اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951102223915500

رضا پدیدار عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

تبدیل‌شدن به هاب انرژی در برنامه ششم فراموش شد

کد: 13951102223915500

https://goo.gl/tJ9s1X

، تهران , (اخبار رسمی): بخش خصوصی فعال در حوزه انرژی این آمادگی را دارد و خواستار این است که در زنجیره ارزش‌افزوده یک‌بخشی از نفت خام و گاز را تحویل بگیرد تا در پالایشگاه‌های کوچک آن را به فرآورده تبدیل کند؛ موضوعی که طرح آن را هم برای جای گرفتن در برنامه ششم توسعه ارائه دادیم ولی موردتوجه قرار نگرفت.

تبدیل‌شدن به هاب انرژی در برنامه ششم فراموش شد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران می‌گوید در لایحه برنامه ششم توسعه کشور که هفته گذشته بررسی آن در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شد هیچ حکم مشخصی برای اجرای مواردی همچون احداث مجتمع‌های پالایشگاهی، احداث خط لوله صادرات گاز به پاکستان، عراق و عمان، توسعه میادین مشترک، افزایش ضریب بازیافت و از همه مهم‌تر تبدیل ایران به هاب انتقال انرژی دیده نشده است.

رضا پدیدار با اشاره به اینکه در بخش نفت و گاز کشور مشکلات ساختاری وجود دارد، ادامه می‌دهد: نبود تمرکز، کمبود شدید منابع مالی، پایین بودن ضریب بازیافت، نامناسب بودن الگوی پلایش، عقب‌ماندگی در برداشت و استفاده از میادین مشترک و... ازجمله مشکلاتی هستند که صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور هم‌اکنون درگیر آن است و انتظار این بود که در برنامه ششم به آن‌ها توجه شود ولی این موضوعات درنهایت دیده نشد.

این عضو حیات نمایندگان اتاق تهران بابیان اینکه در جریان برسی لایحه برنامه ششم اتاق تهران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی و کمیسیون انرژی اتاق نقطه نظرات کارشناسی و کمبودهای برنامه در حوزه انرژی را به اعضا محترم کمیسیون تلفیق و انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، گفت: با توجه به محدودیت‌های برنامه ششم ازنظر منابع، بخش‌های زیادی از نقطه نظرات کارشناسی که به مجلس اعلام شد متأسفانه هم‌اکنون در برنامه‌ای که به تصویب رسیده و برای شورای نگهبان ارسال‌شده گنجانده نشده است و به همین جهت اعتقادداریم که برنامه ششم در حوزه نفت، گاز و انرژی آن‌چنان‌که بایدوشاید جامع نیست. و این در حالی است که توجه داشته باشید 70 تا 80 درصد منابع ارزی کشور از طریق حوزه انرژی تأمین می‌شود و وقتی این‌گونه است باید توجه ویژه‌تری نیز به این بخش صورت گیرد.

پدیدار در ادامه می‌گوید: بخش خصوصی فعال در حوزه انرژی این آمادگی را دارد و خواستار این است که در زنجیره ارزش‌افزوده یک‌بخشی از نفت خام و گاز را تحویل بگیرد تا در پالایشگاه‌های کوچک آن را به فرآورده تبدیل کند؛ موضوعی که طرح آن را هم برای جای گرفتن در برنامه ششم توسعه ارائه دادیم ولی موردتوجه قرار نگرفت.

این کارشناس انرژی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به توانمندی شرکت‌های ایرانی برای حضور و مشارکت در طرح‌های توسعه میادین مشترک اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی دیگر از خواسته‌های ما این است که از حضور، توانمندی و ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی در طرح‌های توسعه میادین مشترک استفاده شود؛ نکته مهم این است که هم‌اکنون در ارزیابی شرکت‌ها برای حضور در پروژه‌های بالادستی صنعت نفت و گاز روش تعیین صلاحیت به‌گونه‌ای در نظر گرفته‌شده است که شرکت‌های ایرانی شانس چندانی ندارند زیرا ازنظر سرمایه در مقابل شرکت‌های خارجی ضعیف‌تر هستند و این نکته باعث می‌شود که شرکت‌های خارجی پذیرفته شوند درحالی‌که شرکت‌های داخلی بسیاری هستند که ازنظر فنی، نیروی انسانی و... توانمندند، به همین جهت حتی نامه‌ای نیز به وزیر نفت نوشته شد و از او درخواست شد که در ارزیابی‌ها شرکت‌ها برای حضور در پروژه‌ها برای شرکت‌های ایرانی ضریب ترجیحی در نظر گرفته شود تا بتوانند با شرکت‌های خارجی رقابت کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]