اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951012212306226

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

ماده 53 کارشناسی شده نبود

کد: 13951012212306226

https://goo.gl/sJSaqI

، تهران , (اخبار رسمی): قره خانی گفت: وزارت نفت با فرمول 10 ساله ای که برای نرخ خوراک تعیین کرد برنامه و سازو کاردائمی دارد و نباید تلاش کرد که این فرمول نادیده گرفته شود و دائم در حال تغییر قیمت خوراک باشیم چرا که سرمایه گذار به هیچ عنوان برای ورود به بازار پر نوسان اعتماد نمی کند.

ماده 53 کارشناسی شده نبود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از پایگاه خبری نسیم اقتصاد، اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ماده 53 در برنامه توسعه ششم برنامه کارشناسی شده، جامع و دقیق نبود، اظهار داشت: عمدتا بخش های دولتی که به شکل رد دیون واگذار شده این موضوع را طرح کردند. این شامل حال پتروشیمی های که در حال فعالیت هستند بوده تا این که پتروشیمی هایی که در آینده سرمایه گذاری خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که حذف ماده ۵۳ از برنامه ششم توسعه باعث توسعه صنعت پتروشیمی می شود، گفت: با حذف شدن این ماده خام فروشی درشرکت های پتروشیمی و رانتی که در این شرکت ها وجود دارد کم می شود.

وی ادامه داد: اگر این ماده به تصویب می رسید سود سهام شرکت های پتروشیمی در بازار بورس به شدت در طی یک روز بالا می رفت.

قره خانی با تاکید بر اینکه با تصویب این ماده 16هزارمیلیارد دلار از درآمد های دولت و  وزارت نفت کاسته می شد، تصریح کرد: این رقم اثرات خود را در جلوگیری از توسعه می گذاشت و باعث کاهش درآمدهای دولت برای انجام طرح های توسعه ای می شد. قیمت پایین برای خوراک پتروشیمی‌ها درآمد دولت و وزارت نفت را کاهش می‌دهد.

وی افزود: درحال حاضر با همین مکانیزم بخش های خصولتی باید به دنبال سود خود باشند تا این که به فکر کاهش نرخ خوراک باشند و این کاهش نرخ خوراک باعث ایجاد رانت می شد و مجلس هم به این ماده رای نداد.

این نماینده  با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی و به خصوص کمیسیون انرژی با رانت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی مقابله می‌کند، تصریح کرد: بحث‌های مفصل در مورد خوراک گاز در مجلس مطرح شده و به نظرم همان فرمولی که دولت تعیین کرده است بهترین فرمول برای شرکت های پتروشیمی است.

اسدالله قره خانی با اشاره به این که مهمترین مزیت وزارت نفت و دولت مدیریت تعرفه برای واحدهای پتروشیمی است، افزود: دولت و وزارت نفت میتواند برای واحدهای پتروشیمی با توجه به مصرف نوع خوراک قیمت ها  را تغییر دهد و همچنین در زمان گران شدن یا ارزان شدن قیمت گاز نرخ خوراک را هم تغییر دهد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهارداشت: شرکت های پتروشیمی باید به دنبال نوسازی تکنولوژی های خود باشند تا بتوانند محصولات با کیفیت تری تولید کنند نه این که برای رسیدن به سود بیشتر به دنبال کاهش نرخ خوراک باشند.شرکت های تولیدی باید 30درصد از درآمدهای خود را صرف نوسازی تجهیزات و فعالیتهای پژوهشی خود کنند ولی این مقدار را به سازمانهای وابسته می دهند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته