اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951128236335499

کمیسیون انرژی اتاق ایران طی مطالعه‌ای بررسی کرد

راهکارهای کارآمدسازی صنعت نفت

کد: 13951128236335499

https://goo.gl/LtHzzw

، تهران , (اخبار رسمی): کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران در گزارشی به بررسی راهکارهای کارآمدسازی صنعت نفت ایران با استفاده از تجارب بین‌الملل پرداخته است.

راهکارهای کارآمدسازی صنعت نفت

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، این مطالعه در سه محور، دورنمای ساختار آینده شرکت‌های نفتی، وضعیت جاری شرکت‌های نفتی جهان و وضعیت موجود و راهکارهای تعالی سازمانی شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان موتور محرکه صنعت نفت ایران، را مورد تحلیل قرار داده است.

این گزارش به‌طورکلی 7 بحث را مورد بررسی قرار می‌دهد. موضوع اول به سازمان نوین شرکت‌های بین‌المللی نفتی اختصاص دارد که در این مورد با استفاده از مطالعات مؤسسات بین‌المللی به‌ضرورت تکامل سازمانی شرکت‌های نفتی و خروج از ساختار فعلی پرداخته شده است. در بحث دوم که ساختار جاری شرکت‌های نفتی جهان را بررسی می‌کند، تلاش این سازمان‌ها برای بازسازی خود با توجه به تحولات فنی-اقتصادی، موردتوجه قرار گرفته است.

نظام تصمیم‌سازی، کوچک‌سازی و ساختار منابع انسانی، موضوعاتی هستند که به ترتیب بخش‌های سه تا پنج این مطالعه را تشکیل می‌دهند. در این بخش‌ها چند جنبه مهم و مؤثر در کارکرد شرکت‌های بزرگ نفتی جهان از جمله شرکت ملی نفت ایران شامل ساختار مالکیت، نظام تصمیم سازی، اندازه شرکت‌ها، سیاست کوچک‌سازی، ساختار منابع انسانی و مدیریت نخبگان اشاره می‌شود.

در دو بحث پایانی مطالعه انجام‌شده رعایت اصول بازرگانی و قواعد تجارت بین‌الملل و نقایص اساسنامه جدید شرکت ملی نفت ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این گزارش که راهکارهای کارآمدسازی صنعت نفت ایران با استفاده از تجارب بین‌الملل مطرح می‌شود، صنعت نفت به‌عنوان یک صنعت استراتژیک معرفی‌شده که در ایران از جنبه‌های مختلف مانند درآمدزایی، اشتغال‌زایی، دانش‌بنیان بودن، موتور محرکه سایر بخش‌ها، قابلیت صدور خدمات فنی و مهندسی و غیره دارای جایگاه ویژه و سرنوشت‌سازی است.

متناسب با این موضوع، ضرورت شناسایی و تحلیل کلیه عوامل تأثیرگذار بر این صنعت برای ترسیم نقشه راه بلندمدت، مورد تأکید گردآورندگان این گزارش قرار گرفته است.

طبق این گزارش، در دنیای امروز شرکت‌های بین‌المللی نفتی با بیش از یک قرن قدمت و دارا بودن ساختار کارآمد به‌طورجدی تحول ساختار اجرایی خود را دنبال کرده و در حال تدوین استراتژی جدید اقتصادی برای مقابله با چالش‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و افزایش قدرت رقابتی هستند. درصورتی‌که علیرغم چند دهه تأکید در سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های توسعه مبنی بر تحول و کارآمدی، ساختار کنونی شرکت‌های نفتی در ایران به‌ویژه طی دهه گذشته در مسیر درستی هدایت نمی‌شود.

این مطالعه با معرفی افق انتظارات بین‌المللی با وضعیت موجود، راهکارهای صریح و مؤثر برای کارآمد سازی صنعت ملی نفت کشور است و در پایان با توجه به توصیه‌های مشاوران بین‌المللی، رفتارهای شرکت‌های نفتی بزرگ جهان و مشاهدات رویه‌های حاکم در صنعت نفت ایران، راهکارهایی برای افزایش کارآمدی شرکت ملی نفت ایران و مجموعه شرکت‌های وابسته ارائه می‌دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]