اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951019216535700

اجرای نخستین طرح مشارکتی برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی

یادگاری من به زمین درخت است

کد: 13951019216535700

https://goo.gl/Oxt0XY

، تهران , (اخبار رسمی): نخستین طرح مشارکتی بخش خصوصی با دولت برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی اجراشد.

یادگاری من به زمین درخت است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست،در شرایطی که قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع برای اجرای طرح استراحت جنگل و حفاظت از آخرین بازمانده رویشگاه‌های هیرکانی کشور از دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی درخواست مشارکت و حمایت مالی کرده، یک شرکت خارجی با کاشت بیش از 60 هزار نهال جنگلی در مساحتی به وسعت یک میلیون مترمربع در غرب استان مازندران، برای حفظ و توسعه جنگل‌های شمال ایران پیشگام شد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ناصر مقدسی، رئیس شورای عالی جنگل و مراتع هفته گذشته با اشاره به توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های شمال تا 10 سال آینده و نیز نبود اعتبارات حفاظتی برای این طرح، از شرکت‌های بزرگ خصوصی خواسته بود تا جنگل‌های هیرکانی را برند خود قرار داده و از این طرح ملی حمایت کنند. اما حالا در شرایطی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دولتی و خصوصی عملاً مسئولیت اجتماعی‌شان را در برابر محیط زیست ایران فراموش کرده‌اند شرکت سامسونگ در راستای برنامه مسئولیت اجتماعی شرکتی‌اش حتی پیش از درخواست رئیس شورای عالی جنگل و مرتع با شعار «یادگاری تو به زمین» نه تنها بیش از 600 میلیون تومان برای جنگلکاری مشارکتی با سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران هزینه کرده است بلکه الگویی از مشارکت مردمی را با دعوت از مشتریان ایرانی‌اش برای حمایت از آخرین بازمانده جنگل‌های دوران سوم زمین شناسی جهان در ایران آغاز کرده است تا شاید به این وسیله مسئولیت اجتماعی تک تک ما ایرانیان را در برابر میراث ملی طبیعی‌مان یادآوری کند.
«مهسا بختیاری، سفیر داوطلبانه» که درخت ون را به زمین هدیه کرده، «محمد رضا صلحی، کاربر این شرکت» که درخت گیلاس وحشی را به زمین هدیه داده و هزاران سفیر دیگر از هنرمندان بنام و مشهور ایرانی همچون لیلا حاتمی تا مردم عادی، هر یک نامشان روی نقشه جغرافیایی محوطه جنگلکاری مشارکتی «جواهرده» و در پورتال «یادگاری تو به زمین» درج شده است. روی نقشه محل اجرای طرح که کلیک می‌کنی بیش از 80 هزار ایرانی داوطلب و کاربر این شرکت کره‌ای را می‌بینی که نامشان به‌عنوان سفرای محیط زیستی در کنار نهال‌هایی که در جنگل‌های شمال کاشته شده به ثبت رسیده است. این 80 هزار نفر همه با هم به منطقه ای که اکنون بعد از گذشت سال‌ها فاقد درخت شده حیاتی دوباره بخشیدند.
از شهر زیبای رامسر به سمت جاده جواهرده که حرکت می‌کنیم بعد از گذر از جاده‌های پر پیچ و خم کوهستانی و جنگلی انتظار داریم به دهستان معروف جواهرده برسیم، اما در عمل خبری از دهستان نیست! جواهرده حالا بعد از گذشت دو دهه از ویلاسازی‌های گسترده و تخریب عرصه‌های جنگلی و مرتعی تقریباً به شهری کوچک و خوش نشین در دل رشته کوه‌های بلند البرز تبدیل شده اما در لابلای ویلاهایش همچنان خانه‌های روستایی با معماری سنتی و زیبا و اصیل شمالی به چشم می‌خورد. در پیچ و خم جاده نیز آثار رانش‌های متعدد زمین که آخرینش مربوط به سال گذشته بوده و حاصل دهها سال بهره‌برداری غیر اصولی و تخریب‌های گسترده پوشش جنگلی است همچنان به چشم می‌خورد.
با عبور از جاده خاکی به جایی بالاتر از دامنه «کوه‌های سماموس» که پوشیده از مراتع مشجر است می‌رسیم. در گوشه‌ای دیگر از این چشم‌انداز زیبای کوهستانی و مرتعی، جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ که به نظر می‌رسد عمرشان بالغ بر 40 تا 50 سال است و گوشه‌ای دیگر، نهالستانی با نهال‌های بلوط، کاج سیاه، کاج نوئل، گلابی جنگلی، ون و گیلاس وحشی و... به چشم می‌خورد، نهال‌ها بار اسب‌ها می‌شوند و اسب‌ها پشت هم از پیاده‌راه، راهی ارتفاعات می‌شوند. دو طرف پیاده راه با چوب و سیم خاردار حصار کشی شده تا دام وارد محوطه نشود و نهال‌های جدید کاشته شده در میان درختچه‌ها و بوته‌های مرتعی حکایت از جنگلکاری گسترده می‌دهد. به بالای تپه می‌رسیم تا چشم کار می‌کند همه جا چاله‌هایی برای کاشت نهال است و کارگران و نیروهای منابع طبیعی نیز با نظارت کارشناسان در سرمای زمستان که البته می‌گویند چند روزیست کمتر شده، در حال کاشت نهال‌ها هستند.
  جواد جلالی رئیس اداره جنگلکاری و ذخیره‌گاه‌های جنگلی اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها به تنهایی امکان حفاظت از جنگل و توسعه آن را بدون مشارکت مردم ندارد می‌گوید: یک شرکت بزرگ تولید کننده لوازم خانگی، صوتی و تصویری داوطلبانه آمد و پیشنهادی را به سازمان جنگل‌ها داد که قصد دارد کاری برای حفظ جنگل‌های شمال ایران انجام دهد و با توجه به اینکه شعار امسال سازمان، مشارکت مردمی برای حفظ منابع طبیعی است این پیشنهاد را پذیرفتیم و جنگلکاری را به آنها پیشنهاد دادیم. این مقام افزود: جنگل‌های هیرکانی قدمت 40 میلیون ساله دارند اما متأسفانه سرعت تخریب آنها در سال‌های اخیر بسیار شدید شده به همین دلیل احیای جنگل‌های از دست رفته بسیار مهم است.
فرنار فرضی مدیر روابط عمومی و مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت بزرگ تولیدی نیز در جریان بازدید از این طرح با اشاره به اینکه فراخوان «یادگاری تو به زمین» یکی از طرح‌های مسئولیت اجتماعی این شرکت است که با همکاری بخش تلفن همراه اجرا شده به «ایران» می‌گوید: موضوع محیط زیست به‌عنوان یکی از بخش‌های مسئولیت اجتماعی شرکت، برای ما حائز اهمیت است و این مقوله تنها محدود به ایران نیست و شرکت در همه دنیا در حوزه محیط زیست با توجه به شرایط جغرافیایی کشورها در این حوزه فعالیت می‌کند. او می‌گوید: ما در بخش مسئولیت اجتماعی کارهای زیادی در بخش‌های مختلف انجام داده و حالا قصد داریم حفاظت از محیط زیست را هم در برنامه‌های خود قرار دهیم چون معتقدیم همه در برابر محیط زیست مسئولیم و باید دین خودمان را در برابر حجم وسیع تخریب‌ها و آسیب‌هایی که به طبیعت می‌زنیم ادا کنیم. به گفته او تاکنون برای این طرح حدود 600 میلیون تومان هزینه شده و تا پایان فصل زمستان و کاشت بیش از 66 هزار نهال دیگر مجموع هزینه‌های پیش‌بینی شده به یک میلیارد تومان می‌رسد. فرضی می‌افزاید: در این طرح تماماً از نیروهای بومی محل استفاده کردیم و برای 60 نفر اشتغالزایی مستقیم داشتیم. فرضی خاطرنشان می‌کند: ما بدون ایجاد فراخوان هم می‌توانستیم کارمان را انجام دهیم اما هدف، جلب مشارکت مردم برای حفظ جنگل و درختکاری بود که این امر بخوبی با ایجاد فراخوان محقق شد و هر نهال به نام یک ایرانی در رویشگاه‌های هیرکانی کاشته و گواهی کاشت نیز به آنها اعطا شد تا آنها خود را مالک این درختان و جنگل‌ها بدانند و برای حفظش بکوشند.
  مهسا سرافرازی، مدیر طرح فراخوان «یادگاری تو به زمین» نیز می‌گوید: این ایده در شهریورماه امسال شکل گرفت و از اواسط مهر وارد فاز اجرایی شد و قرار بود این فراخوان تا اواسط آبان ماه ادامه یابد که با توجه به استقبال غیرمنتظره مشارکت‌کنندگان ثبت‌نام این فراخوان تا اواسط آذر ماه ادامه یافت و برای این منظور از راهنمایی‌های فنی سازمان جنگل‌ها و مراتع بهره گرفتیم و آنها محدوده‌ای به وسعت یکصد و ده هکتار (یک میلیون و صدهزار متر مربع) را در جواهرده رامسر به ما پیشنهاد دادند حتی نوع درختانی که کاشته می‌شود پیشنهاد خود سازمان بود و ما از همکاری این سازمان سپاسگزاریم. او می‌گوید: قرار است تعداد درختان کاشته شده به 121 هزار برسد و بعد تا دوسال وظیفه مراقبت و واکاری درختان بر عهده شرکت ماست که تمامی کار اجرایی و حفاظت را به شرکت‌های پیمانکار محیط زیستی در ایران سپرده‌ایم و بعد از دوسال طرح را به سازمان جنگل‌ها واگذار می‌کنیم که ‌آنها خودشان بقیه حفاظت را بر عهده بگیرند و قطعاً ما طرح دیگری را بعد از آن شروع خواهیم کرد.
  ردپایی از جنس درخت داشته باشید
 در حالی که روزشمار تخریب محیط زیست ایران سرعتی باور نکردنی به خود گرفته و ردپای اکولوژیک ما روی کره خاکی هر روز بیش از گذشته پررنگ می‌شود آمارها حکایت از این دارد که در هر شبانه روز حدود 30 میلیون مترمربع (معادل سه‌هزارو 204 هکتار) از عرصه‌های طبیعی ایران به دلایل گوناگون نابود می‌شود به ‌این‌ترتیب تا پایان هر سال رقمی معادل یک میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور تخریب می‌شود اما تنها بخش کوچکی از این تخریب‌ها بازسازی و جبران می‌شود. با این توصیف جواد جلالی می گوید:«ای کاش نام تک تک ما ایرانیان می‌توانست به درختی بدل شود و ای کاش تک تک شرکت‌های ایرانی نیز طرحی را برای حفظ محیط زیست آغاز می‌کردند تا سرزمینی سبزتر و آبادتر می‌داشتیم.» این رؤیا چندان هم دور از انتظار نیست اگر مسئولیت اجتماعی‌مان را به یاد بیاوریم!
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست