اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951117231875500

سبک مدیریت موفق‌ترین تاجر اروپایی را بشناسید

پشت نقاب زارا

کد: 13951117231875500

https://goo.gl/LlqsP4

، تهران , (اخبار رسمی): آمانسیو اورتگا تاجر اسپانیایی و یکی از ده میلیاردر نخست جهان است. اکونومیست در این گزارش به بررسی اصول مدیریتی این تاجر و رمز موفقیت او پرداخته‌است.

پشت نقاب زارا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، خیلی طول نمی‌کشد که می‌توانید از یک مغازه کوچک زردرنگ به یک فروشگاه پنج‌طبقه پرزرق‌وبرق در شمال اسپانیا برسید که زارا آن را راه‌اندازی کرده‌است. زارا موفق‌ترین ارائه‌دهنده در صنعت مد است. در خیابانی که این فروشگاه قرار دارد، لابه‌لای درختان زیبایی که در خیابان به صف ایستاده‌اند می‌توان حرفه آمانسیو اورتگا را شناخت. او از یک شاگرد منزوی در یک مغازه کوچک در گالا به موفق‌ترین شخص در صنعت مد آقایان تبدیل شده و اکنون ثروتمندترین مبتکر اروپایی است. شرکتی که او مالک آن است بهترین عملکرد را در این عرصه در اروپا و دنیا داشته‌است.

یکی از کارکنان قدیمی زارا که با اورتگا کار می‌کند معتقد است: «قصه حقیقی آمانسیو اورتگا هیچ‌گاه گفته نشده‌است.» اورتگا در حقیقت فرزند یک کارگر راه‌آهن است که شاگردی در یک مغازه را در 13سالگی آغاز کرده‌است. او زندگی‌ای بسیار ابتدایی داشته؛ آن‌طور که می‌گویند اورتگا تنها تعریفی که از غذا داشته «سیب‌زمینی» بوده‌است. کسی که امروز جزو میلیاردرهای بزرگ دنیا به شمار می‌آید زمانی در منطقه‌ای فقیرنشین به نام گالیشیا زندگی می‌کرده که هیچ تاریخ و ریشه‌ای نداشته‌است. با وجود این موفق می‌شود در سال 1975 زارا را تأسیس کند. این شرکت اکنون با سایر شعبه‌های خود در سرتاسر جهان بیش از 7هزار فروشگاه کوچک و بزرگ دارد.

امروز اورتگا 80ساله است؛ اما هنوز هم پرانرژی است و خودش را با کسب‌وکارش مشغول می‌کند، هرچند خودش تمایلی به پوشیدن همان لباس‌ها نشان نمی‌دهد. او مالک بیش از 60 درصد از شرکت ایندیتکس، شرکت هلدینگ زارا و دیگر زنجیره‌های آن است. ارزش این دارایی بیش از 100میلیارد دلار و به روایت عینی 106میلیارد دلار است. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از مجله فوربز در ماه سپتامبر دارایی او حدود 80میلیارد دلار برآورد شده‌است و اگر ملک‌واملاکش هم در نظر گرفته شود، دارایی او از بیل گیتس نیز پیشی خواهد گرفت.

شیوه‌ای که او در آن پرورش یافته و بزرگ شده هیچ شباهتی به آنچه اکنون است، ندارد. او فاقد تحصیلات رسمی و پیشرفته است و این مسئله تأثیر عمیقی روی سبک مدیریتی‌اش گذاشته‌است. کسانی که رابطه بسیار نزدیکی با او دارند ادعا می‌کنند او رمان و روزنامه می‌خواند اما آن‌طور که به نظر می‌رسد برای نوشتن طولانی‌مدت چندان راحت نیست و توانایی‌ای در این زمینه ندارد. او هیچ‌گاه دفتر کار شخصی، میز یا کامپیوتر نداشته بلکه ترجیح داده کارها را همیشه در کنار همکاران خود به انجام برساند. ژوزه ماریو همکار 31ساله اورتگا و یکی از مدیرعامل‌های دیرین در ایندیتکس می‌گوید روش اورتگا این بوده که با گروه‌های کوچک به گفت‌وگو بپردازد، با دقت به دیگران گوش بسپارد و کارها را روی کاغذ پیش ببرد. به صورت کلی او ارتباط شفاهی را به ارتباطات کتبی ترجیح می‌دهد.

این عادت رفتاری در زمینه ارتباطات داخلی به او بسیار کمک کرده و یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت زارا بوده‌است. در آن زمان که صنعت مد در چین و دیگر کشورهای کم‌درآمد رواج داشت، اورتگا تصمیم گرفت تولید را در نزدیکی خانه خود و در وطنش انجام بدهد. امروز حدود 55 درصد از تولید شرکت اورتگا در اسپانیا، پرتغال و مراکش انجام می‌شود که به بازار اصلی نزدیک است. به این ترتیب مردم در این منطقه همیشه می‌توانند به‌روزترین تولیدات را داشته‌باشند و با مد همراه شوند.

دور از نظرها

او رهبری محبوب نیز به شمار می‌آید. یکی از ویدئوهایی که تولد غافلگیرانه 80سالگی‌اش را نشان می‌دهد این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد. او اشک می‌ریزد و نمی‌تواند با کسی صحبت کند. آقای اورتگا یک نمونه شاخص از میلیاردهای اروپایی است. او نیز به دنبال کارهای بشردوستانه اما در حدود مشخص است. این تاجر اسپانیایی سالانه هزینه 500 دانشجوی اسپانیایی را در امریکا و کانادا پرداخت می‌کند. اما از آنجا که بشردوستی بیش از این مقدار او را در کانون توجه قرار می‌دهد، چنین کاری نمی‌کند. او یکی از کسانی است که از حمله‌های تروریستی وحشت دارد. حالا اورتگا تلاش دارد وابستگی خود را به ایندیتکس کمتر کند. واقعیت این است که بخش زیادی از درآمد او هنوز از راه ایندیتکس به دست می‌آید. او انتظار دارد بازار وضعیت بهتری به خود بگیرد و در نتیجه وضعیت مالی نیز بهبود پیدا کند. آنچه جالب توجه است این است که اورتگا سعی ندارد تحسین دیگران را نسبت به خود برانگیزد. در واقع رمز موفقیت او نیز همین است. او به دنبال شهرت برای خودش نیست بلکه تلاش می‌کند دیگران را وادار کند شرکتش را تحسین کنند. به همین خاطر است که ارتباط فردی با تک‌تک افراد برقرار می‌کند و خودش به تنهایی کاری را انجام نمی‌دهد. آنچه از اورتگا دیده می‌شود، خودش نیست بلکه کاری است که انجام می‌دهد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]