اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951024219284750

توضیحات نریمان درباره تکمیل مسکن مهر شهرهای جدید

تحلیل افزایش وام مسکن‌مهر برای حل مشکلات موجود

کد: 13951024219284750

https://goo.gl/B4qD0U

، تهران , (اخبار رسمی): نریمان با تشریح چگونگی تکمیل مسکن مهر شهرهای جدید از جمله پردیس، راهکار افزایش وام را برای تکمیل آورده متقاضیان مسکن مهر راهی برای برون‌رفت از مشکلات موجود و حل مسائل مردم عنوان کرد و گفت: اولویت پرداخت وام ۴۰ میلیونی مسکن مهر برای مناطق مساله‌دار از جمله پردیس است.

تحلیل افزایش وام مسکن‌مهر برای حل مشکلات موجود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید گفت: افزایش وام تسهیلات مسکن مهر برای متقاضیانی است که آورده خود را تکمیل کرده‌اند و این افزایش وام کمکی به آنهاست برای آنکه مشکل کمبود اعتبار خود را جبران کنند.

نریمان با اشاره به اینکه برخی اعلام کرده‌اند افزایش وام برای تامین هزینه‌های گزاف آماده‌سازی در اجرای طرح‌هاست، این امر را رد و صراحتا اعلام کرد: افزایش سقف تسهیلات وام مسکن صرفا برای متقاضیانی است که آورده ارایه کرده‌اند و این تسهیلات برای کمک به آورده متقاضیان مسکن مهر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از دولت، شخص رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد شرایط و بسترسازی لازم برای افزایش وام برای متقاضیان مسکن مهر شهرهای جدید، گفت: یکی از الزامات مهمی که ما به دنبال آن بودیم افزایش وام بود تا به متقاضی کمک بشود و بتوانند آورده‌های خود را افزایش دهند. با اینکار مساله ما راحت‌تر حل می‌شود و ما راحت‌تر می‌توانیم واحدها را تکمیل کنیم. ضمن آنکه باید در این رابطه دستگاه‌های متولی مسکن مهر از جمله وزارت نیرو، وزارت نفت و سایر دستگاه‌های مرتبط هم بسیج شوند که خوشبختانه تعامل مناسبی بین این وزارتخانه‌ها و وزارت راه و شهرسازی برقرار شده است.

وی ادامه داد: اعتباراتی هم به این دستگاه‌های اجرایی اختصاص داده شده تا در طرح‌های زیربنایی و روبنایی لحاظ کنند. نکته دیگری نیز که باید مدنظر قرار بگیرد این است که همه اینها کافی نیست. متقاضیان مسکن مهر باید مابقی تعهدات خود را عمل کنند زیرا اگر به این تعهدات عمل نکنند باز هم ما دچار مشکل می‌شویم.

نریمان گفت: قرار شده است با تسهیلات بانکی و آورده مردم و زمین ۹۹ ساله‌ای که در اختیار می‌گذاریم این کار به سرانجام رسیده و به اتمام برسد.

نریمان ادامه داد: افزایش وام مسکن مهر به ۴۰ میلیون تومان فقط به پردیس اختصاص ندارد. شیوه‌نامه‌ای وجود دارد که بانک مسکن حتما با تعامل با وزارت راه و شهرسازی آن را تدوین می‌کند و این شیوه نامه برای مناطقی است که مشکل وجود دارد. طبیعی است اولویت وام دهی برای مناطق مشکل‌دار است که در این میان پردیس در اولویت است.

وی درباره تعهدات متقاضیان مسکن مهر، گفت: متقاضیان مسکن مهر تعهد دارند که تا یک سقفی را آنها بپردازند و یک سقفی نیز از طریق تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد تامین می شود و ما همه آنها را در اختیار سازنده‌ای که در حال انجام کار است قرار می‌دهیم. این اعتبارات و تسهیلات و آورده‌ها در حساب خود متقاضیان در بانک مسکن می‌رود و بر حسب پیشرفت کار، از حساب منقاضیان برداشت می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه آورده برخی از متقاضیان مسکن مهر شهرهای جدید زیر ۵ میلیون و گاهی ۱۰ میلیون تومان است، گفت: متقاضیان آورده خود را تکمیل کنند تا پرونده مسکن مهر را بتوانیم در زمان وعده داده شده تحویل دهیم.

نریمان گفت: پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در تمامی شهرها تا ۹۳ درصد است و در پردیس بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم.

پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی مسکن مهر پردیس

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای فراموش کرده‌اند که در مسکن مهر نام‌نویسی کرده‌اند. باید متقاضیان آورده خود را به حد نصاب برسانند تا ادامه کارها در روند قانونی به سرانجام برسد

وی درباره جایگزینی متقاضیانی که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، گفت: اگر با اعلام‌های متعدد و به رغم کمک‌هایی که از سوی دولت برای متقاضیان انجام گرفته است، و با دادن زمین ۹۹ ساله رایگان و تسهیلات ارزان قیمت ۴۰ میلیون تومانی که باید ۴ درصد سودش را بپردازند با همه این مسائل باز هم برخی از متقاضیان همکاری لازم را نداشته باشند، آنگاه به گزینه جایگزینی نیز فکر می‌کنیم.

نریمان با ارایه مثالی گفت: مثلا در پردیس در یک برج، ۵۹ واحد داریم. تصور کنید ۲۰ نفر آورده را نپردازند، سازنده پولش را می‌خواهد، از این طرف دولت ۴۰ میلیون تومان وام با ۴ درصد می دهد متقاضیان باید بدانند هرگونه اقدامی نامناسب بقیه را دچار چالش خواهد کرد. خوشبختانه با شرایطی که ایجاد شده است احساس می کنم، مردم اقبال نشان می دهند و مشکلات حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته پیش بینی می کنم که عده قلیلی از مردم نیز توان آورده مناسب را ندارند که ما باید برای آنها فکری کنیم.

نریمان همچنین در پاسخ به پرسش دو متقاضی در مورد کندی روند ساخت و ساز و تکمیل مسکن مهر، تاخیر در دادن سند که باید سال ۹۲ به برخی از متقاضیان تحویل می‌شد و همچنین هماهنگی در تامین زیرساخت‌ها گفت: دولت قبل به برخی از متقاضیان وعده دریافت سند را داد. می‌دانید که  این دولت از مرداد ۹۲ کار خود را شروع کرد. همچنین نباید این نکته را از نظر دور داشت که دولت قبل در جایی اقدام به ساخت و ساز کرد که تپه ماهور گسترده بود، مکان‌یابی ها مناسب نبود، جغرافیای نامناسبی برای ساخت مسکن داشت و امکان اینکه بتوان به سرعت به تعهدات خود عمل کرد نیز نبود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، در پردیس برج های ما همه ساخته شده‌اند. اما عدم تامین شبکه‌های ارتباطی، مسائل تامین آب، گاز، ساختن مخازن، اینها باعث می شود که ما نتوانیم واحدها را تحویل دهیم. ما با پیشرفت حدود ۳۵ درصد از دولت قبل، پردیس را تحویل گرفتیم و امروز یکی از سایت‌هایی است که بیشترین پیشرفت فیزیکی را در مسکن مهر در کل کشور داشته است.

وی افزود: متقاضیان باید ابتدا سکونت کنند و بعد از خدماتی مانند گاز و غیره بهره‌مند شوند، طبیعی است که این امر به نفع ساکنین است، ما افراد را به هم معرفی می کنیم تا ساکنان همدیگر را شناسایی کند و با هم تعامل کنند، زیرا نگهداری این واحدها هزینه‌بر است، حضور این افراد در مسکن ها و برج ها امنیت ساکنان را تضمین می‌کند.

او گفت: در مصوبه شورای پول و اعتبار آمده که شیوه پرداخت ۱۰ میلیون تومان اضافه بر واحدهای مسکن مهر را بانک عامل اعلام می‌کند، خواهش من این است که متقاضیان از این فرصت طلایی استفاده کنند و آورده خود را افزایش دهند، ما با افزایش، میزان وام قیمت مسکن را افزایش نداده‌ایم بلکه هدفمان کمک به متقاضیان بوده تا میزان آورده خود را افزایش دهند.

او افزود: ما حدود ۱۹ شهر جدید را مدیریت می‌کنیم و تقریبا تا پایان سال ۱۵ شهر جدید را تحویل متقاضیان می دهیم و بقیه را تا پایان کار دولت یازدهم تحویل می دهیم.

او گفت: پیشرفت فیزیکی ما در کل کشور تا ۹۳ درصد بود، تقریبا همه جا میزان آورده متقاضیان کمتر از ۹۳ درصد از تکمیل مسکن‌های مهر است که باید فکری برای آن شود و این تصمیم شورای پول و اعتبار با هدف کمک به متقاضیان بوده تا میزان آورده مالی متقاضیان افزایش یابد.

نریمان افزود: ما فقط ۳ مرحله افزایش آورده داشتیم که دو مرحله آن مربوط به افزایش ناگهانی قیمت ارز بوده است که آن هم مربوط به دولت قبل بوده و در مرحله اخیر، بخشنامه‌ای دادیم که به تعدیل قیمت اشاره دارد، ما در مسکن مهر، اعتبار دولتی برای ساخت نداریم بلکه همه مراحل ساخت بر روی دوش متقاضیان و وام بانکی است، ما در زمینه زیباسازی می توانیم از منابع دولتی استفاده کنیم اما در ساخت این مسکن ها دولت کمکی به ما نمی‌کند.

او گفت: در تلاشیم تا زیرساخت‌ها را برای مسکن های مهر آماده کنیم، در فاز ۱۱ آب، برق و گاز را وصل کرده‌ایم البته انجام این کار واقعا دشوار است و آقای نوبخت نیز قول هایی داده تا این زیرساخت ها به سرعت تکمیل شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]