اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951004205825757

اقبال شاکری بیان کرد

راه اندازی سامانه هشدار سیل اقدامی مهم در حوزه آبی

کد: 13951004205825757

https://goo.gl/4vFV9l

، تهران , (اخبار رسمی): رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: راه اندازی سامانه هشدار سیل ، تهیه نقشه های ژئوتکنیک (خاک شناسی ) و نیز تهیه نقشه فرو نشست زمین از جمله اقداماتی است که می تواند در راستای پیشگیری از حوادث موثر باشد.

راه اندازی سامانه هشدار سیل اقدامی مهم در حوزه آبی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران اقبال شاکری با اشاره به اینکه در حوزه آبی شهر تهران اقدامات خوبی از ابتدای دوره چهارم شورا صورت گرفته گفت: از ابتدای دوره چهارم دو موضوع را در حوزه آبی شهر تهران مد نظر قرار دادیم، نخست مدیریت آب های سطحی شهر تهران که شامل روان آب ها ،آب های زیر سطحی ، قنوات و رود دره ها می باشد و در گام دوم پیگیری در جهت راه اندازی سامانه هشدار سیلاب .
وی ادامه داد: در این راستا مطالعات خوبی انجام شده که منجر به شناسایی وضعیت دقیق رود دره ها گشته است . یعنی در حال حاضر معلوم است 5 رود دره شهر تهران از حوزه آبریز دارای چه وضعیتی هستند ؛ چه مقدار از حریم آنها آزاد است ، چه مقدار تصرف شده ، چه میزان باید آزاد سازی شود و چه میزان باید حفاظت گردد.
شاکری تصریح کرد : در این زمینه اعمال حریم رود دره ها بسیار دارای اهمیت است و ما خیلی پیگیری کردیم که به طور رسمی وزارت نیرو مسئولیت آن را بر عهده داشته باشد .
وی افزود: هر رود یا کانال چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی که از شهر بگذرد دارای حریم است که قانون مشخص کرده ولی در خیلی جاها این امر رعایت نشده و یا تصرف شده است. در برخی موارد هم غیر قانونی اقدام به ایجاد کانال و دیواره بتنی کردیم که تا لبه دیواره هم ساخت و ساز انجام شده است. در بالادست هم تعاونی ها به هر نحوی که بوده رفتند و مجوز ساخت و ساز در حریم گرفته اند که امروزه آزاد سازی آنها خیلی سخت است .
رییس کمیته عمران شورا گفت : دومین نکته در این زمینه بررسی کامل شبکه های اصلی و فرعی آب های سطی است، این کانال ها ، جوی ها و انهار باید مانند معابر شهر شناسیایی شده و طرح عملیاتی نگهداری شان باید انجام شود .
شاکری خاطر نشان ساخت: خیلی از این کانال ها و جوی ها در مسیر حرکتشان تداخل پیدا می کنند با فاضلاب های صنعتی و بعضی نیز توسط ساخت و ساز ها قطع می شوند لذا باید مانند معابر شهر شناسایی شوند و نگهداری ش انجام شود.
وی یاد آور شد: خیلی مواقع آب گرفتگی معابر به همین دلیل است که این مسیر ها به خوبی شناسایی نشده اند و وضعیت آنها از لحاظ لایروبی و رسوب گیری مشخص نشده است .
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: یکی از کارهای دیگر در حوزه آبی شهر تهران تفکیک آب باران یا برخی آب های مصرفی از فاضلاب است.
وی افزود: اگر بتوانیم تنها فاضلاب ها را در شبکه بهداشتی وارد کنیم آن زمان آب هایی که می شود دوباره استفاده شود یا جذب زمین می شوند و یا در شهر ک ها و مجتمع های بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه این مهم هنوز به صورت قانونی در نیامده و تلاش ما این است که به صورت قانون در ساختمان ها اجرا شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به موضوع راه اندازی سامانه هشدار سیل اشاره کرد و گفت : یکی از مهمترین اقدامات که باید در حوزه آبی باید انجام شود راه اندازی سامانه هشدار سیلاب است که باید توسط سازمان هواشناسی و سازمان مدیریت بحران ایجاد شود .
شاکری اظهار داشت : در حال حاضر آنچه به شهروندان اطلاع رسانی می شود این است که هواشناسی یک سری مطالعات در رابطه با لغزندگی و یا احتمال بارش به مردم می دهد حال آنکه ما نیاز به اقدام عملیاتی در زمان بحران داریم . به این معنا که وقتی سیلاب می آید باید پایین دست را تخلیه کنیم ودر این زمینه هشدار عملیاتی بدهیم که متاسفانه این سامانه در حال حاضر وجود ندارد. در این راستا شناسایی پهنه های سیلابی نیز باید صورت گیرد.
وی ادامه داد: جالب این است که ما یک سری اطلعات داریم که از آن ها استفاده نمی کنیم ، ایستگاه های آب سنجی و باران سنجی که در وزارت دفاع ، هواشناسی و یا شکرت خاکریز آب شهرداری وجود دارد ولی چون سامانه ای وجود ندارد این اطلعات بلا استفاده مانده است. استفاده از این اطلاعات و پردازش آن می تواند در هشدار سیل در پایین دست حوزهآبریز موثر باشد .این اطلاعات باید توسط سازمان هواشناسی پردازش شود و توسط سازمان مدیریت بحران اقدام عملی بر روی آن انجام شود.
شاکری یاد آور شد: مهمترین موضوع در وقوع حوادثی از قبیل سیل این است که ما غافلگیر نشویم و لذا وجود سامانه هشدار سیل یکی از واجب ترین کارها در حوزه آبی شهر تهران است.
وی افزود: فاصله بین هواشناسی و اعلام هشدار که مسئولیتش با سازمان مدیریت بحران است باید هر چه سریعتر پر شود و ما با قدرت بگوییم که سامانه هشدار سیل را مستقر کردیم و قادریم حداقل چند ساعت قبل به مردمی که در معرض سیل قرار دارند هشدار دهیم تا اقدام به تخلیه صورت گیرد.
اقبال شاکری همچنین در ادامه سخنان خود بر لزوم تهیه نقشه های ژئو تکنیک و فرو نشست زمین در شهر تهران تاکید کرد و گفت: به واسطه جنس خاک و کاهش سطح آب های زیر سطحی خطر فرو ریزش در شهر تهران یک تهدید دائم است لذاتهیه نقشه خاک مناسی و نقشه فرو نشست شهر تهران یک اقدام فوری است. بر این اساس مناطقی که در معرض فرو نشست بیشتر هستند مشخص می شوند تا فعالیت های بزرگ عمرانی در آن جا صورت نگیرد.
شاکری گفت: خوشبختانه بخش اعظمی از تهیه نقشه ژئوتکنیک (خاک شناسی ) به
ایان رسیده و با تکمیل آن می بایست هر عملیات عمرانی بر اساس این نقشه انجام شود ، همینطور با تهیه نقشه فرو نشست و در اختیار گذاشتن آن به بهره برداران تا حد زیادی از وقوع حوادث جلوگیری خواهد شد.
رییس کمیته عمران شورا خاطر نشان ساخت: امیدواریم تهیه این نقشه ها و نیز راه اندازی سامانه هشدار سیل تا پایان دوره چهارم شورا محقق شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران جایگاهی حقوقی است که 31 عضو آن از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. وظیقه شورای شهر قانون گذاری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری را بر عهده داشته و یکی از مهمترین وظایف موردی آن انتخاب شهردار برای مدت 4 سال است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه