اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951027221555735

ابلاغ کلیات سیاست های طرح آمایش آموزش عالی

کد: 13951027221555735

https://goo.gl/tXjhgA

، تهران , (اخبار رسمی): کلیات سیاست و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی" مصوب جلسه ۷۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد.

ابلاغ کلیات سیاست های طرح آمایش آموزش عالی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،براساس بند نخست " کلیات سیاست و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی"، نظام آموزش عالی از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ منطقه کلان تقسیم می شود که شامل منطقه ۱( تهران، البرز)؛ منطقه ۲( گیلان، مازندران، گلستان)؛ منطقه ۳( اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان)؛ منطقه ۴( همدان، مرکزی، قزوین، قم)؛ منطقه ۵( کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام)؛ منطقه ۶( یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری)؛ منطقه ۷( بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد)؛ منطقه ۸( هرمزگان، کرمان، و سیستان، بلوچستان)؛ منطقه ۹( خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان) و منطقه ۱۰( خوزستان) است.

بر اساس این ضوابط، وضعیت دانشگاههای پیام نور، علمی-کاربردی و فرهنگیان متناسب با سیاست های این مصوبه، حسب مورد با پیشنهاد وزارت ذی ربط تعیین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید. همچنین هر گونه تغییردر حوزه و تعداد مناطق با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان پذیر خواهد بود.

همچنین وزارت علوم موظف است به منظور بهبود ساختار مدیریت و تصمیم‌گیری در نظام آموزش عالی و تقویت اختیارات مؤسسات آموزش عالی مناطق مذکور، طرح مدیریت هر منطقه را در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا کند.

براساس بند سوم این ضوابط، وزارت علوم به منظور ساماندهی به واحدهای آموزش عالی، می تواند موسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقه‌ای و منجر به کاهش هزینه های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.

همچنین وزارت علوم موظف است به منظور ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی؛ پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای و ملی و حمایت ویژه از موسسات برتر، طرح رتبه‌بندی و اعتبار‌سنجی مؤسسات آموزش عالی کشور را تهیه و پس از تصویب در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به اجرا درآورد و نتایج اجرای آن را به اطلاع عموم برساند.

در بند پنجم این ضوابط آمده است: وزارت عتف موظف است به منظور پاسخ گوئی به نیازهای گوناگون کشور در بخش های مختلف، طرح مأموریت‌گرایی مؤسسات آموزش عالی را با توجه به سطوح عملکردی بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای و خاص تدوین کند و پس از تصویب به اجرا درآورد.

همچنین وزارت علوم موظف است به منظور هماهنگی و ایجاد روند یکسان جذب دانشجو در موسسات آموزش عالی، طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی را در کلیه زیر نظام های آموزش عالی تدوین کند و به تصویب مرجع ذیربط برساند.

در بند هفتم این ضوابط، وزارت علوم است به منظور توجه ویژه به آموزش‌های مهارتی و تأمین و تجهیز زیرساخت‌های مورد نیاز، با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاههای اجرائی، نظام جامع آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی را تدوین و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور می رساند.

همچنین وزارت علوم موظف است به منظور ارتقای سطح اشتغال پذیری، ایجاد تناسب میان تحصیل و نیازهای جامعه و تطبیق محتوای دروس دوره‌های آموزش عالی با نیاز‌های شغلی، از دانشگاه های پیگیر وضعیت اشتغال و کار آفرینی دانش آموختگان حمایت ویژه به عمل آورد.

در ابلاغیه معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به اینکه حسب ابلاغ وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، "ستاد آمایش آموزش عالی" در دفتر این معاونت تشکیل شده، آمده است، مراحل اجرایی مفاد هر بند از سیاست های ابلاغی فوق، پس از بررسی های کارشناسی و طی شدن فرایند تصویب، متعاقباً به اطلاع خواهد رسید. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم. بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش