اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950928202086386

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ارومیه خبر داد

دومین جشنواره چیلله گئجسی در ارومیه برگزار می شود

کد: 13950928202086386

https://goo.gl/rT5GVD

، (اخبار رسمی): مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ارومیه از برگزاری دومین جشنواره چیلله گئجسی (شب یلدا) از 27 آذر الی 3 دی ماه در سالن نمایشگاهی خیابان برق خبرداد.

دومین جشنواره چیلله گئجسی در ارومیه برگزار می شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شهرداری ارومیه؛  شب آخر پاییز در فرهنگ ایرانی ها به شب یلدا معروف است که به این شب در زبان  ترکی، چیلله گئجه سی می گویند، این شب بلندترین شب سال است. به همین علت  از سالهای بسیار دور آیین های زیادی برای آن در نظر گرفته می شود که شب نشینی و خوردن تنقلات از آن دسته است و بر همین اساس دومین جشنواره چیلله گئجه سی با هدف  احیاء و حفظ سنن و آداب و رسوم  این شب و ترویج آن  در شهر ارومیه برگزار می شود.

ناصر رکاب، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ارومیه در این باره گفت: دومین جشنواره چیلله گئجسی  همزمان  با هفته وحدت و با هدف حفظ سنن و آداب و رسوم و ترویج فرهنگ های بومی ایران زمین و تحکیم بنیان خانواده  در سالن نمایشگاه های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  واقع در تقاطع شهید ذاکر ، ابتدای خیابان برق  به مدت 8 روز برگزار می شود.

وی با بیان اینکه دومین جشنواره شب یلدا  از 27 آذر لغایت 3 دی ماه  در محل سالن نمایشگاه های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی   برگزار می شود،  افزود:   این جشنواره به همت  روابط عمومی و امور بین المل شهرداری ارومیه و با مشارکت ناحیه مقاومت بسیج  سپاه ارومیه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ارومیه  بر گزار می شود.

رکاب برگزای  آیین پخت غذاهای محلی شب یلدا، به تصویر کشیدن نمادهای چیلله گئجسی  چون خونچا، کرسی شب چله ، اجرای مراسم قصه خوانی  و بازی های بومی و محلی را  از برنامه های اجرایی در دومین جشنواره در ارومیه  برشمرد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه بزرگ آشپزی در این جشنواره،  گفت: مسابقه بزرگ آشپزی با به تصویر کشیدن غذاهای سنتی شب یلدا  چون کوفته، خاگینه و خشیل به نسل جوان و احیای آن  برگزار می شود.

رکاب با  اعلام اینکه در دومین جشنواره  شب یلدا 50 غرفه با محتوای شب یلدا حضور خواهند داشت،  گفت: در این غرفه ها اقلامات  شب یلدا، صنایع دستی و غذاهای سنتی با مشارکت سازمان های مردم نهاد ارائه  می شود.

وی با یادآوری اجرای آیین های قصه گویی و بازی های بومی و محلی در جشنواره شب یلدا، اعلام کرد:   شهروندان می توانند  مقالات و نوشته های خود درباره چیلله گئجسی  را به اداره روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ارومیه واقع در میدان انقلاب  ارسال کنند تا به نام آنها درجشنواره به اجرا درآید.

 مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ارومیه با بیان اینکه  بازدید از دومین جشنواره شب یلدا  برای عموم آزاد است،  افزود: شهروندان می توانند از ساعت 10 صبح الی 22 شب از جشنواره بازدید نمایند.

وی خاطر نشان کرد:  جهت ثبت نام و شرکت در جشنواره و مسابقه آشپزی  و قصه کویی و بازی های بومی و محلی تا تاریخ 28 آذرماه به دبیرخانه جشنواره یلدا واقع در میدان انقلاب ساختمان شهرداری، اداره روابط عمومی و امور بین الملل مراجه نمایند .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شهرداری ارومیه

شهرستان ارومیه مرکز استان چکمه‌ای شکل آذربایجان غربی در شمال غرب کشور ایران واقع شده است. این استان با سه استان آذربایجان شرقی ، کردستان و زنجان و سه کشور ترکیه ، عراق و آذربایجان هم مرز است. این شهرستان در جلگه‌ای به‌طول 70 کیلومتر و عرض 30 کیلومتر در کنار دریاچه ارومیه گسترده است. شهرستان ارومیه از شرق با دریاچه ارومیه، از غرب با کشور ترکیه، از جنوب با شهرستان‌های مهاباد، نقده و اشنویه و از شمال با شهرستان سلماس همسایه است. آب و هوای آن تقریبا مدیترانه‌ای و چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان در آن به وضوح دیده می‌شود. اختلاف درجه دمای آن از گرمترین روزهای تابستان تا سردترین شب‌های زمستان تا 64 درجه تفاوت دما را نشان می‌دهد و گرمترین ایام آن از 15 تیرماه تا 15 مرداد است. ارتفاع این شهر از سطح دریاهای آزاد 1332 متر است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]