اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951102224485793

ثبت مراسم سنتی کشت گندم خوسف در فهرست میراث معنوی

کد: 13951102224485793

https://goo.gl/ZKPlql

، تهران , (اخبار رسمی): آیین و مراسم سنتی کشت گندم در روستای آرک از شهرستان خوسف در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

ثبت مراسم سنتی کشت گندم خوسف در فهرست میراث معنوی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت: این آیین و مراسم در روستای آرک همه ساله در نیمه آبان برگزار می‌شود که به مراسم ساعت معروف است و وجه تسمیه این مراسم به خاطر آن است که با فرارسیدن نیمه عقرب یا پانزدهم آبان کشاورزان روز خاصی را انتخاب می‌کنند که نحس و شوم نباشد، آن‌ها بهترین روز را جمعه می‌دانند و با اعلام همگانی در روستا کشاورزان خود را برای اجرای این مراسم معنوی و سنتی که قدمت بسیار زیادی دارد، آماده می‌کنند.

او ادامه داد: در روزی مشخص شده، کشاورزان همه صبح زود با بیل‌های در دست و مقداری بذر گندم مرغوب و همچنین نقل و شیرینی به طرف زمین می‌روند و همگی رو به قبله در صف‌های مرتب مانند صف‌های نماز جماعت ایستاده و همچنین بیل‌ها را در کنار زمین پهلوی هم مرتب قرار می‌دهند. یک نفر از بزرگان دعا می کند برای سلامتی همه اهالی از جوان تا پیر، خیر و برکت محصولات کشاورزی و روزی حلال و همچنین یادی از درگذشتگان می‌کنند.

برآبادی گفت: در پایان فاتحه ای برای اموات خوانده می‌شود. هر کدام مقداری از گندم‌ها را که روی پارچه‌ای در مقابل خودشان هست برداشته و به صورت رفت و برگشت در زمین می‌پاشند و روی آن هم کود می‌ریزند و در پایان شیرینی و نقل را در بین اعضای حاضر و بویژه کودکان تقسیم می‌کنند و درباره آبیاری مزارع هم به بحث و گفتگو می‌پردازند. این مراسم از زمان‌های قدیم در این روستا برگزار می‌شود و آنچه از بزرگان و پیران نقل شده است نسل به نسل اجرا شده و هنوز ادامه دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی