اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951025219985500

وزارت راه و شهرسازی قدیمی ترین بنای صنعتی اصفهان را خریداری کرد

کارخانه ریسباف، میراث صنعتی اصفهان موزه می شود

کد: 13951025219985500

https://goo.gl/ZjrasT

، تهران , (اخبار رسمی): این کارخانه با ۶۹ هزار مترمربع مساحت ( حدود 7 هکتار) با قیمت ۲۰۷ میلیارد تومان از سوی بانک ملی ایران به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

کارخانه ریسباف، میراث صنعتی اصفهان موزه می شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در شرایطی که این روزها خبرها و گزارش های متعددی از تعطیلی کارخانه های قدیمی و فروش زمین و مستقلات آن ها به گوش می رسد؛ وزرات راه و شهرسازی کارخانه ریسباف اصفهان قدیمی ترین کارخانه صنعتی باقی مانده این شهر را که چندسالی است تعطیل شده، از بانک ملی خریداری کرد تا این میراث صنعتی کشور، حفظ و نگهداری شود.

براساس برنامه وزارت راه و شهرسازی و استان داری اصفهان قرار است موزه بزرگ شهر اصفهان در این بنا ساخته شود. قرارداد تملک کارخانه ریسباف اصفهان بعد از بیش از دو سال پیگیری، بین مدیران عامل بانک ملی ایران و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندارد اصفهان به امضا رسید و مالکیت آن رسما به وزارت راه منتقل شد.

این کارخانه با ۶۹ هزار مترمربع مساحت ( حدود 7 هکتار) با قیمت ۲۰۷ میلیارد تومان از سوی بانک ملی ایران به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

براساس قرارداد امضا شده، مبلغ ۵۰ میلیارد و۷۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال از این مبلغ به صورت نقدی، ۱۵۲۲ میلیارد و ۲۸۸ هزار و ۲۰۰ هزار ریال از طریق واگذاری ۱۲ پلاک مسکونی و تجاری از بهترین نقاط اصفهان و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر تا ۳۰ بهمن ماه سال جاری در وجه بانک پرداخت می‌شود همچنین شعبه بانک ملی از محل فعلی به روبه‌روی کارخانه ریسباف منتقل می‌شود که ملک مورد نظر نیز با ارزش ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سوی وزارت راه و شهرسازی به منظور استقرار بانک خریداری خواهد شد.

ریسباف تنها اثر ماندگار معماری صنعتی اصفهان است که در دوران پهلوی اول در سال ۱۳۱1 شمسی تاسیس شده است و چندسالی است که بانک ملی ایران به فکر فروش آن افتاده است؛ اتفاقی که نگرانی های بسیاری را برای خرید این بنای ارزشمند از سوی دلالان و تخریب آن به وجود آورده بود تا اینکه وزارت راه و شهرسازی پا به میان گذاشت و برای خرید بنا و تبدیل آن به موزه بزرگ اصفهان اعلام آمادگی کرد. این بنا در نزدیک سی و سه پل اصفهان قرار گرفته و شرایط و موقعیت بسیار مناسبی برای تبدیل شدن به موزه بزرگ اصفهان را دارد، شهری که باوجود تاریخ چند هزارساله و میراث گرانبها ولی اکنون دارای موزه ای جامع نیست.

رسول زرگرپور استاندار اصفهان تملک کارخانه ریسباف از سوی وزارت راه و شهرسازی را «ایثار» دانست و گفت: این نهاد دولتی می‌توانست نسبت به این امر بی‌تفاوت بوده و مسئولیتی را در این‌باره برعهده نگیرد ولی این مسئله با علاقه‌مندی کامل خصوصا از سوی وزیر راه مورد پیگیری قرار گرفت و امروز نه تنها هنرمندان بلکه شادی بسیاری از شهروندان این استان را موجب شده است. نبود موزه‌ای بزرگ در شأن استان نقصی بزرگ در این منطقه است. متأسفانه بسیاری از آثار گرانبها و بی‌بدیل موجود در استان هم‌اکنون در صندوق‌خانه‌ها، اطاق‌ها و زیرزمین‌ها نگهداری می‌شود و مردم و دوست‌داران هنر از مشاهده آنها محروم هستند. بحث ایجاد این موزه از ۱۰ سال گذشته تا کنون در استان مطرح بوده است و در این مدت اماکن بسیاری برای ساخت این موزه مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت با بررسی‌های دقیق کارخانه ریسباف برای این اقدام مورد انتخاب قرار گرفت.

به گفته استاندار اصفهان ۸ کارخانه مشابه ریسباف در استان وجود داشتند که به دلیل بی‌مبالاتی شهرداران و مسئولان تخریب شدند، این درحالی است که همه این اماکن می‌توانستند به عنوان فضاهای میراث عمومی مورد استفاده قرار بگیرند.

همچنین محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در جلسه امضای قرارداد واگذاری کارخانه ریسباف گفت: طی بازدیدی که وزیر راه و شهرسازی حدود دو سال و نیم گذشته از این کارخانه داشتند، این بنای تاریخی مورد توجه قرار گرفت و قرار شد تا بنای آن به عنوان ثروتی مجدد به خدمت شهروندان بازگشته و مورد بهره‌بهرداری قرار بگیرد.

پس از تلاش‌های بسیار امروز موفق شدیم تا قراداد تملک آن را با بانک ملی امضا کرده واین اقدام بزرگ را به نتیجه برسانیم. کارخانه ریسباف باید به اثری جذاب در مقیاس ملی بدل شود چراکه این مجموعه از نظر جغرافیایی و فضایی این ظرفیت را دارد.

کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان، که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه ‌داران در اصفهان راه‌اندازی شد. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این کارخانه که در خیابان چهارباغ بالا، بین هتل پل و خیابان هفت دست واقع شده، قرار است به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود.

این کارخانه حاصل برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری عده زیادی از مردم شهر بود. شرایطی که در آن کارخانه ریسباف راه‌اندازی شد نیز حائز اهمیت است. موضوعی که در برپایی شرکت‌های بزرگ در اصفهان بی‌تاثیر نبود، مسافرت رضاشاه به این شهر در آبان ۱۳۱۱ و ملاقات وی با سرمایه‌داران و تجار شهر بود. وی آنان را تشویق و بلکه تهدید کرد باید سرمایه خود را در قالب شرکت به کار تولیدی وارد کنند. او رضا افشار، حاکم اصفهان را نیز موظف به مدیریت کار کرد. می‌توان تصور کرد اطاعت امر حاکم قلدر و مستبدی مانند رضاشاه بیش از جنبه‌های اقتصادی اعیان شهر را به تلاش وادار کرده و مدیران شهر، خصوصاً حکمران را به تکاپوی اضطراب‌آوری انداخته باشد. هم شخصیت حاکم اصفهان و هم دستور رضاشاهی باعث شد تجار با هول و هراس گرد یکدیگر نشسته و قرار شد هر کس هر چه دارد بر دایره بریزد. دستورشاهی و فضای اداره حکومتی، تجار را دست به جیب کرد. قرار شد معلوم شود هر کس چقدر می‌پردازد؛ که یک‌سوم آن را فوراً و دو ثلث بقیه را بعداً ادا کند. جلسه‌ای که تشکیل شد پولی در حدود سیصد و شصت هزار تومان جمع شد. برای نام شرکت از دو کلمه «ریسندگی» و «بافندگی» اجزای اول را کنار هم نهاده و «ریسباف» را ساختند. در همان جلسه سیدجواد کسایی که جزو اعضای اتاق بازرگانی اصفهان نیز بود و بعدها به ریاست این اتاق برگزیده شد به مدیریت عامل شرکت انتخاب شد. انتخابی که بعدها معلوم شد بسیار بجا بوده است. پشتکار و کاردانی کسایی موجب شد ریسباف خیلی زود در محور خیابان چهارباغ بالا سرپا شده و به مرحله سوددهی برسد. امری که بسان یک دایره تشدیدکننده، تشکیل دیگر شرکت‌ها و هجوم سرمایه‌ها به صنعت نساجی را باعث شد. کارخانه ریسباف در زمینه تولید ریسمان نخی، پارچه پنبه‌ای و نیز پارچه پشمی فعالیت خود را آغاز کرد. چنان‌که شیوه کارخانه‌های نساجی است، ابتدا بقچه‌های ریسمان کارخانه به بازار آمد. سرانجام نیز در آذر ۱۳۱۳ طی جشنی قسمت بافندگی پنبه و پشم کارخانه راه‌اندازی و کارخانه به تولید پارچه‌های نخی و پشمی مشغول شد. مدتی بعد تولید پتو نیز در برنامه کارخانه قرار گرفت.

این کارخانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار بانک ملی قرار گرفت و به مرور زمان تعطیل شد و در نهایت نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی خریداری شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | کارآفرینی و استارتاپ