اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951125235265500

روابط اقتصادی ایران و سوئد در آستانه فصلی جدید

رفع سریع‌تر موانع بانکی به سود سوئد است

کد: 13951125235265500

https://goo.gl/n2ljaD

، تهران , (اخبار رسمی): سفیر سوئد در تهران پیش از این از افتتاح دفتر مرکز اقتصادی سوئد در تهران خبر داده بود.

رفع سریع‌تر موانع بانکی به سود سوئد است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، استفان لون نخست وزیر سوئد که در راس هیاتی تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شب گذشته وارد تهران شده بود امروز به صورت رسمی با رئیس جمهور کشورمان حسن روحانی دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف درباره گسترش روابط دو جانبه مذاکره کردند و 5 سند همکاری در حوزه های علمی، آموزشی، راه و شهرسازی، مخابرات و زنان به امضا رسید.

درکنار سفر نخست وزیر سوئد از جمله نکات با اهمیت این سفر حضور هیات بلندپایه ای از بازرگانان و صاحبان صنایع این کشور و حضور وزیر اتحادیه اروپا و تجارت این کشور است که قرار است با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران گفت‌وگوهای دو و چند جانبه ای را داشته باشند و شرکت‌های ‌خصوصی دو کشور در مذاکرات خود زمینه‌های همکاری‌های مشترک را فراهم کنند.

درحال حاضر حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و سوئد نسبت به ظرفیت و توان دو کشورعدد قابل توجهی نیست و از زمان اجرای برجام دو طرف مذاکراتی را درباره ارتقاء حجم روابط اقتصادی خود آغاز کرده‌اند که سفر هیات سوئدی به ایران را باید اوج این ماجرا و اشتیاق به گسترش همکاری‌های اقتصادی دانست.

براساس آمارهای گمرک در سال 1393 ( آخرین آمار منتشر شده روی سایت گمرک) حجم واردات ایران از کشور سوئد 21258124 کیلوگرم به ارزش ریالی 9182608754055 و ارزش دلاری آن 346583956 دلار بوده است و در مقابل حجم صادرات ایران به سوئد 2938235 کیلوگرم و ارزش ریالی آن 404638204634 و ارزش دلاری آن 151805745 دلار بوده است.

هلنا سانگلند، سفیر سوئد در تهران، پیش از این ضمن اشاره به روابط دیرینه اقتصادی و سیاسی بین دو کشور و سفر نخست وزیر این کشور گفته بود: برندهای سوئدی در ایران قابل‌اعتماد هستند و شرکت‌هایی مانند اسکانیا، در طول سال‌های تحریم ایران را ترک نکرده‌اند.

نخست‌وزیر سوئد، هر سال تنها دو سفر  خارجی انجام می‌دهد؛ ولی بنا به اهمیت ارتباط با ایران، یکی از این سفرها به کشور شما تدارک دیده شده و اهمیت ارتباطات دوجانبه، دلیل اصلی سفر با وزیر تجارت و یک هیات اقتصادی به تهران است.

تبادل هیات‌ها و دیدارهای مختلفی بین مقامات دو کشور طی یک سال اخیر انجام‌ گرفته که مهم‌ترین آن، سفر وزیر امور خارجه ایران به استکهلم بود. همچنین در همایش تجاری سوئد و ایران، شرکت‌های سوئدی از فرصت‌های همکاری با ایران مطلع شدند.

سفیر سوئد در تهران همچنین ازبازگشایی مرکز اقتصادی سوئد در تهران در آینده خبر داده بود و آن را فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور دانسته بود. مرکز اقتصادی که پیش‌بینی می‌شود باتوجه به سفر وزیر اتحادیه اروپا و تجارت سوئد و هیات تجاری و اقتصادی این کشور در این سفر افتتاح شود.

درحال حاضر بزرگترین چالش پیش روی گسترش روابط اقتصادی بین شرکت‌های ایرانی و سوئدی روابط بانکی است که طرف ایرانی خواستار رفع آن است. پیش از این سفیر سوئد نیز با تایید این موضوع گفته بود: رفع سریع‌تر موانع بانکی به سود دولت سوئد هم خواهد بود. باوجود برخی محدودیت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های سوئدی با ایران کار می‌کنند و آژانس تضمین همکاری‌های مشترک هم فعالیت می‌کند.

نخست وزیر سوئد در سفر خود قرار است علاوه بر رئیس جمهور با دیگر مقامات ارشد کشورمان از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کند. پیش از این حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان و لوفن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر 2016  با یکدیگر دیدار کرده بودند و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه  هم در خرداد ماه امسال با  نخست وزیر این کشور در سوئد دیداری داشت و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و مسائل بین المللی گفت و گو و رایزنی صورت گرفته بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]