اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951126235765500

اکونومیست دیپلماسی عربستان سعودی را بررسی می کند

عقب‌نشینی سعودی در برابر ایران

کد: 13951126235765500

https://goo.gl/8h4PW6

، تهران , (اخبار رسمی): عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین کشورها در همسایگی ایران در خاورمیانه است که همیشه با این کشور خصومت و دشمنی داشته‌است. در این گزارش در مورد دیپلماسی این کشور می خوانید.

عقب‌نشینی سعودی در برابر ایران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، ژانویه سال 2016 بود که محمدبن سلمان نماینده جوانِ پادشاه عربستان سعودی اعلام کرد به سیاست خارجی در حال اغمای خود پایان می‌بخشد و ایران را به عقب می‌راند. او از شورشی‌ها در حلب حمایت می‌کرد و آنها نیز به نظر شکست‌ناپذیر می‌آمدند. ژنرال‌های عرب که با فرمان سلمان مشغول به کار بودند به صورت مستمر ادعا می‌کردند به زودی صنعا پایتخت یمن را از شورشی‌ها و حوثی‌ها خواهند گرفت. این نماینده حتی تلاش کرد مانع انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان از سوی حزب‌الله و یار دیرینه‌اش یعنی ایران بشود. سخن‌گوها و مقامات دولتی سعودی دائم اعلام می‌کردند که سقوط قیمت نفت باعث شده اقتصاد ایران ورشکسته بشود و تمامی خواسته‌های این کشور را در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) نادیده می‌گرفتند. یکی از سفرای سعودی برای نخستین بار بعد از 25 سال به بغداد بازگشت.

اما حالا که سال 2016 به پایان رسیده همه‌چیز نسبت به ابتدای این سال فرق کرده‌است. این پادشاهی با تمامی ادعایی که داشته اکنون در همه جبهه‌ها عقب‌نشینی کرده‌است. سفیر آنها از عراق رانده شده؛ او از ترس سیاستمداران شیعه که تنها به ایرانی‌ها توجه دارند از این کشور گریخته‌است. ایرانی‌ها، روس‌ها و نیروهای دولت سوریه همگی ارتش شورشی در حلب را محاصره کردند و آنها را شکست دادند. سعودی‌ها حتی در برابر رئیس‌جمهور لبنان که ایرانی‌ها انتخاب کرده‌بودند سر خم کردند و با آن موافقت کردند. نشست روز 30 نوامبر اوپک هم مهر پایان بر تمام این حرف‌ها بود چرا که سعودی‌ها موافقت کردند تولید نفت خود را کاهش بدهند در حالی‌که ایران به عنوان رقیب آنها قرار است همچنان تولید نفت خود را افزایش بدهد. ایران قصد دارد تولید نفت خود را به سطوح پیش از دوران تحریم برساند.

در یمن نیز اوضاع برای سعودی‌ها بسیار آشفته است. حوثی‌ها دشمن سعودی‌ها هستند و در حال حاضر در مورد دولت جدید نیز اقدامات و خواسته‌هایی داشته‌اند که جای تأمل بسیاری برای سعودی‌ها دارد. یکی از مقامات ایرانی گفته‌است: «یمن برای عربستان سعودی مثل ویتنام است. خون ارتش و دیپلمات‌های سعودی در این کشور می‌چکد.» این مقام همچنین اظهار کرده که اگر عربستان سعودی دست از سر بقیه مناطق بردارد، ایران نیز متقابلاً اجازه می‌دهد این کشور بحرین را به عنوان جزیره‌ای کوچک در نزدیکی خود داشته‌باشد.

به این ترتیب بازی که ابتدای سال به سمت گروه دیگری پیش می‌رفت اکنون کاملاً به نفع ایران پیش می‌رود. ایران نیز موفقیت خود را در این میدان نبرد مدیون حامیان خود در میان شیعه‌های عرب است. آن دسته از ارتشی‌های عرب که شیعه هستند و همچنین آن دسته که با بشار اسد موافق‌‌اند در کنار نیروهای ارتش عراقی و لبنانی به‌ویژه حزب‌االله همگی جبهه‌ای به نفع ایران شکل داده‌اند که سعودی‌ها توان مقابله با آن را ندارند. یکی از ژنرال‌های عربستان سعودی در گلایه به پادشاه خود گفته‌است: «آنها ما را با ارتشی‌ها محاصره کرده‌اند.» او ژنرالی است که نقش مشاور را نیز در یمن بازی می‌کند. البته عربستان سعودی تنها در جنگ سخت قدرت خود را از دست نداده‌است بلکه در جنگ نرم نیز قدرتی برایش باقی نمانده‌است. این کشور دیگر نمی‌تواند مانند گذشته به متحدان سنی خود کمک کند در حالی‌که اینها قرار بود حامی او در نقاط مختلف باشند. عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر که تا دیروز به کمک عربستان سعودی، نفت را به صورت ارزان جابه‌جا می‌کرد حالا که کمکی دریافت نمی‌کند به سوریه، روسیه و ایران روی آورده و کمک‌های نظامی به آنها می‌کند.

 هژمونی سعودی

حالا سعودی‌ها به تکاپو افتاده‌اند و سعی می‌کنند متحدانی جدید برای خود دست‌وپا کنند. نمونه آن هم سفر عجیب‌وغریب ملک‌سلمان به چهار دولت حاشیه خلیج‌فارس در اوایل ماه دسامبر بود. اما به نظر می‌رسد در این سفر نیز افراد زیادی قانع نشدند و موفقیت زیادی حاصل نشد. همه‌جا یک واهمه از هژمونی و سلطه سعودی حاکم شده و مانع پیشبرد اهداف این کشور می‌شود. به هر حال توافقی که در اوپک حاصل شد نشان می‌دهد ایران و عربستان سعودی به خاطر مسائل اقتصادی بالاخره با یکدیگر کنار می‌آیند. هردو کشور در زمینه تأمین هزینه‌های داخلی به دلیل سقوط قیمت نفت با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند و به همین خاطر نگرش خود را به بسیاری از مسائل منطقه‌ای نیز تغییر داده‌اند. ایران برای اینکه بتواند به تراز بودجه دست پیدا کند به نفت 55دلاری نیاز دارد در حالی ‌که عربستان سعودی به نفتی با قیمت 80 دلار در ازای هر بشکه نیازمند است. به این ترتیب نفت به عاملی برای صلح و گفت‌وگو میان دو کشور تبدیل شده‌است. همه این مسائل باعث شد عربستان سعودی که در ابتدای سال شمشیر را از رو بسته بود ناگهان تصمیم به عقب‌نشینی بگیرد و در برابر ایران کوتاه بیاید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]