اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951120233585757

احمد دنیا مالی بیان کرد

اداره شهرها توسط حکومت های محلی یا شورا ها

کد: 13951120233585757

https://goo.gl/EVS9aH

، تهران , (اخبار رسمی): رییس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس جامع مدیریت شهری گفت: معتقدم در بحث اداره شهرها باید حکومت‌های محلی یا همان شوراها وارد عمل شوند.

اداره شهرها توسط حکومت های محلی یا شورا ها

به گزارش اخبار رسمی به نقل ازاداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد دنیامالی- رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران که ریاست شورای سیاست گذاری دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری را بر عهده داشت در نشست خبری برای تشریح جزییات این کنفرانس با بیان اینکه لایحه مدیریت شهری در دولت در حال نهایی شدن است و بزودی به مجلس ارائه می‌شود، گفت: این لایحه یک انتظار 10 ساله است که بعد از سال‌ها کار کارشناسی در حال رسیدن به مراحل نهایی تصویب است.
وی با اشاره به برگزاری این کنفرانس در روزهای 16 و 17 در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: این کنفرانس یک هم‌اندیشی برای لایحه مدیریت شهری است که برای نخستین بار این لایحه مورد بحث و نظر کارشناسان، نخبگان و اساتید گذاشته می‌شود.
رییس شورای سیاست‌گذاری دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری با بیان اینکه در زندگی شهری به سرعت در حال طی کردن دوره گذار هستیم، گفت: در گذشته نیازمند یک نظام حکومتی متمرکز بودیم. بگونه‌ای که یک وزیر با حضور در مجموعه‌ها و کمیته‌هایی که برای آن تکالیفی در نظر گرفته شده بود، نسبت به مدیریت امور اقدام می‌کرد، اما در حال حاضر رویکرد تغییر کرده است و حوزه تصمیم‌گیری باید به لایه‌های میانی بیاید.
دنیامالی با بیان اینکه همه چیز نباید به بالاترین مقام اجرایی محدود شود، گفت: باید مردم در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شوند و این بدان‌معنا نیست که چون مجلس داریم همه نیازمندی‌های ما باید از طریق مسوولان بالادستی حل شود، چراکه به دلیل رشد جمعیت نیاز داریم برخی مسائل که حاکمیتی نیست احصاء و به حکومت های محلی و شوراها داده شود.
وی با بیان اینکه دولت باید متولی سیاست‌گذاری، آمایش سرزمینی و استراتژی کلان کشور باشد، گفت: معتقدیم که در بحث اداره شهرها باید حکومت‌های محلی یا همان شوراها وارد عمل شوند.
رییس شورای سیاست‌گذاری دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری با بیان اینکه 18 سال از عمر شوراها می‌گذرد و شورای شهر و روستا از دوران نوجوانی عبور کرده است، گفت: نیازمند یک بازنگری جدی در شوراها هستیم و لذا لازم است همگرایی در مورد این باور داشته باشیم و حوزه‌های تخصصی را مورد بازنگری قرار دهیم.
دنیامالی با اشاره به جلسه اعضای شورای شهر و موافقت روحانی با تشکیل کمیسیون کلانشهرها ، گفت: رییس جمهور موافقت کردند که با تشکیل کمیسیون هفتم که همان کمیسیون کلانشهرها است، مسائل شهرهای بزرگ به طور ویژه در هیات وزیران مورد بررسی قرار گیرد که برهمین اساس تعدادی لوایح آماده شده است که به زودی تقدیم هیات دولت می‌شود که یکی از این مهم‌ترین لوایح لایح مدیریت شهری است.
وی با بیان اینکه در دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری این لایحه را در معرض نقد و بررسی افکار عمومی قرار می‌دهیم تا نظر اندیشمندان را بر روی مصادیق بفهمیم، گفت: البته در این پیش‌نویس جای خالی شورای عالی استان‌ها احساس می‌شود و معتقدیم اگر شورای عالی استان‌ها به دنبال پیگیری جایگاه واقعی خود است، شاید باید حرکت بیشتری در این لایحه داشته باشد.
رییس شورای سیاست‌گذاری دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری همچنین در مورد تعارضات برنامه ششم و لایحه مدیریت شهری با بیان اینکه قوانین بالادستی از لایحه مدیریت شهری حمایت می‌کنند و لذا پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و نگرانی از این بابت نداریم، گفت: برنامه ششم در حال بررسی است و تلاش خود را برای پر کردن خلاءها و حل تضادها انجام خواهیم داد.
دنیامالی در مورد یکی از بندهای لایحه مدیریت شهری که همان انتخاب شهردار توسط مردم است، گفت: در موضوع انتخاب شهردار نظر شخصی من این است که اعضای شورا توسط مردم انتخاب می‌شوند و حداقل در مرحله اول برای شهرهای تا 100 هزار نفر جمعیت این پیشنهاد که شهردار توسط مردم انتخاب شود، اجرایی شده و این ارزش دادن به رای مردم است که شهردار توسط خود مردم انتخاب شود.
سارنگ دبیر علمی کنفرانس نیز با بیان اینکه در سال 34، قانون شهرداری‌ها تصویب شد و از آن به بعد هیچ قانون جدیدی به تصویب نرسید، گفت: این اولین بار است که به جای اصلاحیه و اضافه کردن تبصره‌ها درصدد آن هستیم که لایحه مدیریت شهری را در قالب یک تحول بزرگ به مجلس ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه در این لایحه سه اتفاق رخ می‌دهد، گفت: یکی از این اتفاقات انتخاب شهرداران توسط مردم است که این پیشنهاد در کمیسیون زیربنایی دولت نیز هست که براین اساس در شهرهای بالای 200 هزار نفر شهردار توسط مردم انتخاب خواهد شد، هرچند که پیشنهاداتی نیز مطرح شده است که براساس آن در فاز اول و یا در کلانشهرها شهردار توسط مردم انتخاب شود یا در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت که این مساله در حال بررسی است و اگر مراحل تصویب را طی کند، تحولی در مدیریت شهر خواهد بود.
دبیر علمی کنفرانس با بیان اینکه در بخش دوم این لایحه برای اولین بار دولت بخشی از حوزه تصدی‌گری و اجرایی خود که بیش از 15 مورد می‌شود از جمله در حوزه آب و فاضلاب، مخابرات، میراث فرهنگی، اداره گاز و... را به شهرداری‌ها می‌سپارد، گفت: همچنین راهکارهای بیشتری برای تامین منابع مالی پایدار در این لایحه پیش‌بینی شده است که امیدواریم اجرایی شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران جایگاهی حقوقی است که 31 عضو آن از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. وظیقه شورای شهر قانون گذاری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری را بر عهده داشته و یکی از مهمترین وظایف موردی آن انتخاب شهردار برای مدت 4 سال است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه