اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950918197325500

8 دلیل برای تغییر واحد پول ملی

کد: 13950918197325500

https://goo.gl/KgKxbX

، تهران , (اخبار رسمی): 8 دلیل بانک مرکزی برای تغییر واحد پول ملی اعلام شد.

8 دلیل برای تغییر واحد پول ملی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، هیات دولت در جلسه دیروز که به ریاست رییس ‌جمهوری تشکیل شد، واحد پول ملی را از ریال به تومان تغییر داد. هیات دولت درجلسه به بررسی پیشنهادهای کارگروه منتخب درخصوص «لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» ‏پرداخت و مواد دیگری از این لایحه را به تصویب رساند.‏ براساس موادی از این لایحه که به تصویب هیأت وزیران رسید، واحد پول ایران، تومان و برابر با 10 ریال ‏تعیین شد.‏ البته این لایحه بعد از تصویب بندهای دیگر و نهایی شدن باید به مجلس شورای اسلامی برود و به تصویب برسد.

این مصوبه درشرایطی تصویب شد که در آخرین تحول در این ارتباط حدود یک ماه پیش حسین قضاوی معاون امور بانکی وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم شروع به کار نمایشگاه ایران تراکنش که با حضور تعدادی از مدیران عامل بانک‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه تراکنش در حال برگزاری است، گفت: در پیش نویس لایحه قانون بانکداری که به زودی تقدیم مجلس می‌شود، به دولت اجازه داده شده در زمان مقتضی اصلاحات پولی داشته باشد.

یکی از اصلاحات پولی که او به آن اشاره داشت به حذف صفرها از واحد پول ملی برمی گردد، قضاوی گفت: نیازمند اصلاحات پولی هستیم زیرا تعداد صفرهای زیاد دشواری‌هایی را برای اقتصاد ایجاد می‌کند. صفرهای واحد پولی کشور باید کم و اسکناس‌ها با امنیت بالاتر و استاندارد عرضه شود. در نیمه دهه 80 خورشیدی، ایران چک‌ها به‌عنوان یک اقدام موقتی برای رفع مشکل اسکناس‌های کوچک در شبکه بانکی طراحی و اجرا شد و قرار نبود برای همیشه باقی بماند اما این چک پول‌ها همچنان رواج دارد. در هیچ جای دنیا این طور نیست که دو نوع اسکناس در نظام بانکی رواج داشته باشد.

او با اشاره به اینکه شرایط مناسب برای این تحول مهم در نظام پولی کشور وجود دارد، گفت: اصلاحات پولی را می‌توان در شرایطی که روند قیمت‌ها پایین است، انجام داد، امیدواریم دولت و مجلس درباره رفورم پولی به یک تصمیم مشترک برسند.

با توجه به تورم بالا در سال‌های گذشته در ایران و پایین آمدن ارزش پول ملی پیش نهاد حذف چند صفر از واحد پول چندسالی است به صورت جدی مطرح شده و حالا که تورم با تلاش دولت کاهش پیدا کرده کارشناسان معتقدند بهترین زمان برای این کار است.

کارشناسان معتقدند تورم انباشته در اقتصاد کشور موجب کاهش قدرت خرید شده است؛ و از طرف دیگر محدودیت‌هایی هم که جهت چاپ اسکناس درشت وجود دارد به گسترش قابل توجه حجم اسکناس در جریان منجر شده است. چندی پیش بانک مرکزی در گزارشی مهم‌ترین دلایل و ضرورت‌های حذف صفرها از واحد پول ملی را 8 مورد اعلام کرد که نکاتی نظیر استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره ؛ مشکلات مرتبط در زمینه‌های محاسباتی و حسابداری دفاتر ؛ ناامنی در حمل مقادیر زیاد پول حتی برای مبادلات روزمره ؛ معطل شدن در صف بانک‌ها و معضلات شمارش حجم بالای اسکناس و سکه ؛ تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان به دلیل بزرگ شدن ارقام پولی ؛ اجبار در استفاده از ایران‌چک با توجه به مشکلات حقوقی ناظر بر آن ؛ هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس‌های درجریان با توجه به حجم انبوه اسکناس و  بالا بودن استهلاک اسکناس به دلیل نگهداری آن در حجم زیاد، آورده شده است.

چند صفر حذف شود؟
در این بین سوالی که مطرح می‌شود، این است که درصورت اجرای طرح اصلاحات پولی چند صفر از جلوی اسکناس‌ها حذف شود؟ در این باره دو سناریو مطرح است یکی حذف 3 صفر و دیگری 4 صفر؛ که سناریو دوم مورد حمایت بانک مرکزی هم هست، مسئولان بانکی می گویند اگر قرار است جراحی در نظام پولی صورت گیرد بهتر است اقدامی طولانی مدت باشد و از این سو پیشنهاد حذف 4 صفر را مطرح می‌کنند. بررسی حذف صفرهای پول ملی به صورت جدی از شهریورماه 86 در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حذف صفرهای پول ملی به جای انتشار اسکناس درشت در آن زمان گفته بود:« تا زمانی که اسکناس‌های 10هزار تومانی امتحان نشود، اسکناس 50هزار تومانی منتشر نخواهد شد. علت اتخاذ چنین تصمیمی، ایجاد الزاماتی برای اصلاحات پولی است. همان گونه که کشور ترکیه با سیاست‌های تثبیت و کنترل اوضاع پولی و مالی، سه صفر از اسکناس‌هایش را حذف کرد. مطمئناً اولین گام برای اصلاح پولی، کنترل نرخ تورم است.» البته در آن زمان هیچ کار جدی و عملیاتی برای حذف صفرها صورت نگرفت و عملاً ایران چک‌های 50 هزار تومانی وارد بازار شدند؛ اما حالا باید دید که آیا اصلاحاتی که معاون وزیر دارایی از آن‌ها صحبت کرده با همراهی دولت و مجلس عملی خواهد شد؟

تغییر واحد پول ملی
درکنار حذف صفرهای پول ملی از چند سال پیش حتی تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان نیز مطرح شده است؛ در دوره مجلس قبل غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وقت گفته بود: «آنچه در افواه مردم وجود دارد تومان است و عمده بده بستان‌های مردم بر اساس تومان صورت می‌گیرد. حتی مسئولان کشور هم در محاسبات و محاوراتشان کمتر از ریال استفاده می‌کنند. بنابراین اگر ما هم از تومان به جای ریال استفاده کنیم به جای سه صفر می‌توان چهار صفر را از پول ملی کشور حذف کرد.»

ریال که در سال 1308 به جای تومان، واحد پول رسمی ایران شد در میان مردم ایران کاربردی ندارد و مردم هنوز از تومان به عنوان واحد پولی استفاده می‌کنند و باتوجه به این شرایط کارشناسان معتقدند بهتر است درکنار حذف صفرها به یکباره واحد پول ملی نیز به تومان تغییر کند. البته در این بین برخی معتقدند باتوجه به اینکه تومان و ریال کلمات فارسی نیستند بهتر است در صورت تغییر واحد پولی انتخاب شود که کلمه ای فارسی باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]