اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951119233185499

هیات اقتصادی سوئد 23 بهمن‌ به اتاق ایران می‌آید

تجار و سرمایه‌گذاران سوئدی در راه تهران

کد: 13951119233185499

https://goo.gl/d95CiU

، تهران , (اخبار رسمی): شرکت های بزرگ و تاثیرگذار سوئد با هدف افزایش همکاری با بخش خصوصی کشور به اتاق ایران می آیند.

تجار و سرمایه‌گذاران سوئدی در راه تهران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، هیات اقتصادی سوئد به سرپرستی آن لینده، وزیر تجارت و امور اروپایی این کشور هفته آینده به پارلمان بخش خصوصی می‌­آید تا در خصوص راه­کارهای سرمایه‌گذاری، کار مشترک و دسترسی به بازارهای منطقه با فعالان ایرانی به مذاکره بنشینند.

دی ماه امسال هلنا سانگلند، سفیر سوئد در دیدار با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، از سفر هیات اقتصادی این کشور به به تهران خبر داده بود. قرار بود این سفر به سرپرستی نخست وزیر سوئد انجام شود. با انجام تغییرات در برنامه هیات سوئدی، سفر هیات 40 نفره از شرکت های بزرگ این کشور اکنون به سرپرستی وزیر وزیر تجارت و امور اروپایی سوئد انجام می شود.

تاریخ روابط دیپلماتیک ایران و سوئد به زمان صفویه برمی گردد اما روابط رسمی دو کشور از 1920 میلادی آغاز شد. بهمن 1392 وزیر خارجه این کشور پس از 13 سال به ایران سفر کرد تا دور جدیدی از مناسبان میان دو طرف آغاز شود. در حاشیه این سفر، هیاتی از مقام‌های بانکی سوئد با رئیس اتاق ایران ملاقات کردند. همچنین خرداد امسال یک هیات تجاری به سرپرستی محمدجواد ظریف در پاسخ به سفر هیات اقتصادی سوئدی که آذرماه سال 94 به تهران آمده بود، به استهکلم اعزام شد.

سوئد هفتمین کشور ثروتمند دنیا از نظر تولید ناخالص ملی است. سوئد از کشورهای کوچک اما صنعتی اروپاست. بعد جنگ جهانی دوم رشد اقتصادی این کشور شتاب بیشتری به خود گرفت، درآمد خالص ملی کشور بالا رفت و شکوفائی رشد اقتصادی به وجود آمد. درآمد کشور سوئد مثل دیگر کشورهای نسبتاً کوچک صنعتی، وابسته به صادرات تولیدات صنعتی است که در حال حاضر از رشد بالائی در توازن بین صادرات و واردات برخوردار است. 

روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور همواره دو سویه بود و مردم ایران، سوئد را با ماشین های سبک و سنگین مانند اسکانیا و ولوو در صنعت حمل و نقل می شناسند. بسیاری از شرکت­های سوئدی، سرمایه گذاری و حضور مستقیم در بازار ایران را با اهمیت تر از فروش کالا دانسته اند و این رویکرد به ایجاد کارخانه ها و ثبت دفاتر اقتصادی در ایران منجر شده است. بسیاری از این دفاتر در طول سال های تحریم علیه ایران، همچنان به کار خود ادامه دادند و همکاری­ها میان ایران و سوئد متوقف نشد.

مناسبات تجاری دو کشور از سال 2011 با شدت گرفتن تحریم ها کاهش پیدا کرد و واردات ایران از سوئد از رقمی حدود 1 میلیارد و 26 میلیون دلار، در سال 2015 به 300 میلیون دلار رسید. اما نمودار صادرات ایران همواره یک خط ثابت را نشان می دهد که تغییرات زیادی نداشته است؛ این میزان به غیر از سال 2012 که 15 میلیون دلار بود، در بقیه این سال ها بین 10 تا 11 میلیون دلار بوده است.

بخش عمده صادرات ایران به سوئد را کالاهایی مانند فرش، زعفران، خرمای مضافتی، آنتی سرم ها، گلیم، خیار، شیرینی بدون کاکائو، اشیا سرامیکی، میوه و سبزیجات تشکیل می دهند و واردات ایران از سوئد عموماً تراکتور، قطعات اتوبوس، دستگاه های گیرنده و فرستنده تلفن همراه، خمیر چوب شیمیایی، توربین های گازی و قطعات ماشین های سبک و سنگین بوده است.

در ترکیب هیاتی که 23 بهمن ماه به تهران سفر می کند شرکت های بزرگی مانند ABB در زمینه انتقال برق، ERICSSON  در زمینه تجهیزات تلفن همراه، ASTRA ZENECA   در زمینه داروهای بیولوژیکی، SEB  بانک معروف سوئد، DANSKE BANK  نماینده بانک دانمارک، VOLVO و SCANIA خودروسازی های معروف سوئد و  نمایندگان شورای تجارت و سرمایه گذاری این کشور حضور خواهند داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]