اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950918197255811

گزارشی از مانور فرضی زلزله توسط جوانان هلال‌احمر

دانش‌آموزان آماده در روزهای سخت

کد: 13950918197255811

https://goo.gl/B5D8ps

، تهران , (اخبار رسمی): کشور ایران یکی از حادثه‌خیزترین کشورهای جهان است که سالانه عوامل طبیعی و غیرطبیعی زیادی ایمنی آن را به خطر می‌اندازد.

دانش‌آموزان آماده در روزهای سخت

به گزارش  اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر، یکی از بلایای طبیعی که در طول تاریخ بارها و بارها نقاط مختلف کشور را تحت‌تأثیر خود قرار داده، زمین‌لرزه در ریشترهای متفاوت است که متاسفانه با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و وجود گسل‌های مختلف همچنین بافت‌های فرسوده شهری خسارات زیادی به شهرهای متأثر وارد کرده است.

در همین راستا دستگاه‌های مرتبط از پتانسیل خود استفاده می‌کنند تا علاوه بر ساخت اصولی سازه‌های جدید، سطح دانش و آگاهی مردم را در سطوح مختلف بالا ببرند تا خسارات ناشی از حوادث به حداقل برسد. یکی از این اقدامات «مانور سراسری ایمنی در برابر زلزله» ویژه مدارس است که امسال در گام هیجدهم خود ایستاد و رویکرد «مدرسه ایمن‌-جامعه تاب‌آور» را دنبال می‌کرد که در آن علاوه بر دانش‌آموزان و مسئولان مدارس، والدین دانش‌آموزان و سایر مردم محلات نیز آموزش‌های لازم در خصوص مقابله با حوادث احتمالی  را فراگرفتند و در برنامه مانور زلزله و ایمنی مشارکت داده شدند.

این مانور همه ساله بنا به استناد تفاهمنامه مشترکی بین وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش‌و‌پرورش کشور و همچنین سازمان صداوسیما نزدیک به دو دهه مبادله شد و با تعامل دستگاه‌هایی از قبیل اورژانس، جمعیت هلال‌احمر، آتش‌نشانی و... سناریوی فرضی زلزله را در مدارس پیاده کرد تا به دانش‌آموزان که بخش اعظمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و نمایندگان خانواده‌های خود هستند، آمادگی برخورد با زلزله واقعی را داده و خانواده خود را مدیریت کنند. از طرفی با تمدید تفاهمنامه وزارت آموزش‌و‌پرورش و جمعیت هلال‌احمر و ابلاغ دستورالعمل اجرایی آموزش امداد و کمک‌های اولیه در قالب طرح ملی دادرس (دانش‌آموزان آماده در روزهای سخت) در چند هفته گذشته می‌توان این مانور را شروعی ایده‌آل و پرهیجان برای آموزش اصولی و امداد و کمک‌های اولیه در مدارس به دانش‌آموزان دانست.

آغاز مسیر داشتن جامعه‌ای تاب‌آور از مدارس

استان اصفهان نیز همزمان با سراسر کشور و به‌طور هماهنگ در بیش از 25 شعبه خود و در مدارس منتخب با حضور مسئولان شهرستانی اجرا کرد.

با مانور شهرستان شهرضا در جنوب استان اصفهان همراه شدیم تا در حال‌و‌هوای اجرای سناریوی فرضی زلزله توسط اعضای کانون دانش‌آموزی دبیرستان پسرانه نمونه‌دولتی شهید همت قرار بگیریم.

همه در حالت آماده‌باش و با تمام توان آمده‌اند تا مرد روز بحران شوند! قرار است تمرین کنند تا یاد بگیرند و جامعه‌ای تاب‌آور به ارمغان آورند.

با به صدا درآمدن آژیر زلزله رأس ساعت 10 صبح در سراسر کشور، مدرسه شهید همت هم موجی در مدارس اتفاق افتاد و همگی مشغول پناهگیری شدند. چادرهای هلال‌احمر برای اسکان اضطراری، تیم‌های تریاژ، تیم‌‌های ارزیابش زودتر از همگی وارد صحنه شدند و پس از آن شرکت گاز و برق هم برای ایمن‌کردن منطقه دست به کار شدند. اورژانس و نیروهای آتش‌نشانی با تونل نجات در ارتفاعشان و خودروی حمل متوفی هم آمده بودند و نیروهای نظامی و انتظامی هم امنیت منطقه را برعهده گرفتند. رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان که کارشناس جمعیت هلال‌احمر نیز است، مدیریت صحنه را در دست گرفته و آمار لحظه به لحظه آنچه رخ می‌دهد را اعلام می‌کند. مصدومانی که در ارتفاع ساختمان جا مانده‌اند هم به کمک تیم کار در ارتفاع جمعیت و با بسکت به پایین ساختمان منتقل شدند و آتش‌سوزی حاصل از حادثه نیز در نطفه خفه شد.

هماهنگی نیروها نشانه تمرین و رفاقت

سید حسام سجادی که از روسای باتجربه و پرتوان شعب استان اصفهان است، آمادگی برگزارکنندگان این مانور را عالی ارزیابی کرده و در این‌باره می‌گوید: در روزهای قبل از اجرای مانور، مربیان توانمند جمعیت در مدرسه حاضر شدند و ضمن شناسایی و معرفی نقاط ایمن برای پناهگیری، نکات لازم را نیز به دانش‌آموزان ارایه کردند تا به دقت در زمان اجرای مانور بکار گیرند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان شهرضا لازمه اجرای مانور موفق را هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط می‌داند و می‌گوید: در شهرستان تعامل و هماهنگی خوبی برقرار بود؛ اما لازم است تا آموزش‌های گسترده‌تر و طولانی‌تری به دانش‌آموزان داده شود تا اجرای مانور را جدی‌تر بدانند.

لیلی امین‌پور، کارشناس معاونت امور جوانان استان که به‌عنوان میهمان ویژه، ناظر اجرای مانور در شهرستان شهرضا با حضور مسئولان شهرستانی بود، از زحمات یکایک امدادگران قدردانی می‌کند و درباره اجرای آن می‌گوید: امدادگران پرتلاش هلال‌احمر روسپیدمان کردند و این یکدستی و هماهنگی نشان از مدیریت و رفاقت حاکم میان تیم عملیاتی شهرضاست.

دانش‌آموزان با مانور زلزله آموزش‌های امداد را جدی‌تر گرفتند

دبیرستان پسرانه سلامت اصفهان با دانش‌آموزان پرشور خود یکی دیگر از مدارس استان اصفهان در ناحیه 4 شهرستان بود که مربی یقه آبی هلال‌احمر را پذیرفت تا دانش‌آموزان آن، در کنار مسئولان حاضر نکات مربوط به ایمنی در برابر زلزله را مرور و فراگیرند.

دانش‌آموزانی که در خیل هزاران دانش‌آموز شرکت‌کننده این مانور قرار گرفته و با اشتیاق فراوان پس از فراگیری نکات مهم، به اجرای مانوری ایمن پرداختند.

نوجوانان پرانرژی که با افتخار کاور کانون‌های دانش‌آموزی را بر تن ‌کرده و تشنه فراگیری مباحثی حیات‌بخش بودند! گویی با بند بند وجودشان اهمیت موضوع را حس کرده بودند و خواستند بیشتر بدانند و بیشتر بمانند تا جایی که پس از اتمام مانور به دور مربی و نماینده هلال‌احمر حلقه زده و خواهان ادامه و استمرار آموزش‌های امدادی بوده و از ادامه آنها سراغ می‌گرفتند. حمید اکبری یکی از دانش‌آموزان کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر مدرسه می‌گوید: بسیار خوشحالم که در این مانور توانستم با فراگیری نکاتی  مهم به کمک دوستانم بشتابم و این تجربه باعث شد تا با جدی‌تر‌گرفتن آموزش‌های امدادی و تکمیل آنها در کلاس‌های دادرس و حتی دوره‌های بعد از آن، برای خود و خانواده و جامعه اطراف مفید واقع شوم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | شهر و جامعه