اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951125235115500

زنان عهده‌دار مسئولیت‌های بزرگ در کسب‌وکار می‌شوند

تغییر قدرت در هیات‌مدیره شرکت های بزرگ

کد: 13951125235115500

https://goo.gl/5Q0EP8

، تهران , (اخبار رسمی): حضور زنان در کسب‌وکارهای مختلف می‌تواند میزان بهره‌وری را افزایش دهد و به موفقیت و پیشرفت کمک کند که در این گزارش وضعیت حضور زنان در کسب‌وکارها را در سال 2017 مورد بررسی قرار گرفته است.

تغییر قدرت در هیات‌مدیره شرکت های بزرگ

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، 2017 برای زنان سالی ویژه و خاص خواهد بود البته برای زنانی که از سال 1934 تاکنون در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شده‌اند. 1934 در واقع سالی بود که لتی پیت وایت‌هد به عنوان نخستین زن به هیات‌مدیره شرکت کوکاکولا به عنوان یک شرکت بزرگ امریکایی راه پیدا کرد. از همان زمان بود که راه برای موفقیت زنان باز شد و یکی‌یکی به اتاق‌های هیات‌مدیره راه پیدا کردند. با وجود همه اینها به نظر می‌رسد نوعی یخ‌بندان در رتبه مدیریتی زنان بوده‌است. بیش از یک قرن از نخستین روزی که یک زن وارد کسب‌وکار حرفه‌ای شد می‌گذرد اما هنوز زنان در رده‌های بالای مدیریتی در شرکت‌های مختلف در جهان حضور ندارند.

اما در سال 2017 قرار است همه‌چیز به‌کلی تغییر کند؛ در این سال قرار است زنان بیشتری به قدرت دست پیدا کنند و در رده‌های بالای شغلی مشغول به کار شوند. در چند سال گذشته برنامه‌های بسیار زیاد ترتیب داده شده‌اند تا زنان بتوانند به شغل‌های مدیریتی از هر نوعی دست پیدا کنند. همه این برنامه‌ها در حقیقت مشوقی برای زنان بوده‌ و همگی نوعی انعطاف در خود داشته‌اند. به این ترتیب با اندکی خلاقیت زنان موفق شده‌اند به شغل‌های مختلف و متنوع راه پیدا کنند. اما تعداد بسیار کمی از این برنامه‌ها به موفقیت دست پیدا کرده‌اند. در بسیاری از صنایع به ویژه بخش‌های مالی تقریباً تنها از هر پنج مدیر یک نفر زن است؛ این نرخ نسبت به 20 سال پیش بهبود خاصی پیدا نکرده‌است.

از حالا به بعد قرار است تغییر حالت جدی رخ بدهد. ابزار اصلی این است که اهداف و سهمیه‌هایی برای زنان در نظر گرفته‌شود. مشوق‌ها نیز قرار است شکل دیگری به خود بگیرد. کسانی که استخدام می‌شوند باید به اهدافی خاص دست پیدا کنند و سپس عملکرد خود را در برابر دیگران گزارش کنند. شرکت‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بیشترین تعداد زنان را استخدام کنند و به مقام‌های مدیریتی برسانند. این اتفاق بین سه تا ده سال آینده شدت بیشتری خواهد گرفت.

دو امر باعث می‌شود آنها دست به چنین اقداماتی بزنند. نخستین عامل به عملکرد شرکت‌ها بازمی‌گردد که اکنون در اروپا نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است و عملکردهای بالا به حضور زنان نیز نیاز دارد. البته اکنون زنان قدرتمندی بر مسند مقام‌های اقتصادی بزرگ جهان هستند و این مشوق خوبی است. به این ‌ترتیب هر شرکتی به دنبال این خواهد بود که تعداد بیشتری از زنان را مشغول به کار کند. بهتر است در سال 2017 مردها این جمله را شعار خود قرار بدهند که در جلسه‌ای که حداقل یک زن در آن حضور نداشته‌باشد شرکت نخواهند کرد. به این ترتیب شرکت‌هایی که تنها مردان را در کانون توجه خود قرار می‌دهند رفته‌رفته از میان می‌روند.

دخترها کارشان را شروع می‌کنند

شرکت‌ها برای اینکه به اهداف خود دست پیدا کنند چاره‌ای ندارند جز اینکه رتبه زنان را در کارهای شرکتی خود بالا ببرند. به این‌ ترتیب فرصتی برابر در اختیار همه زنان قرار می‌گیرد. شرکت‌ها رفته‌رفته تغییراتی را در بخش‌های قدرت خود شکل می‌دهند. اضافه شدن چند زن به مقام‌های شرکتی می‌تواند تغییرات بزرگی را در دل آن شرکت‌ها ایجاد کند.

نسل جدید زنانی که در راه کار هستند به شیوه دیگری مدیریت را پیش می‌برند. حداقل موردی که اتفاق می‌افتد این است که کمی احساسات البته آغشته به عقلانیت به کارها اضافه می‌شود. آن دسته از مدیرعامل‌هایی که دوست دارند نقش یک قهرمان را بازی کنند کنار زده می‌شوند و در عوض مدیرهایی جدید با رویکردهای متفاوت روی کار می‌آیند.

دختران به جای مادرانی که از کار کردن در دل جامعه محروم شده‌اند مشغول به کار می‌شوند. اینها با نسلی که فرزندان را بزرگ می‌کردند فرق دارند. البته هیچ تغییری بدون هزینه نخواهد بود. تعداد زیادی از مردانی که در وضعیت متوسط یا رو به‌ پایین قرار داشته‌اند در این بازی می‌بازند و از میدان کنار زده می‌شوند. این مردها قطعاً از وضعیت جدید راضی نخواهند بود و باید به نحوی این ناراحتی یا نارضایتی خود را نشان بدهند. البته مردها هم کم‌کم باید این قضیه را بپذیرند. اقدامات فرهنگی نیز در این زمینه در حال صورت گرفتن است، نمونه‌اش ساختن مکان‌هایی است که متعلق به هر دو جنس یعنی هم زن و مرد باشد و تبعیضی میان آن‌ها قایل نشود. همه این کارهایی که احتمالاً در سال 2017 صورت خواهد گرفت، بسیار مفید و موثر خواهد بود؛ اگر هزینه‌ها را نادیده بگیرید می‌توان بسیار امیدوار بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]