اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951011211176226

درست و غلط‌های سیاست‌های ارزی بانک مرکزی

کد: 13951011211176226

https://goo.gl/alffjM

، تهران , (اخبار رسمی): سیاست‌گذاری در زمینه ارزی یکی از مهمترین مسائلی است که این روزها می‌تواند تاثیرات اقتصادی زیادی در کشور داشته باشد از این رو در برنامه مناظره قسمت به این موضوع پرداخته شد.

درست و غلط‌های سیاست‌های ارزی بانک مرکزی

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، برنامه مناظره روز جمعه با حضور سید کمال سید علی معاون اسبق بانک مرکزی، حیدر مستخدمین حسینی اقتصاددان، علی میرزاخانی کارشناس اقتصادی و مجید رضا حریری نائب رئیس اتاق ایران چین با عنوان «سیاست‌های ارزی بانک مرکزی» برگذار شد.

کنترل تورم، راه حلی برای کاهش نرخ ارز

در این برنامه سید کمال سید علی، معاون اسبق بانک مرکزی درباره نظر خود نسبت به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: دولت و بانک مرکزی باید به هیجانات و انتظارات مردم توجه کنند و تنها راه حل برای کنترل و کاهش نرخ ارز، کنترل تورم است.

او تاکید کرد: بانک مرکزی وظیفه مواجهه به موقع با این موضوع را دارد و به نظر من سیاست بانک مرکزی در این باره باید سکوت و دعوت به آرامش باشد.

سیدعلی درباره دلایل افزایش قیمت دلار با بیان اینکه دلار طی یک سال اخیر با افزایش قیمت 12 درصدی در سطح جهان روبه رو بوده است، افزود: طی دوماه اخیر انتخابات آمریکا از جمله دیگر عواملی بود که در روند افزایشی نرخ ارز تاثیر به سزایی داشت. 

او با اشاره به اینکه نباید درباره نرخ ارز در جامعه به صورتی اظهار نظر شود که باعث التهاب و هیاهو در جامعه باشد، تصریح کرد: باید به این موضوع توجه شود که آیا کاهش نرخ ارز در شرایط فعلی به نفع اقتصاد کشور است یا خیر؟ از سال 92 تاکنون حدود 60 درصد قیمت ارز افزایش یافته است.

سید علی ادامه داد: به نظر من سفره مردم با افزایش نرخ ارز کوچک نمی‌شود بلکه کاهش تولید، اشتغال و ... باعث می‌شود تا هم درآمد مردم روند کاهشی داشته باشد و هم سفره آن‌ها کوچک شود.

او درباره یکسان سازی نرخ ارز نیز اظهار کرد: یکسان سازی نرخ ارز پیش از این انجام شده و اکنون هم به دنبال این هستیم تا دوباره این موضوع اجرایی شود چراکه چند نرخی بودن ارز فسادآور است اما نکته مهم این است که آیا شرایط فعلی اقتصاد کشور آمادگی یکسان سازی نرخ ارز را دارد یا خیر؟

معاون اسبق بانک مرکزی تاکید کرد: اکنون از 80 میلیارد دلار درآمد ارزی، 44 میلیارد دلار درآمد غیر ارزی و 36 میلیارد دلار درآمدهای نفتی در کشور است.

سیاست‌های ارزی فعلی راهگشا نخواهد بود

در ادامه این برنامه حیدر مستخدمین حسینی، اقتصاددان نیز که از دیگر مهمانان برنامه بود به عنوان مخالف سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: قطعاً سیاست‌های ارزی فعلی راهگشا نخواهد بود و  باید بنیان‌های اقتصادی تصحیح کرد تا شفافیت اقتصادی را نشان دهد.

او با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی مدت‌هاست که وعده یکسان سازی نرخ ارز را به مردم و فعالان اقتصادی داده است، افزود: اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و تنها نتیجه آن از بین بردن اعتماد مردم بوده است.

مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه نرخ ارز تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی است، تصریح کرد: عواملی مثل اربعین، ژانویه، انتخابات آمریکا و ... از جمله عوامل بیرونی هستند؛ اما آیا وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی نیست؟

او درباره تاثیر عدم تامین نیاز ارزی مردم گفت: نیاز ارزی مردم حدود 5 تا 7 درصد است اما تامین آن اهمیت زیادی دارد چراکه وقتی مردم با عدم وجود ارز در شهر مواجه باشند نتیجه این هیاهوها، افزایش نرخ ارز در کشور می‌شود.

جهش ناگهانی نرخ ارز اقتصاد کشور را برهم می‌زند

علی میرزاخانی یک کارشناس اقتصادی دیگر نیز از جمله مهمانان این برنامه بود که موافق سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است و از این رو گفت: سیاست‌های ارزی دو اثر مهم بر بازار ارز دارد و ویژگی اصلی این بازار دو نرخی بودن آن است، ویژگی دوم جهش‌های مقطعی در این بازار است که هر دو ضد رشد و توسعه بازار است.

او تاکید کرد: اکنون عمده انتقادها به سمت تثبیت بازار توسط بانک مرکزی و دولت است که علت اصلی آن جهش تورم در اقتصاد کشور است.

میرزاخانی افزود: سیاست‌های اقتصادی کشور ما صحیح نیست چراکه ما باید به دنبال این باشیم تا چگونه از التهاب و جهش‌ها در این بازار جلوگیری کنیم.

او درباره اینکه اکنون ایران جزء چند کشوری است که تورم بالایی دارد، گفت: من موافق افزایش نرخ ارز هستم اما افزایش تدریجی نه جهش ناگهانی که باعث برهم زدن اقتصاد کشور باشد و دولت باید در این زمینه به صورت شفاف عمل کند.

تامین کسری بودجه دولت با افزایش قیمت ارز

همچنین مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق ایران چین به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: تمامی اقتصادهای موفق در جهان از سه عامل شفافیت، رقابت‌پذیری و آزادی برخوردار هستند که متاسفانه اقتصاد ما این شرایط را ندارد.

او ادامه داد: اقتصادی که دارای این سه شرط نیست، مطمئناً با مشکل مواجه خواهد شد. در اقتصادی که 80 درصد آن متعلق به دولت است پس سیاست‌گذاری آن هم برعهده دولت و بانک مرکزی است.

حریری با بیان اینکه نباید این مشکلات را به گردن عوامل خارجی بیندازیم، افزود: عمده‌ترین دلیل این موضوع تامین کسری بودجه دولت با افزایش قیمت ارز است.

او با اشاره به اینکه از سال 90 تاکنون 430 درصد نرخ ارز افزایش یافته است، اظهار کرد: به نظر من دولت یا نمی‌تواند بازار ارز را کنترل کند تا قصد این موضوع را ندارد در صورتی که وضعیت و دسترسی ارزی امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: نباید سیگنال غلط به مردم و فعالان اقتصادی داده شود چراکه با اینگونه اقدامات اعتماد مردم نسبت به حاکمیت کاهش می‌یابد.

حریری درباره تاثیرات برجام نیز بیان کرد: مبادلات ارزی بعد از برجام هیچگونه تغییری نداشته است البته برای شرکت‌های بزرگ دولتی و خصولتی شرایط بهتر از گذشته شده است.

لازم به ذکر است که در پایان مناظره در پاسخ به سوال نظر سنجی با عنوان اینکه «به نظرشما در روزهای التهاب بازار ارز، بهترین تصمیم بانک مرکزی برای مهار هیجانات بازار ارز کدام گزینه است؟»، درخواست دستگیری دلالان ارز 15.87 درصد،  سکوت و دعوت به آرامش 4.40 درصد و شفاف‌سازی صادقانه 79.73 درصد رای آوردند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه