اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951006207795811

تغییر نگرش مفهوم «خطر زلزله» از سال 82 تا 93

کد: 13951006207795811

https://goo.gl/ph4qa3

، تهران , (اخبار رسمی): باید در زمینه افزایش آگاهی مردم در برابر زلزله اقدامات منسجم‌تری را اجرا کرده و عالم‌ به عمل باشیم و برای مردم نمونه‌های عینی معرفی کنیم؛ در این زمینه سایت khadem.ir آموزش‌های مهمی را در اختیار هموطنان قرار خواهد داد و همه شعب جمعیت هلال‌احمر در کشور نیز پذیرای مردم برای ارائه آموزش‌ها است.

تغییر نگرش مفهوم «خطر زلزله» از سال 82 تا 93

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر، حمید جمال‌الدینی، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر این موضوع گفت:پیام زلزله بم این است که مقدم بر توجه به هر نکته مهمی در موضوع زلزله باید به تامین سلامت افر اد آسیب‌پذیر در زلزله توجه بیشتری کرده و برای آنها برنامه‌ای جامع تدوین کرد؛ اما متاسفانه در این زمینه هنوز خانوارها به این باور نرسیده‌اند که باید یک شماره مشترک یا مکانی مشخص را برای جست‌وجوی یکدیگر در هنگام وقوع زلزله احتمالی در نظر بگیرند.

 وی افزود: مطالعه‌ای در سال‌های 81 و 89 در تهران انجام شده که نشان می‌دهد بیش از 58 درصد از مردم در سال 81 با مفهوم خطرزلزله آشنا نبودند، اما در سال 89 بیش از 95 درصد مردم حداقل شایعه‌ای را درباره زلزله شنیدند و در سال 93 مشخص شد که 46 درصد از مردم تهران نسبت به زلزله احساس خطر می‌کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با توجه به اینکه مهمترین عامل در مواجهه با خطر حفظ خونسردی است، در سال 81 فقط 25 درصد مردم حفظ خونسردی را مهمترین عامل در هنگام خطر می‌دانستند، اما در سال 89 و 93 این آمار تفاوت بسیاری داشته است و این حاکی از افزایش میزان آموزش‌ها و آگاهی مردم نسبت به زلزله است.

وی گفت: بخشی از آمادگی‌ها در مواجهه با زلزله هم مربوط به مسائلی است که به آموزش ربطی ندارد چون مقاوم سازی ساختمان‌ها، بازسازی و نوسازی خانه‌های روستایی و ... که در این زمینه هم اقداات خوبی انجام شده است.

جمال‌الدینی با اشاره به اینکه از میان 800 کتاب موجود در کتابخانه ملی با موضوع زلزله بم، کمتر از 6 درصد با موضوع آمادگی در برابر زلزله است، افزود: باید بر این مهم تاکید کرد که انچه برای مردم می‌ماند علم و دانشی است که منجر به آرامش شده و برای آنها امنیت را به همراه بیاورد.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح خادم در میان بیش از 250 هزار خانوار در سال جاری، اظهار کرد: مقرر شده است تا 25 میلیون خانوار زیر پوشش آموزش‌های طرح خادم قرار گیرند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه 86 درصد شهرهای ایران در مسیر گسل و 70 درصد سرزمین ایران در معرض خطر زلزله قرار دارد، عنوان کرد: ایران جزو10 کشور نخست حادثه‌خیز جهان قرار دارد و تنها یک درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله قرار ندارند و 83 درصد در معرض خطر زیاد و خیلی زیاد و 16 درصد در معرض خطر متوسط قرار دارند.

وی با بیان اینکه از سال 94 تا کنون 30 زلزله با بزرگای 5 تا 6 رخ داده است، گفت: به علاوه در این مدت بیش از 100 مورد زلزله با بزرگای بیش از 4 رخ داده و انتظار داریم تا هر سال یک زلزله با بزرگای بیش از 6 رخ دهد که از مرداد 93 تا کنون رخ نداده است.

جمال‌الدینی با اشاره به اینکه پس از زلزله بم تقریبا 10 زلزله با بزگای بیش از 6 در کشور رخ داده است، افزود: به علاوه تمام کشور به یک میزان در معرض خطر زلزله قرار ندارد، بلکه فقر، رشد جمعیت، تنزل کیفیت محیطی، نبود اطلاعات و ... نیز بر آسیب‌های ناشی از زلزله تاثیر دارد.

وی با اظهار تاسف از اینکه مطالعات انسانی درباره زلزله بم و دانش زلزله بم کمتر صورت گرفته است، گفت: از میان 440 مدرک علمی پایگاه اسکوپوس درباره بم، 258 مورد مربوط به ایران است و متاسفانه کلمه جست‌وجو  با بم بیشتر با عکس است و علت وقوع و آموزش کمترین سهم را دارد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

جمعیت هلال احمر

پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]