اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951126235665499

در چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها مطرح شد

اقدامات اعانه‌ای منجر به توسعه پایدار نمی‌شود

کد: 13951126235665499

https://goo.gl/88Tdym

، تهران , (اخبار رسمی): غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت تجارب عملی در جامعه مدنی به مناسبت روز جهانی سرطان کودک، تأکید کرد: کمک‌های اعانه‌ای به پرورش انسان‌ها و توانمندسازی آنها کمکی نمی‌کند.

اقدامات اعانه‌ای منجر به توسعه پایدار نمی‌شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با محوریت تجارب عملی در جامعه مدنی به مناسبت روز جهانی سرطان کودک در موسسه خیریه و بیمارستان فوق تخصصی محک برگزار شد. این همایش با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تهران برگزار شد. این همایش بصورت دوسالانه برگزار می‌شود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز با حضور در جمع فعالان اقتصادی و نیکوکارانی که به مناسبت روز جهانی سرطان کودک در چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در بیمارستان فوق تخصصی محک گرد هم جمع شده بودند، انسجام‌بخشی به امور نیکوکارانه در جامعه را اقدامی ضروری توصیف کرد.

وی نقش‌آفرینی مردم برای حل مشکلات هم نوعان خود را ستودنی و در عین‌حال لازم و ضروری دانست و گفت: در دنیای امروز نمی‌توان از دولت‌ها انتظار داشت که در حل همه چالش‌ها و دغدغه‌های اجتماعی حضور مؤثری داشته باشند. در تمام کشورها، بخش زیادی از راهکارهای معضلات اجتماعی توسط خود مردم اجرایی می‌شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور ادامه داد: مطالعه سازمان‌های موفق نشان می‌دهد که عامل ماندگاری آنها قدرت و مکنت نیست بلکه توجه جدی آنها به مسئولیت اجتماعی، پرورش انسان‌ها و رعایت متوازن فضیلت و معیشت است.

شافعی توسعه اندیشه نیکوکاری در سطح جامعه را مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: هیچ‌گاه اقدامات اعانه‌ای، منجر به توسعه پایدار انسان‌ها نخواهد شد. هرچند این ادعا منکر این دست از اقدامات نمی‌شود اما معتقدیم برای رسیدن به نتیجه مطلوب و توانمندشدن جامعه باید از کمک‌های اعانه‌ای به سمت اقدامات نیکوکارانه منسجم‌تر حرکت کنیم؛ مانند آنچه امروز در بیمارستان فوق تخصصی محک رخ می‌دهد. در این سطح می‌توان گام‌های بلندتر و مثبت‌تری برداشت.

مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق تهران نیز با تأکید بر این نکته که در دنیای امروز، مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها وزن سنگینی پیدا کرده است، گفت: در ایران طی سالیان گذشته فعالان اقتصادی و به‌ویژه بازاریان، توجه بسیاری نسبت به فعالیت‌های خیرخواهانه داشته‌اند و به‌گونه‌ای می‌توان گفت که این دست از اقدامات برای آنها نهادینه‌شده است.

وی ادامه داد: گذر از شیوه‌های سنتی در فعالیت نیکوکارانه و انسجام بخشیدن به آن از لازمه‌های جوامع امروزی است. شاید در سال‌های اخیر به دلیل شرایط بد اقتصادی، امور خیرخواهانه ابعاد دیگری پیدا کرده باشد اما همچنان افراد زیادی هستند که در این عرصه حضور پررنگی دارند و به‌طورقطع برای هدفمندسازی این اقدامات نیز باید منسجم و بر اساس یک الگو گام برداشت.

رئیس اتاق تهران در مورد بیمارستانی که در سال 1320 وقف اتاق تهران شده بود، گفت: بعد از انقلاب این بیمارستان به کمیته امداد واگذار شد. خوشبختانه اتاق تهران توانست این بیمارستان را مجدد در اختیار بگیرد و امیدوار است بتواند اقدامات لازم را برای بهبود روند خدمات‌دهی آن انجام دهد.

خوانساری در پایان شفافیت عملکرد محک را مثال‌زدنی توصیف و از آن به‌عنوان الگویی بی‌مانند در کشور یاد کرد.

پیش از روسای اتاق‌های ایران و تهران، احمد پورفلاح مشاور عالی رئیس اتاق ایران و دبیر این همایش به سخنرانی پرداخت.

احمدپورفلاح گفت: رشد جمعیت و پیچیدگی‌های موجود در انواع گرفتاری‌های مردم موجب شده که دولت‌ها توان رسیدگی و حل همه معضلات در سطح جامعه را نداشته باشند؛ در این هنگام نقش و جایگاه سازمان‌های مردم‌نهاد جلوه‌گری می‌کند.

دبیر چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها که در عین‌حال عضو هیات امنای بیمارستان فوق تخصصی محک نیز هست با تأکید بر لزوم میدان‌داری مردم در فعالیت‌های نیکوکارانه یادآور شد: موسسه خیریه محک در تلاش است با برگزاری این همایش دوساله، توجه بنگاه‌های اقتصادی را به مسئولیت اجتماعی که بر عهده آن‌هاست، جلب کند.

وی ادامه داد: محک می‌کوشد با نهادینه کردن این مفهوم، سایر موسسه‌ها را در این مسیر همراه کرده و حرکتی سیستماتیک در راستای توسعه فعالیت‌های خیرخواهانه در جامعه ایجاد کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]