اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951019216525700

زاینده رود از ۲۸ دی ماه پرآب می شود

کد: 13951019216525700

https://goo.gl/0RnThM

، تهران , (اخبار رسمی): آب سد زاینده رود از 28 دیماه برای مدت 22 روز، به میزان 46 متر مکعب در ثانیه برای اراضی کشاورزی، رهاسازی خواهد شد تا کشاورزان به نسبت حجم آبی که رها سازی می شود به کشت و کار خود بپردازند.

زاینده رود از ۲۸ دی ماه پرآب می شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست ،در یازدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضور وزیر نیرو رها سازی آب سد زاینده رود از ۲۸ دی ماه و مدیریت مصرف 5 درصدی آب در مصارف شرب و کشاورزی اصفهان مصوب شد.
 مهرزاد احسانی ، مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره قوم و مرز شرقی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این مطلب که یکی از مهم ترین موارد مطرح شده در این جلسه مربوط به امکان رها سازی آب از سد زاینده رود بوده است، گفت: کشاورزان منطقه از مدت‌ها قبل منتظر خبر خوشی بودند که با توجه به وضعیت بارش ها آیا امکان رهاسازی آب وجود دارد یا خیر که با توجه به بارش های خوبی که در منطقه اتفاق افتاد، می توانیم خبر مسرت بخش رهاسازی آب از سد زاینده رود را به کشاورزان حوضه آبریز زاینده رود بدهیم.
وی با اشاره به اینکه امکان رها سازی آب برای کشت دوم پائیزه فراهم است، افزود: از 28 دیماه برای مدت 22 روز برای اراضی کشاورزی، رهاسازی آب انجام خواهد شد تا کشاورزان به نسبت حجم آبی که رها سازی خواهد شد کشت و کار خود را انجام دهند.
مهرزاد احسانی ادامه داد: میزان رها سازی آب برای کشاورزان از سد زاینده 46 متر مکعب در ثانیه است که به مدت 22 روز انجام خواهد گرفت.
وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به ورودی های سد زاینده، در ابتدای بهار نیز این رهاسازی متناسب با حجم آبی که در روزهای پایانی دی ماه رهاسازی می‌شود، اجرایی خواهد شد. 
مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاینده رود با اشاره به اینکه میزان بارش ها در بالادست حوضه آبریز زاینده رود از ابتدای مهرماه تا 17 دیماه بیش از 670 میلی‌متر بوده است، افزود: این بارش ها زمینه لازم را برای برای رها سازی آب از سد زاینده رود فراهم کرده است. 
او با اشاره به اینکه در زمان حاضر سد زاینده رود حدود 248 میلیون مترمکعب آب را در خود جای داده است، افزود: اگر بارش های دیماه نبود حجم مخزن سد زاینده حدود 170 میلیون متر مکعب بود.
احسانی ادامه داد: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای مهرماه تا 17 دیماه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که در اواخر دیماه و بهمن ماه جاری، شاهد بارش های بیش از حد نرمال در حوضه آبریز زاینده رود و بخصوص در قسمت های غربی آن خواهیم بود.
مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاینده رود در ادامه افزود: مباحثی همچون کنترل برداشت های غیر مجاز، تاکید بر نصب لوازم اندازه گیری جریان آب و صرفه جویی 5 درصدی در بخش های شرب و صنعت از دیگر تصمیمات این جلسه بود که متعاقبا ابلاغ خواهد شد. 
در یازدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود که مصوب شورای عالی آب است، وزیر نیرو به عنوان رئیس شورا، استانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و معاونان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان حفاظت از محیط زیست، نمایندگان صنف کشاورزان اصفهان و چهار محال و بختیاری، نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و جمعی از مدیران ارشد حوضه آب وزارت نیرو حضور داشتند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست