اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950917196865596

دبیر کانون انجمن های صنایع غذایی ایران مطرح کرد

3 نکته درباره یارانه نان در بودجه سال 96

کد: 13950917196865596

https://goo.gl/fUtVGM

، تهران , (اخبار رسمی): در بودجه سال 96، 92 درصد از یارانه بخش کشاورزی به نان اختصاص داده‌ شده است. یارانه‌ای که بهتر بود در ردیف مجزا و مختص به نان تعریف و اختصاص داده می‌شد.

3 نکته درباره یارانه نان در بودجه سال 96

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، کاوه زرگران دبیر کانون درخصوص یارانه نان در بودجه سال آتی با اشاره به 3نکته اساسی در این خصوص گفت: در این لایحه به بخش کشاورزی 1138 میلیارد تومان یارانه تعلق‌گرفته است که بیش از 92 درصد از آن برای نان در نظر گرفته‌شده است؛ این یارانه درواقع به زنجیره آرد و نان تعلق می‌گیرد و سیاست ثبات قیمت نان سیاستی است که همه دولت‌ها آن را در پیش می‌گیرند.

وی ادامه داد: تورم نان همواره کنترل می‌شود تا نان باقیمت ثابتی به دست مردم برسد اما قیمت خرید تضمینی گندم از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تا سال جاری رو به افزایش است بااین‌وجود دولت اصرار دارد قیمت نان را ثابت نگه دارد و به همین منظور یارانه این بخش هرسال رشد می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت گندم را از کشاورز در طرح خرید تضمینی خریداری می‌کند اما باقیمت ثابتی به آسیابان تحویل می‌دهد و قیمت آردی هم که آسیابان به خبازی ها می‌دهد قیمت ثابتی دارد و درنهایت نان باقیمت ثابت به دست مردم می‌رسد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران درباره دومین نکته یارانه نان اظهار کرد: مدت‌هاست نانوایی‌های صنعتی از آرد یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند و آرد را باقیمت آزاد خریدار می‌کنند.

وی افزود: در ماده 110 برنامه پنج‌ساله پنجم قیدشده است که تمام خدمات و امکانات دولتی برای نانوایان اعم از سنتی و صنعتی باید از یک ضریب برخوردار باشد بااین‌وجود نانوایان صنعتی از آرد باقیمت آزاد استفاده می‌کنند؛ درواقع این واحدها آرد را باقیمت هزار و چهارصد تا هزار و پانصد تومان می‌خرند درحالی‌که واحدهای سنتی پز آرد یارانه‌ای دولت را باقیمت 830 تومان خریداری می‌کنند.

زرگران خاطرنشان کرد: این اختلاف قیمت باعث شده است که مصرف‌کنندگان خرید نان سنتی را به نان صنعتی ترجیح بدهند و این در حالی است که دولت برنامه داشت تا پایان سال 94، 40 درصد از نان کشور را از طریق واحدهای نان صنعتی تأمین کند که متأسفانه در این زمینه عقب‌گرد داشتیم و امروز شاهد این هستیم که نان صنعتی سهم ناچیزی در تأمین نان موردنیاز مردم کشور دارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به سومین نکته اساسی یارانه نان گفت: سرانه مصرف نان و به‌طورکلی گندم در ایران بالاست که بر اساس آمار سرانه مصرف گندم هر ایرانی 170 کیلوگرم است.

وی افزود: هرچند سرانه مصرف نان روند کاهشی دارد اما 130 تا 140 کیلوگرم برآورد شده این اعداد نشان می‌دهد که بخش اعظمی از امنیت غذایی کشورمان به نان وابسته است زیرا نان از گذشته غذای اصلی و پایه‌ای مردم ما بوده است و از تقدس خاصی نزد ایرانیان برخوردار است.

زرگران تاکید کرد: با توجه به این مسئله باید در قوانین بودجه‌ای کشور ردیف مجزایی از ردیف کشاورزی را برای نان در نظر بگیریم نه اینکه یارانه نان را در سبد بخش کشاورزی قرار دهیم. تثبیت قیمت نان وظیفه همه دولت‌هاست و این مسئله بیش از اینکه به حوزه کشاورزی مربوط باشد، یک حرکت استراتژیک در راستای تنظیم بازار است. درنتیجه زمانی که برای تنظیم بازار نان بودجه‌ای را در نظر می‌گیریم باید آن را در ردیف خاص خودش قرار دهیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون انجمن های صنایع غذایی ایران

کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در سال 1382 با مشارکت انجمن‌های فعال در صنایع غذایی کشور تشکیل شده است. هدف از تشکیل کانون، ایجاد هماهنگی بین تشکل‌های موجود جهت برقراری و حفظ ارتباط منظم با مراجع ذیصلاح و پیگیری مسائل و مشکلات اعضاء به صورت گروهی، برنامه‌ریزی برای ارائه الگوها و طرح‌های کارشناسی و موثر جهت توسعه بهره‌وری و بهبود صنایع غذایی کشور می‌باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]