اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951011210745757

معاون نظارت شورای شهر تهران:

قطارهای حومه ای اولویت اول شهر تهران است

کد: 13951011210745757

https://goo.gl/k3d1G9

، تهران , (اخبار رسمی): معاون نظارت شورای شهر تهران بر ضرورت ایجاد تعامل میان شهرداری و دولت تاکید کرد و گفت: با کنترل ورود خودروهای شهرهای حاشیه ای می توانیم تاثیر چشمگیری بر آلودگی و ترافیک شهر تهران داشته باشیم.

قطارهای حومه ای اولویت اول شهر تهران است

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران عباس جدیدی معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران  در جریان بازدیدهای نظارتی خود از شرکت بهره برداری مترو تهران بازدید کرد.

وی در این بازدید مترو را قلب تپنده شهر دانست و گفت: مترو به عنوان موضوعی استراتژیک در شهرها مطرح است و حل تمامی مسائل و مشکلات شهر تهران به مترو منتهی می شود در نتیجه مهمترین و اولین اولویت شهر تهران، مترو است.
معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیشینه 30 ساله شکل گیری مترو در شهر تهران اظهار داشت: میزان عملکرد در مترو تهران در طول 10 سال گذشته قابل قیاس با زمان پیش از آن نیست و بیشترین کارها در 5 ساله گذشته انجام شده است.
جدیدی ادامه داد: این پیشرفت چشمگیر حاصل نگاه اعضای شورای شهر تهران و مدیریت شهری به موضوع مترو بود به گونه ای که از ابتدا تشکیل شورای چهارم این موضوع در شورای شهر مطرح و در تمامی کمیسیون های شورای شهر به صورت کاملا تخصصی به آن پرداخته شد.
وی اظهار داشت: یکی از افتخارات من به عنوان عضو شورای شهر تهران پیشگامی و پیش قدم بودن در دفاع از موضوعاتی است که منجر به توسعه مترو می شود.
معان نظارت شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: کشور ایران از کشورهای جهان سوم که به مرحله توسعه وارد شده اند محسوب می شود و زمانی که وضعیت پیشرفت مترو مورد قیاس با کشورهای دیگر و وضعیت اقتصادی قرار می گیرد، ما شاهد انجام کار بزرگی در این حوزه هستیم که جای تقدیر دارد.
جدیدی ادامه داد: کشور ایران در طول سالهای اخیر با تحریم مواجه بوده است و از طرفی چالش های میان دولت و شهرداری تاثیر مستقیم بر توسعه مترو دارد و اگر با عینک بی طرفی بخواهیم اقدامات مترو را بسنجیم؛ مترو کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشته است که یکی از مهمترین دلایل آن همیت مدیران و کارکنان مترو به این موضوع بوده است.
وی با تاکید بر اینکه نگاه معاونت نظارت دست گیری است، اظهار داشت: بحث مترو موضوعی ملی محسوب می شود و مستلزم این است که همه در حد توانشان برای توسعه آن تلاش کنند.
معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: برخلاف تصور کنونی مردم و مسئولین در کشور مبنی بر اینکه برای مشکل ترافیک راه حلی وجود ندارد؛ کلید حل این مشکل - که بسیار در دسترس نیز هست و به همین خاطر مورد غفلت قرار گرفته است – در کلمه "تعامل" خلاصه می شود.
جدیدی بر ضرورت جدی گرفته شدن مشکل ترافیک در شهر تاکید کرد و اظهار داشت: هرچند بخشی از کارهای فیزیکی نیازمند تامین بودجه است، با این وجود کارایی موضوع مدیریت و تعامل، موضوعات از بودجه بالاتر و مهمتر است چرا که انجام تعامل دولت با شهرداری در واقع تعامل با شهروندان است.
وی با بیان اینکه رها کردن مسئولین شهری با دست و پای بسته، نگاهی خوشبینانه به موضوعات شهری و ترافیکی نیست بر ضرورت نگاه ریشه ای به این موضوعات تاکید کرد.
معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: نباید حل مشکل ترافیک شهر تنها در داخل محدوده تهران دیده شود بلکه بخش عمده ای از حل این موضوع در خارج از شهر تهران قابل حل شدن است.
جدیدی تصریح کرد: همانگونه که تیری که از کمان رها شود دیگر قابل کنترل نیست، خودروهای شخصی شهرهای اقماری که وارد خیابان های تهران می شوند دیگر قابل کنترل نیستند.
وی ادامه داد: روزانه در حدود 4 تا 5 میلیون خودرو از 13 ورودی وارد شهر می شوند و نتیجه آن ویرانی و سونامی سرطانی است که امروز در شهر دیده می شود و در واقع این موضوع ظلمی در حق مردم است.
معاون نظارت شورای شهر تهران اظهار داشت: راهکار پیشگیری از ورود این خودروها به صورت روزانه به شهر، ساخت خطوط مترو در حومه شهر است و تا زمانی که ساکنان شهرهای اطراف تهران برای برآورده ساختن نیازهای روزانه همچون اشتغال، تحصیل و درمان ناچار به ورود به شهر هستند، مهمتر از ساخت خطوط حومه ای کاری باقی نمی ماند.
جدیدی ادامه داد: در حالی ساخت این خطوط می تواند بخش عمده ای از مشکلات آلودگی و ترافیک شهر تهران را حل بکند که امروز شاهد توقف ساخت این خطوط که مسئولیت ذاتی آن با دولت است، هستیم.
وی اظهار داشت: اگر موضوعات مربوط به خطوط مترو حل شود دیگر این 4 تا 5 میلیون خودرو را که سربار ترافیک شهرتهران هستند را نخواهیم دید و اگر دولت نمی تواند به هر دلیلی اعتبار لازم برای سهم یک سوم خود را در ساخت مترو به شهرداری پرداخت کند حداقل می تواند این وظیفه ذاتی خود در ساخت خطوط حومه ای را انجام دهد.
معاون نظارت شورای شهر تاکید کرد: این منصفانه نیست که تمامی موضوعات را به فرهنگ مردم نسبت دهیم در حالی که مردم ایران دارای غنی ترین فرهنگ ها هستند و اینکه بخواهیم عدم استفاده از خودرو تک سرنشین را به آنها یاد آوری کنیم در واقع توهین به آنها محسوب می شود.
جدیدی تاکید کرد: زمانی که زیرساخت های حمل و نقلی همچون مترو در شهر وجود داشته باشد دیگر نیازی به تبلیغ و فرهنگ سازی نیست و تمامی شهروندان نیز پیش از مسئولین خواستار داشتن چنین امکاناتی برای استفاده به جای خودروهای شخصی هستند.
معاون نظارت شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات مالی موجود بر سر راه توسعه مترو اظهار داشت: تهران شهری پویا، زنده و رو به گسترش است و نباید با موضوعات مربوط به بودجه این پویایی را محدود کرد .
جدیدی در ادامه به موضوع پایانه ها اشاره کرد و گفت: موضوع جانمایی پایانه ها یکی از مهمترین موضوعات حمل و نقلی در شهر تهران است که متاسفانه طرح مطالعاتی آن دارای نقص است چرا که پایانه های داخلی و خارجی شهر باید به گونه ای طراحی می شدند که مسافران برای دسترسی های خود نیازی به خروج از آنها نداشته باشند.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که مسافری با قطار به تهران می رسد باید پایانه به گونه ای طراحی شود که به راحتی به شبکه حمل و نقل شهری دسترسی پیدا کند و نه اینکه تازه به دنبال یافتن وسیله نقلیه بگردد.
معاون نظارت شورای شهر در ادامه بر ضرورت افزایش درآمدهای پایدار مترو تاکید کرد و گفت: باید به مترو به سمت مستقل شدن گام بردارد و برای این کار می توان درصدی از عوارض ها که محصولات آن منجر به آلودگی هوا می شوند به مانند عوارض شماره گذاری خودروها را به موضوع توسعه مترو اختصاص داده شود.
جدیدی با بیان اینکه توسعه مترو تاثیر مستقیم بر کیفیت زندگی در شهر، کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامت و امنیت شهروندان دارد اظهار داشت: پیش از این نیز بخشی از عوارض مربوط به تولید دخانیات به ورزش اختصاص داده شد و در نتیجه آن تغییر خوبی در وضعیت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی شاهد بودیم.
وی اظهار داشت: اگر درآمد پایدار در مترو را بالا ببریم به راحتی می توانیم از قشر آسیب پذیر در این حوزه حمایت کرده و تا حد بسیار زیادی از نرخ تعرفه آنها بکاهیم و بر همین اساس برنامه ای در جهت کمک به قشر آسیب پذیر تدوین کنیم.
جدیدی اظهار داشت: می توان با به کارگیری روش های مدیریتی بخشی از مشکلات را حل کرد و این کار نه از عهده دولت بر می آید و نه شهرداری می تواند آن را شناسایی و اجرا کند و این مسئولین و کارشناسان ستاد و صف در شرکت بهره برداری مترو هستند که با داشتن علم به موضوعات مرتبط می توانند راهکارهایی را برای کاهش هزینه ها در مترو ارائه کنند.
وی در پایان تاکید کرد: نگاه شورای شهر تهران چه در بحث ایجاد و چه در بخش توسعه بهره برداری از مترو همواره همراهی و همکاری بوده است و این نگاه در شهردار تهران و قائم مقام وی نیز مشاهده می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران جایگاهی حقوقی است که 31 عضو آن از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. وظیقه شورای شهر قانون گذاری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری را بر عهده داشته و یکی از مهمترین وظایف موردی آن انتخاب شهردار برای مدت 4 سال است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه