیان اینکه باید میان درآمدهای مشا و غیرمشا تمیز قائل شد، افزود: بانک مرکزی برگزاری مجمع بانک‌ها را مجاز دانسته و برخی از بانک‌ها مجامع خود را برگزار کردند.
مدیر کل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی با بیان اینکه در این رابطه بانک مرکزی تنها به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است، تاکید کرد: دو سال است که اصلاحات مدنظر بانک مرکزی را پیگیری می‌کنیم و اگر می‌خواستیم، جاهایی خیلی سختگیرانه موضوعات را مد نظر قرار دهیم، وضعیت به گونه دیگری بود.
او تصریح کرد: نمی‌توانم بگویم مقصر سازمان بورس بوده منتها ما هم مقصر نبوده‌ایم.
کمره‌ای ادامه داد: اساسا وظیفه بانک مرکزی در این مورد وظیفه شفاف‌سازی بوده و این موضوع را می‌پذیرم که در این رابطه عده‌ای متضرر شده‌اند اما این مسئله بخاطر اقدام بانک مرکزی در این‌باره نبوده است.
او با تاکید بر اینکه بانک مرکزی عین مر قانون، وظایف خود را انجام داده است، بیان کرد: در این‌باره می توان به ماده 56 قانون برنامه پنجم و قانون پولی و مالی کشور مراجعه کرد.
حسینی‌مقدم نیز با تایید اینکه بانک مرکزی اقدامات خود را به موقع و درست انجام داده است، افزود: بحث ما بر نحوه عملکرد و زمان است چراکه در بازار سرمایه حساسیت‌هایی وجود دارد که انتظار داریم، نهادهای دیگر نیز این حساسیت‌ها را درک کنند.
او با اشاره به بحث بودجه سنواتی کشور تصریح کرد: انتظار ما از مجلس این است که متوجه باشند، تصمیماتشان چه اثری در این بازار می‌گذارد.
معاون بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرد: اگر امروز این فضای مبهم را ایجاد کنیم و عدم شفافیت از سایر نهادها و ارگان‌ها به بازار سرمایه پمپاژ شود، نمی توان انتظار داشت که در این شرایط عدم شفافیت، خرید و فروش صورت گیرد و کسی هم متضرر نشود. عدم شفافیت آزار دهند است و کسی آن را نمی‌پذیرد.
استانداردهای بانک مرکزی، بانک‌ها را زیان‌ده نکرده
در ادامه کمره‌ای مدیر کل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی با اشاره به اینکه استانداردهای جدید بانک مرکزی موجب زیان‌ده شدن بانک ها نشده است، گفت: استانداردها، همان استانداردها است و تنها یکی دو بحث صورت‌های مالی به صورت‌های مالی قبل اضافه شده است.
او با بیان اینکه اکنون سیستم بانکی با مطالبات غیرجاری مواجه است، افزود: دستورالعمل مربوط به طبقه‌بندی داراهایی باید کاملاً رعایت شوند. ضمن اینکه اگر می‌خواستیم این موضوع کاملاً رعایت شود بانک‌ها باید به مراتب بیشتر از ذخائری که اکنون در صورت‌های مالی‌شان در نظر گرفته‌اند ذخیره‌گیری می‌شدند.
کمره ای عنوان کرد: در گزارش حسابرسان بسیاری از این نکات درک شده و خود بانک‌ها نیز به این موضوع اذعان دارند و کاری که کردیم با استناد به گزارش‌های مالی بانک‌ها و بحث شفافیت بوده است.
او ادامه داد: بانک مرکزی نقطه نظرات خود را اعلام کرده، ضمن آنکه در نامه‌هایی که به بانک‌ها داده‌ایم یک سری مسائل را منوط کردیم به اینکه بانک‌ها مجوزهای لازم را داشته باشند. از جمله مطالباتی که از دولت دارند و شناسایی شده را منوط به این کرده‌ایم که مراجع ذیصلاح نظر بدهند که اگر این موضوع را تایید کند قطعا این بخش می‌تواند به حساب درآمدهای بانک‌ها منظور شود و وضعیت تغییر کند،
مدیر کل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی افزود: بنابراین بخش‌نامه بانک مرکزی مکاتبه‌ای بوده است که دست بانک‌ها را در پیگیری از مراجع بازگذاشته است و ما نیز منتظر نتیجه تلاش دوستان در مذاکره با وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه بودجه هستیم.
او با بیان اینکه اگر بخواهیم در درون کشور بانک‌ها تقویت شوند و در مبادلات بیرونی نیز مبادلاتمان توسعه و بسط پیدا کند ناگزیر به شناسایی درآمدهای واقعی و تقویت ذخائر استاندارد بانک‌ها هستیم، تصریح کرد: چنانچه براین اساس مناسبات بانک‌ها بسط پیدا کند، درآمدهای بانک‌ها نیز که عمدتاً در گذشته نشان گرفته از درآمدهای کارمزدی و خدمات بوده، این درآمدها می‌تواند نقش قابل توجهی در صورت‌های مالی بانک‌ها داشته باشد و قطعاً نیز تاثیر خود را بر قیمت سهام خواهد گذاشت.
نماد برخی شرکت‌ها برای فشار ارائه گزارش دقیق بسته است
همچنین حسینی‌مقدم درباره بسته بودن نماد پنجاه و شش، پنجاه و هفت شرکت در بازار بورس گفت: اگر عدم شفافیت در نمادی وجود داشته باشد، تصمیم گیری خیلی سخت است لذا رویه های که بورس در این حوزه دارد این است که شرکت متوقف، معلق و یا لغو پذیرش شود.
او ادامه داد: اکنون 54،55 شرکت به دلایل مشخصی من جمله بحث شفافیت اطلاعات از فهرست بورس اعلام لغو پذیرش شده‌اند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه