اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951119233155500

بانک‌ها تسهیلات دهی را یک ماه زودتر متوقف کردند

کد: 13951119233155500

https://goo.gl/13tC54

، تهران , (اخبار رسمی): بانک مرکزی در ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری کند عمل کرده است و از سوی دیگر، نتوانسته کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات را به‌خوبی مدیریت کند. مشکلات مالی بانک‌ها باعث شده است که تسهیلات دهی را یک ماه زودتر از هرسال یعنی در بهمن‌ماه متوقف کنند.

بانک‌ها تسهیلات دهی را یک ماه زودتر متوقف کردند

به گزارش اخبار رسمی از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران،  احمد کیمیایی اسدی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: یکی از معضلاتی که در کل سیستم مالی و بانکی کشور را تهدید کرده و  می‌کند، مسئله مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجازاست. از اوایل دولت یازدهم بحث سازمان‌دهی این مؤسسات مطرح بود. در دولت قبل و در اوایل دولت یازدهم سودهای پرداختی این مؤسسات سیستم بانکی را به‌هم‌ریخته و با جذب سپرده‌های بیشتر بانک‌های کشور را با کمبود سپرده و نقدینگی مواجه کرده است. این در حالی است محل مصرف سپرده‌های مردم در این مؤسسات هم مشخص نیست.

کیمیایی با اشاره به زیان مردم از به مشکل خوردن چندین موسسه اعتباری و مالی گفت: هر دولتی که سرکار می‌آید، اگر بخواهد سیستم بانکی را اصلاح کند حتماً باید سازوکار جدی برای مؤسسات مالی و اعتباری در نظر بگیرد. فکر می‌کنم گریزی از این ماجرا نیست و دولت یازدهم در این مسیر قدم برمی‌دارد. امیدواریم سرعت حرکت را بیشتر کند.

نائب رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران ادامه داد: دولت در این زمینه کند عمل می‌کند و سرعت مقابله با این مؤسسات پایین است. شاید در این زمینه  محدودیت‌هایی وجود دارد. مؤسسات مالی و هم بانک‌ها باید شفاف‌سازی کنند تا مشخص شود که هر بانکی چقدر سوددهی دارد و سپرده‌ها باید چه سودی داشته باشند؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره عملکرد بانک‌ها در کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات گفت: در سال جاری همکاری بانک‌ها در این زمینه شدت گرفت. سال‌های گذشته سود سپرده‌ها در سال یک‌بار کاهش می‌یافت اما در سال 95، در اردیبهشت‌ماه، در مردادماه و در پاییز در سه نوبت سودها کاهش یافت تا سود سپرده به 15 درصد و تسهیلات به 18 درصد رسید.

کیمیایی ادامه داد: در ماه‌های آخر سال شاهد این هستیم که سود سپرده و تسهیلات  بالا رفته است و در بعضی موارد مرز 20 درصد را رد کرده است. سود بالا برای برخی سپرده‌ها توافقی افزایش‌یافته است. در بانک‌های معتبر و مطرح کشور به برخی سپرده‌ها سود 28 درصد پرداخت‌شده است.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به اینکه هرسال پرداخت تسهیلات بانک‌ها از اول اسفندماه متوقف می‌شد گفت: امسال بانک‌ها از اوایل به بهمن‌ماه پرداخت تسهیلات را متوقف کردند و اعتبارات را بستند.

کیمیایی گفت: سود بالا رکود را در کشور عمیق‌تر می‌کند. دولت اوایل سال درزمینهٔ سود بانکی خوب عمل کرد اما به نظر می‌رسد مشکلات نقدینگی بانک‌ها مجوز افزایش سود در شرایط فعلی شده است. هیچ تولیدکننده‌ای در بهترین حالت نمی‌تواند سود 20 درصد پرداخت کند. در شرایط فعلی با این میزان سود بانکی تولید توجیه اقتصادی ندارد و تنها کسانی که عاشق تولید هستند کار را ادامه می‌دهند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: افزایش سود سپرده به کاهش جذب سرمایه داخلی در بخش تولید منجر می‌شود. این مسئله به تعمیق رکود دامن می‌زد و سرعت گردش مالی در اقتصاد کاهش پیدا می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]