اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951022218615499

رئیس اتاق ایران و عمان عنوان کرد

آیین‌نامه اتاق‌های مشترک، دستورالعملی برای توسعه

کد: 13951022218615499

https://goo.gl/HUvh28

، تهران , (اخبار رسمی): قبلا همه اتاق‌های مشترک با آیین‌نامه مختص به خود کار می‌کردند و وحدت رویه بین آن‌ها کم بود اما بعد از صدور آیین‌نامه تشکیل و نظارت بر اتاق‌ها و کمیته‌های مشترک بازرگانی، همه با دستورالعمل واحدی کار خواهند کرد.

آیین‌نامه اتاق‌های مشترک، دستورالعملی برای توسعه

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اتاق بازرگانی ایران، محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عمان، با ارزیابی نقاط قوت و ضعف این آیین‌نامه گفت: همه اتاق‌ها باید آیین‌نامه داشته باشند؛ اما قبلاً هر کدام از اتاق‌ها آیین‌نامه خود را داشتند و برای همین هیچ وحدت رویه‌ای در میان این اتاق‌ها وجود نداشت. اتاق ایران تصمیم گرفت با آیین‌نامه‌ای، نحوه تشکیل اتاق‌های مشترک و نحوه کار و تعامل این اتاق‌ها را مشخص کند؛ این حسن کار است.

ضرابی ادامه داد: در این شرایط اتاق مشترک ایران با کشوری ایجاد می‌شود که مزیت اقتصادی مناسبی برای ایران دارد. امروزه برخی از اتاق‌های مشترک، غیرفعال هستند. برای ادامه حیات، شرایط این اتاق‌ها معین‌شده است. این اساسنامه بین همه اتاق‌ها مشترک است.

او نقطه مشترک این آیین‌نامه را دخالت و حضور همه اعضای اتاق‌های مشترک و نقش آن‌ها در شکل‌گیری، تدوین و تصویب آن می‌داند.

 به گفته ضرابی قریب به اتفاق مفاد این آیین‌نامه، مورد تأیید همه اتاق‌های مشترک بود و پیشنهاد آن‌ها در تدوین آیین‌نامه موردتوجه قرارگرفته است. در روند صدور این آیین‌نامه همه اتاق‌های مشترک و شوراهای مشترک نقش داشته اند .

اتاق‌های مشترک چه رویه‌ای را در پیش بگیرند؟

ضرابی افزود: این آیین‌نامه روند اولیه و قانونی خود را طی کرده است؛ باید در مرحله دوم تمام اتاق‌های مشترک آیین‌نامه را در مجمع عمومی خود طرح و بررسی کرده و مصوبه مجمع عمومی اتاق مشترک را داشته باشند. اتاق مشترک ایران و عمان جز اولین اتاقی است که این کار را انجام داده است. برای اینکه هم به این آیین‌نامه اعتقادداریم و هم خود اتاق در روند شکل‌گیری آن دخالت مستقیم داشته است.

او تصریح کرد: اتاق‌های دیگر هم با تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده، این آیین‌نامه را بررسی کرده و مصوبه خود را تصویب کنند.

ضرابی گفت: در دوره‌های قبل ، کمتر به اتاق‌های مشترک توجه می‌شد؛ ولی در این دوره اتاق ایران به نقش و پتانسیل اتاق‌های مشترک توجه خاصی دارد. اتاق ایران به این نتیجه رسیده است که می‌تواند از پتانسیل و شناخت اتاق‌های مشترک در ایجاد بسترسازی برای ارتباط اقتصادی با کشورهای دنیا استفاده کند.

او معتقد است که اتاق‌های مشترک، شناخت دقیق‌تری از کشورهای مقصد دارد؛ خط و مشی‌ها را می‌شناسد، فرصت و ظرفیت‌ها را می‌داند. اتاق مشترک ایران و عمان، ارتباط مستمر و خیلی خوبی با اتاق ایران و معاونت بین‌الملل اتاق دارد و این تعامل به استفاده بهینه از فرصت‌ها کمک می‌کند. ما با هماهنگی هیات‌ها، کار کارشناسی و پیگیری مطالبات تلاش می‌کنیم فعالان اقتصادی از فرصت‌های موجود در آن کشور بهتر استفاده کنند.

به گفته ضرابی، این نحوه تعامل باعث شده که تصمیم‌گیری‌ها ضدونقیض نباشد و باهمدیگر همپوشانی داشته باشد.

او در پایان خاطرنشان کرد: انتظار هست که همه اتاق‌های مشترک در مهلت مقرر قانونی ، آیین نامه و اساسنامه مصوب شورای عالی نظارت را به تصویب رسانند که درنهایت به نفع اقتصاد کشور، نحوه سرمایه‌گذاری و نحوه تعامل ایران با کشورهای مقصد خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]