اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951113230916598

در نشستی که توسط صحا برگزار شد

تلاش 2 وزارتخانه برای بومی‌سازی نیروگاه‌ خورشیدی

کد: 13951113230916598

https://goo.gl/8Q6PWl

، تهران , (اخبار رسمی): صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با همکاری معاونت برق و انرژی وزارت نیرو، پژوهشگاه نیرو و معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای پروژه کسب و بومی‌سازی فناوری‌های مربوط به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، نشست معرفی توانمندی شرکت‌های ایرانی را برگزار کرد.

تلاش 2 وزارتخانه برای بومی‌سازی نیروگاه‌ خورشیدی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی صحا، در این نشست مهندس فلاحتیان معاون برق و انرژی وزرات نیرو، دکتر صادق‌زاده معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر قاضی‌زاده رئیس پژوهشگاه نیرو، مهندس عظیمی مدیرعامل شرکت توسعه برق و انرژی امداد، مهندس میرنژاد مدیرکل دفتر برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و دکتر وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا حضور داشتند.

همگام با سیاست‌های کلان وزارت نیرو در راستای توسعه استفاده از انرژی پاک در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» به منظور رشد؛ توسعه و گسترش فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر با رویکرد بومی‌سازی و نهادینه نمودن فناوری‌های مذکور در داخل کشور پژوهشگاه نیرو قصد دارد نسبت به انتخاب سازندگان توانمند در عرصه‌های ساخت و تولید انبوه ماژول‌های فتوولتائیک، اینورترها وکابل‌های مورد نیاز (همگی برابر با ظرفیت 100 مگاوات) از طریق برگزاری مناقصه عمومی اقدام کند.

اقلام فوق اصلی‌ترین اجزای نیروگاه‌های خورشیدی هستند که با این خرید به صورت متمرکز بستر لازم برای بومی‌سازی تولید آنها فراهم می‌شود. حد الزامی بومی سازی درباره تولید ماژولهای خورشیدی چرخه تولید از مرحله شمش‌های سیلیکونی تا پنل است که بنا به مطالعات صورت‌گرفته با سرمایه‌گذاری قابل قبولی اجرایی می‌گردد.

صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) در همین راستا با توجه به شناخت توانمندی‌های داخلی، نشست معرفی توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در ساخت فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر را عصر یک شنبه 10 بهمن ماه در ساختمان معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد.

تسهیلات ویژه برای شرکت‌های ایرانی برنده مناقصه

دکتر وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با اشاره به پروژه تامین تجهیزات نیروگاه‌های فتوولتائیک متناسب با ظرفیت 100 مگاوات گفت: پژوهشگاه نیرو با اجرای این پروژه به دنبال تقویت توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی است و بهانه‌ای است که توان داخل در ساخت اجزای یک نیروگاه خورشیدی ارزیابی و به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: در همین راستا مناقصه‌ای از سوی پژوهشگاه نیرو ترتیب داده شده است تا شرکت‌های توانمند بتوانند وارد ساخت فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدید پذیر شوند.

وحدت با اشاره به بسته ویژه حمایتی برای شرکت‌کنندگان در مناقصه تصریح کرد: امکان تاییدیه فنی توسط پژوهشگاه نیرو برای بخش‌های مختلفی که توسط شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود، تضمین ریسک خرید برق توسط صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی وزارت نیرو، پیش‌بینی تضمین خرید تا 2 برابر ظرفیت فعلی، فراهم کردن مسیر سریع‌تر جهت احراز تاییدیه دانش بنیانی برای شرکت‌هایی که در این پروژه به محصول می رسند، ایجاد محدودیت و تعرفه‌گذاری برای کالاهای واراتی مشابه خارجی در راستای حمایت از تولید داخل، امکان استفاده از ظرفیت صدور ضمانت‌نامه و تسهیلات محدود با نرخ ترجیحی صحا از جمله این حمایت‌هاست.

وحدت در پایان، این نشست را یک اجتماع منحصر به فرد دانست که در آن مسئولان وزارت‌خانه‌های‌ صنعت، معدن و تجارت و نیرو، صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) به عنوان نهادهای تامین کننده مالی و پژوهشگاه نیرو به عنوان یک نهاد پژوهشی حضور دارند.

هدف اصلی این مناقصه، ایجاد توانمندی در کشور است

قاضی‌زاده رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان این که حرکت گسترده‌ای برای تولید برق از انرژی تجدیدپذیر در کشور آغاز شده است، گفت: به دلیل اینکه زیرساخت های جدی تامین تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور وجود ندارد، عمدتاً خرید تجهیزات از خارج صورت می‌گیرد اما با توجه به حمایت وزارت نیرو از طریق تعیین نرخ‌های ترجیحی برای خرید برق تجدیدپذیر،متاسفانه شرکت‌های ایرانی از این فرصت کسب و کار بهره لازم نمی‌برده‌اند.

وی افزود: به همین جهت پژوهشگاه نیرو در قالب خرید یک‌پارچه تجهیزات در قالب مناقصه به دنبال این است که ظرفیت‌های داخلی را تقویت کند و اگر در حوزه هایی هم این ظرفیت وجود ندارد توسعه یابد. البته ایجاد یک صنعت مستلزم ایجاد تشکیلات قوی در حوزه تحقیق و توسعه(R&D) است چراکه صرف داشتن ماشین‌آلات و خط تولید، کشور را به خصوص در فضای پرشتاب توسعه فناوری در دنیا صاحب فناوری نمی‌کند.

رئیس پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: در همین راستا پژوهشگاه نیرو تلاش کرده در قالب مناقصه‌ای از توان شرکت‌های داخلی استفاده کند تا در نهایت علاوه بر گسترش خط تولید این امکانات در کشور، ظرفیت تحقیق و توسعه کارآمد در کشور شکل بگیرد.

قاضی‌زاده در ادامه از برنامه شرکت توسعه برق و انرژی امداد وابسته به کمیته امداد امام خمینی(ره) برای استفاده گسترده از نیروگاه‌های کوچک خورشیدی در کشور خبرداد و گفت: این شرکت در نظر دارد با توسعه توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در آینده ماژول های 5 کیلوواتی برای منازل مددجویان در مقیاس گسترده تامین کند که در این راستا آمادگی خرید این تجهیزات را از شرکت‌های داخلی دارد.

وی در ادامه هدف اصلی این مناقصه را ایجاد توانمندی ساخت تجهیزات اصلی نیروگاه‌های خورشیدی در کشور عنوان کرد و افزود: اعتبار و نقدینگی لازم کاملاً پیش بینی شده است اما گسترش تحقیق و توسعه در کشور یکی از الزامات جدی این پروژه است و شرکت یا شرکت‌های برنده باید به پژوهشگاه اطمینان بدهند که واحد R&D برای بهبود مستمر و انتقال فناوری مرتبط با نیروگاه خورشیدی کاملاً فعال است.

وزارت نیرو به دنبال انتقال فناوری ساخت نیروگاه‌های خورشیدی به کشور است

مهندس فلاحتیان معاون برق و انرژی وزارت نیرو با اشاره به الزام وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر وارد کردن سالانه هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به شبکه سراسری گفت: برای تحقق این هدف اقدامات زیربنایی متعددی صورت گرفت که می توان به تدوین اسناد بالادستی این حوزه و تصویب آن در مراجع قانونی اشاره کرد. همچنین قانون حمایت از صنعت برق در  مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در قالب آن دولت موظف شد سالانه عوارضی را به ازای هر کیلووات ساعت برق برای مشترکان اعمال کند و منابع آن صرف احداث نیروگاه تجدیدپذیر یا خرید برق تجدیدپذیر و برق روستایی شود. بنابراین از این طریق برای سال آینده، منابع این بخش به هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی برای سال 1396 به میزان 550 میلیارد تومان پتانسیل خرید برق تولید نیروگاه تجدیدپذیر وجود دارد و با توجه به الزام قانون حمایت از صنعت برق کشور دولت موظف است سالانه این عدد را اصلاح کند که قاعدتا افزایشی خواهد بود.

مهندس فلاحتیان با اشاره به تغییر ساختار وزارت نیرو در راستای حمایت حداکثری از توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر گفت: با ایجاد شرایط قانونی ساختار جدیدی در وزارت نیرو تحت عنوان سازمان انرژی‌های نو و بهره‌وری انرژی ایران با جایگاه معاونت وزیر طی هفته‌های آینده آغاز به کار می‌کند که با این اتفاق حوزه تجدیدپذیر هم از نظر ساختاری هویت جدیدی پیدا می‌کند و هم به دلیل داشتن زیرساخت قوی منابع مالی مورد نیاز تزریق خواهد شد.

وی با اشاره اقدامات دولت در فرهنگ‌سازی توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: برای این منظور در مجموعه دولت اقداماتی برای ایجاد بستر لازم جهت توسعه این فناوری‌ها انجام شد که می‌توان به مصوبه هیئت وزیران برای الزام کلیه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها جهت تامین حداقل 20 درصد برق ساختمان‌هایشان از محل انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد. دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها چنانچه در مدت دو سال این مصوبه را اجرا نکنند نرخ برق مصرفی آنها از حدود 80 تومان فعلی به حدود 400 تومان افزایش می‌یابد.

وی افزود: این اقدام دولت در راستای ایجاد فضای کسب و کار جدید برای بخش خصوصی است که سازندگان و سرمایه‌گذاران این حوزه اطمینان کسب کنند که بازار مناسبی برای آنها در نظر گرفته شده است.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه ایران جزء معدود کشورهای دنیا با توانایی ساخت توربین است؛ گفت: این موقعیت مرهون مدیرانی است که در صنعت برق کشور شرایط را به خوبی درک کردند و نیازها را تجمیع و در اختیار شرکت مپنا دادند تا ایران توربین‌ساز شود. بنابراین اگر می‌خواهیم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در یک زمان‌بندی مشخص صاحب تکنولوژی شویم باید توانمندی‌ها در مجموعه‌ای هم افزا شده تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

وی افزود: بنابراین با توجه به ضرورت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، وزارت نیرو پیش‌قدم شده تا در مرحله اول 100 مگاوات نیروگاه خورشیدی را به عنوان پرژوه دولتی سرمایه‌گذاری کند تا در آینده با توانمندی شرکت‌های داخلی و بومی‌سازی دانش ساخت، بخش خصوصی هم وارد این حوزه شود.

به گفته مهندس فلاحتیان وزارت نیرو در تلاش است در قالب این پروژه انتقال فناوری صد در صد به کشور در بخش ساخت نیروگاه‌های فتوولتائیک صورت گیرد.

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های ایرانی

شاهوردی معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه همیشه برای توسعه فناوری در کشور به دنبال راه اندازی مکانیزم‌های خرید دولتی بودیم، گفت: یکی از دلایل این موضوع این است که دولت به عنوان ابرمصرف کننده می تواند زنجیره توسعه فناوری را راه بیندازد.

وی افزود: چنانچه شرکت‌هایی که قرار است در مناقصه شرکت کنند ماهیت دانش‌بنیان داشته باشند می‌توانند از تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

شاهوردی ادامه داد: همچنین می‌توانیم بستر لازم را جهت احراز دانش بنیانی برای شرکت‌هایی که تولید داخل به کمک مشاور خارجی انجام می‌دهند در قالب این پروژه فراهم کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)

صندوق حما‌یت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (شرکت مادر تخصصی- سهامی خاص) وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکتی 100% دولتی است که قانون آن در سال 1375 تصویب و اساسنامه آن در سال 1376 به تصویب هیأت محترم وزیران رسید. مجمع عمومی صندوق متشکل از وزراء صنعت، معدن و تجارت (رییس مجمع عمومی) - ارتباطات و فناوری اطلاعات - امور اقتصادی و دارایی- علوم، تحقیقات و فناوری - دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح - نیرو و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. سرمایه اولیه صندوق 50 میلیارد ریال بوده و با اصلاح اساسنامه در سال 1382 به 500 میلیارد ریال افزایش یافت. نخستین اعضای هیئت مدیره صندوق در سال 1377 با حکم رییس محترم مجمع عمومی منصوب و صندوق فعالیت خود را آغاز کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]