اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950923200415763

رشد 40 درصدی صید ماهی کیلکا در مازندران

کد: 13950923200415763

https://goo.gl/rNYQVC

، تهران , (اخبار رسمی): معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با اشاره به صید هشت هزار و 844تن ماهی کیلکا در هشت ماهه امسال از سواحل مازندران، از افزایش 40 درصدی صید این ماهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

رشد 40 درصدی صید ماهی کیلکا در مازندران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از سازمان شیلات ایران، عباسعلی شیخ تبار اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه هشت هزار و 844 تن ماهی کیلکا توسط 44 فروند شناور صیادی کیلکا در سواحل مازندران صید شد که به لحاظ وزنی 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

وی ارزش اقتصادی صید ماهی کیلکا در این مدت را 9 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: حدود 10 درصد از ماهی کیلکا صید شده به مصرف انسانی و مابقی آن به پودر و خمیر ماهی تبدیل شده و برای پرورش ماهیان و خوراک طیور مورد استفاده قرار گرفت.

 معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران بیشترین صید ماهی کیلکا را مربوط به بنادر بابلسر و امیرآباد اعلام کرد و گفت: در پنج سال گذشته شاهد افزایش تدریجی صید این نوع ماهی از 3 هزار تن به بیش از هشت هزار تن هستیم.
وی افزود : این در حالی است که صید ماهی کیلکا طی یک دهه قبل از این با 92 فروند شناور صیادی به 60 هزار تن رسیده بود.
شیخ تبار خاطر نشان کرد: با تهاجم ماهی شانه دار در یک دهه گذشته با کاهش شدید صید ماهی کیلکا مواجه بودیم ولی امروز با کاهش طبیعی ماهی شانه دار شاهد افزایش صید ماهی کیلکا در مازندران هستیم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 500 نفر به صورت مستقیم و به همین تعداد نیز به صورت غیر مستقیم ، صید ماهی کیلکا در مازندران اشتغالزایی دارد. 
ماهی کیلکا با جثه بسیار کوچک (به طول متوسط 7 تا 10سانتی متر و وزن 7 تا 10 گرم) و سرشار بودن از پروتئین، ویتامین و کلسیم، یکی از ماهی های دریای خزر است.
سه گونه ماهی کیلکا آنچووی ، چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی در دریایی خزر وجود دارد که در روز به صورت گله متراکم یافت می شود و با تاریک شدن هوا پراکنده می گردند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی