اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951105225965793

معاون رئیس‌جمهوری در جلسه هم‌اندیشی جشن جهانی نوروز عنوان کرد

جشن نوروز، پیام اعتدال است

کد: 13951105225965793

https://goo.gl/ZWJ8S4

، تهران , (اخبار رسمی): برنامه‌ریزی برای جشن جهانی نوروز در کارگروه نوروز 96 منشور حقوق شهروندی و سفر امن مد نظر قرار گرفت و بر اساس آن برنامه‌ریزی شد

جشن نوروز، پیام اعتدال است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ،زهرا احمدی پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری د با اعلام این خبر گفت: باید برای نوروز 96 برنامه مدونی داشته باشیم زیرا حال که نوروز به‌عنوان یک میراث معنوی و با همراهی 12 کشور ثبت جهانی یونسکو شده، حوزه نوروز گسترش جغرافیایی بیشتری پیدا کرده است. دولت نیز در بحث جشن جهانی نوروز حمایت‌های لازم را دارد زیرا نوروز یک پیام اعتدال است و پیام اعتدال می‌تواند در منطقه در راستای کاهش ایران و اسلام‌هراسی گام بردارد.

احمدی‌پور ضمن اشاره به این نکته که با در نظر گرفتن شرایط، بررسی و جمع‌بندی دیدگاه‌ها می‌توان محورهایی را از نوع برنامه گرفته تا هماهنگی‌های بین دستگاهی برای بحث جشن جهانی نوروز مشخص کنیم گفت: حتی باید توزیع نوروز را به صورت کشوری در نظر گرفت و نوروزگاه‌ها را با هم مرتبط کرد. به‌علاوه می‌توان نشست‌هایی را به صورت منطقه‌ای در این 12 کشور تحت عنوان پیوست‌های فرهنگی نوروز برگزار کرد. البته با توجه به زمان کمی که تا نوروز داریم باید با مدیریت زمان برنامه‌ریزی کرد.

او افزود: : ما بخش خصوصی قدری در حوزه گردشگری داریم اما برای آن‌ها برنامه نداریم. باید با تعریف برنامه مشخص بخش خصوصی را در این زمینه درگیر کنیم زیرا بخش خصوصی آمادگی همکاری در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری را دارد.

احمدی پور گفت: می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد، این مسئله برای بخش خصوصی نیز خلق منفعت می‌کند. باید بتوانیم این ایده‌ها را به برنامه تبدیل کنیم و همزمان با تقسیم کار بین بخش‌ها و نهادهای مختلف دولتی، سمن‌ها و بخش خصوصی را در مسئله مداخله دهیم و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

صدا و سیما به عنوان یک رسانه جریان‌ساز کمک کند

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جسله هم‌اندیشی جشن جهانی نوروز گفت: موضوع اصلی در بحث جشن جهانی نوروز، اشتراکات میراث ناملموس است و میراث ناملموس بیشتر به بحث آیین‌ها می‌پردازد؛ در نتیجه می‌توان با کار پژوهشی در این حوزه و بررسی مشترکات فرهنگی کشورهای مختلف برای موضوع نوروز جریان‌سازی کرد.

او با تأکید بر این نکته که اگر این مشترکات بررسی شوند قطعا به نتایج خوبی دست پیدا می‌کنیم افزود: چون ایران دبیرخانه جهانی نوروز است باید اساس کار را بر مشترکات فرهنگی قرار دهیم و با استفاده از همه همه پژوهشگران منطقه برنامه‌هایی تعریف و هر کدام از کشورهای درگیر در مسئله نوروز را متولی یکی از این برنامه‌ها کنیم و مجموعه‌ای از وظایف مشخص و بین کشورها تقسیم کرد.

مرادخانی نوروز را محل و جریانی برای وقایع منطقه دانست و گفت:در حوزه فرهنگ می‌توان راه‌هایی پیدا کرد که وفاق بیشتری بین کشورها ایجاد شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی