اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951112229455793

گشایش نخستین جشنواره ملی صنایع‌دستی فجر

کد: 13951112229455793

https://goo.gl/njNsMx

، تهران , (اخبار رسمی): نخستین جشنواره ملی صنایع‌دستی فجر هم‌زمان با افتتاح نمایشگاه این جشنواره و با حضور بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عصر امروز به‌طور رسمی گشایش یافت.

گشایش نخستین جشنواره ملی صنایع‌دستی فجر

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ، این جشنواره  از دیروز ۱۱ بهمن تا ۱۵ بهمن به‌مدت ۵ روز در خانه هنرمندان ایران و در گالری پاییز و میرمیران میزبان علاقه‌مندان است.

علی حاجی‌شیزری، مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی، در حاشیه افتتاح این جشنواره، با بیان این مطلب که این نمایشگاه با دو محور کلی نمایشگاه و تجلیل از هنرمندان برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره ابتدا با برگزاری نمایشگاهی از ۱۵۰ اثر شاخص صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در دو بخش کلاسیک و نگاه نو به‌مدت ۵ روز برگزار می‌شود.

او افزود: در بخش کلاسیک نیز آثاری فاخر از هنرمندان برجسته حال حاضر در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، و در بخش نگاه نو آثار صنایع‌دستی با رویکرد معاصر ــ متناسب‌سازی‌شده با سبک زندگی امروزی ــ نمایش داده خواهد شد و در ادامه در مراسمی ویژه از هنرمندان و برگزیدگان این جشنواره تقدیر به‌عمل خواهد آمد.

شیزری در ادامه سخنانش در زمینه اهداف برگزاری این جشنواره افزود:تبیین اهمیت جایگاه صنایع‌دستی به‌عنوان نمودی از فرهنگ ایرانی‌اسلامی، نمایش تخصصی آثار هنرمندان شاخص و جریان‌های نوین در حوزه طراحی و تولید آثار صنایع دستی، گرد­همایی هنرمندان نخبه کشور در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی،  زمینه‌سازی به‌منظور  تعامل و تبادل از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

به‌گفته او، از دیگر اهداف این جشنواره می‌توان به انتقال تجربیات هنرمندان، معرفی آخرین تلاش‌ها و دستاوردهای هنرمندان در حوزه‌های مختلف دیزاین، تکنیک، مواد اولیه، کاربری، ابزار و فناوری‌های نوین، و توسعه و ارتقای سطح کیفی آثار صنایع‌دستی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی همچنین، با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از هنرمندان صنایع‌دستی، افزود:در این مراسم، که روز چهارشنبه 13 بهمن برگزار می‌شود، از 10 هنرمند برتر صنایع‌دستی که در سال گذشته موفق به کسب نشان بین‌المللی مرغوبیت شده‌اند تجلیل به‌عمل می‌آید.

او خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی برای اولین بار مانند صنعت سینما صاحب فرصتی به‌نام فجر شده که این مقدمه بسیار مناسبی برای توسعه و رونق روزافزون این هنر صنعت است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]