اطلاعات تماس
  • 021887*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140003105157116555

گزارشی از فعالیت‌های آموزشی موسسه ای متفاوت

نمآباد، تنها آموزشگاه بازیگری با متدهای استارتاپی در عرصه هنر

کد: 140003105157116555

https://bit.ly/3wO3kSv

، (اخبار رسمی): عرصه هنر‌های نمایشی ایران در یکی – دو دهه اخیر شاهد پدیده گسترده و فراگیری به نام موسسات آموزشی و سینمایی بود که محصول آن خیل عظیمی از علاقه مندان به سینما و بازیگری بود که با پرداخت هزینه‌های گزاف، دوره‌های روتین و متعارف بازیگری را عمدتا به صورت نظری می‌گذراندند و...

نمآباد، تنها آموزشگاه بازیگری با متدهای استارتاپی در عرصه هنر
نمآباد، تنها آموزشگاه بازیگری با متدهای استارتاپی در عرصه هنر

عرصه هنر‌های نمایشی ایران در یکی – دو دهه اخیر شاهد پدیده گسترده و فراگیری به نام موسسات آموزشی و سینمایی بود که محصول آن خیل عظیمی از علاقه مندان به سینما و بازیگری بود که با پرداخت هزینه‌های گزاف، دوره‌های روتین و متعارف بازیگری را عمدتا به صورت نظری می‌گذراندند و چون در عرصه عمل و فعالیت واقعی، راه به جایی نمی‌بردند، چیزی جز سرخوردگی و ناامیدی برای این گروه باقی نمی‌ماند.

این در حالی است که در میان این علاقه مندان آموزش دیده، استعدادهای کم یابی هم بوده و هستند که اگر در مسیر درست قرار گرفته و به صورت اصولی در مسیر کارآفرینی هنری وارد شوند می‌توانند تبدیل به چهره‌های شاخص و نوظهور هنر هفتم و عرصه نمایش شوند.

در حقیقت حلقه مفقوده این پدیده شایع در عرصه آموزش‌های هنری کشور نبود عنصر کارآفرینی و به کار نبستن مدل استارت آپی در حوزه هنر و آموزش‌های هنری است. خاصیت مدل استارتاپی این است که در وهله اول فرایند توسعه را با این باور شروع می‌کند که بازیگر آموزش دیده کمترین حلقه‌های وصل و مبادی ارتباطی را با جامعه حرفه ای تولید اثر هنری ندارد و به این خاطر نیازمند همراهی و همسویی است تا زمانی که به هدف خود؛ یعنی فعالیت حرفه ای دست یابد.

خوش بختانه این نقطه ضعف باعث شده است که برخی از چهره‌های فعال در حوزه آموزش و هنر‌های تصویری به این فکر بیافتند که در این حوزه طرحی نو در انداخته و نقیصه پیش گفته را جبران کنند.

نمونه ای که برای این مدل تازه متکی به روش استارتاپی و کارآفرینی خلاقانه در حوزه آموزش‌های بازیگری  می‌توان ارائه کرد موسسه هنری نمآباد (نیکخواه) است که با مدیریت هما نیکخواه و با همکاری تعدادی از چهره‌های برجسته و حرفه ای هنرهای تصویری و نمایشی فعالیت می‌کند.

بهانه این یادداشت رونمایی از تازه ترین کار این موسسه با عنوان «تنهایی تهران» است که چندی پیش طی مراسمی رسمی اکران خصوصی آن اجرا شد. این اثر در حقیقت محصول تحقق یافته گروهی از تازه ترین هنرجویان آموزش دیده این موسسه است که با تدریس و همراهی کامران تفتی دوره آموزشی خود را سپری کرده و در نهایت با تولید این اثر نمایشی اولین تجربه حقیقی تولید را در حوزه هنر پشت سر گذاشته اند.

حقیقت این است که علاقه مندان به بازیگری در کشور ما بسیار زیاد هستند و تعدادی از نوجوانان و جوانان از همان کودکی در آرزو و رویای بازیگر شدن به سر می‌برند. برخی از این افراد که بسیار هم مستعد هستند سر از آموزشگاه‌های متعدد بازیگری در می‌آورند که تکرار برنامه‌های آموزشی روتین و بی انگیزه که دستاوردی برای آنان به همراه ندارد باعث می‌شود اغلب این علاقه مندان حتی از رویای خود نیز صرف نظر کرده و به غلط تصور کنندکه گویا استعدادی در این زمینه ندارند.

خوش بختانه تقریبا برای اولین بار در عرصه آموزش بازیگری در کشور موسسه نمآباد بستری عملی و کارگاهی را فراهم کرده است که علاقه مندان بازیگری بعد از طی دوره‌های آموزشی تجربه محور، بعد از کسب دانش و تکنیک لازم با یک تیم حرفه ای و مجرب با مشارکت در تولید آثار نمایشی به رویای خود به صورت واقعی دست یابند.

این الگوی استارتاپی و مبتنی بر روند کارآفرینی هنری که در نمآباد بنیان گذاری شده است، البته با همکاری موسسه سروش صوت و تصویر که دست اندرکار تولید آثار تصویری است در بستر عملیاتی و تولیدی محقق می‌شود تا هنرجویان نمآباد بلافاصله بعد از طی مراحل آموزشی، وارد عرصه عملی تولید شوند و آموخته‌های خود را به محک تجربه و تکرار بیازمایند.

در آموزشگاه نمآباد کامران تفتی مسئولیت آموزشی دوره‌های بازیگری و اجرای نمایش از جمله تله تئاتر و فیلم تئاتر را برعهده دارد و نیما کرمی و نجمه جودکی نیز دوره‌های فن بیان و مجری گری را برگزار می‌کنند. همچنین یکی دیگر از اعضای هیات علمی و آموزشی نمآباد که بازیگری مقابل دوربین را آموزش می‌دهد مسعود آب پرور است که تجربه ای طولانی در زمینه آموزش‌های مرتبط با حوزه‌های اجرا و نمایش دارد.

خبر خوب این است که با توجه به تصمیم مدیران نمآباد و تفاهم نامه‌های موجود بین نمآباد و موسسه سروش صوت و تصویر، این مجموعه تصمیم به تولید سریال‌های تلویزیونی را اتخاذ کرده و با قرار گرفتن این برنامه در دستور کار آن، عرصه گسترده ای از بازار کار برای هنرجویان این مجموعه فراهم خواهد بود.

البته تولید آثار مختلف هنری که تاکنون از سوی نمآباد انجام شده به اندازه کافی نشان از غنای کارنامه تولیدی این مجموعه در کنار کارنامه آموزشی آن دارد، اما وارد شدن به عرصه تولید سریال قطعا فاز جدیدی در فعالیت‌های این موسسه خواهد گشود.

تاکنون آثار ارزشمندی به تهیه کنندگی نمآباد و در قالب همان مدل استارتاپی و تجربه گرایانه تولید شده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • «استوری‌های عزرائیل» به کارگردانی کامران تفتی که در دی ماه 98 به مدت 10 شب در تماشاخانه سیمرغ اجرا شد.
  • نمایش هملت به کارگردانی کامران تفتی که در سال 99 در سالن مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی با حضور 105 بازیگر به روی صحنه رفت. بازیگرانی که برای اولین بار صحنه را تجربه نمودند و رکورد بیشترین تعداد بازیگر نوآموز، روی صحنه‌ نمایش را شکستند و محصول هنری شان با استقبال گسترده مخاطبان روبه رو شد.
  • نمایش شازده کوچولوکه علاقه مندان به بازیگری پس از دوره ای کامل از آموزش بازیگری اولین تجربه‌ حرفه ای خود را مقابل تماشاچیان کسب خواهند کرد، شازده کوچولو به صورت تئاتر با حضور 110 بازیگر به مرحله اجرا درخواهد آمد.
  • فیلم تئاتر تنهایی تهران به کارگردانی کامران تفتی که پیش از این هم به آن اشاره شد. در فیلم تئاتر تنهایی تهران که یک اثر ارزشمند اجتماعی است هنرجویان تجربه‌ واقعی، در مقابل دوربین‌های فیلمبرداری و استودیو داشتند و رزومه ای قوی برای بازی در فیلم تئاتر به کارگردانی کامران تفتی را کسب کردند.
  • فیلم اجتماع غریبه به کارگردانی مسعود آب پرور که آن هم یک اثر ارزشمند در ژانر اجتماعی است و محلی برای یک تجربه ناب برای هنرجویان نمآباد بود که مانند حرفه ای‌ها در یک پروژه سینمایی ایفای نقش کنند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که بازیگری رشته‌ای تخصصی است که در سراسر دنیا علاقه مندان بی شماری دارد. برای این رشته نه تنها در موسسات آموزشی خصوصی بلکه در دانشگاه‌های جهان کرسی‌های درسی وجود دارد که حتی تا مقطع دکتری نیز قابل ادامه دادن است. اما حقیقت این است که بازیگر شدن ترکیبی از دو عنصر آموزش و عمل است. در غیر این صورت چه بسیار آموزش دیدگانی که با وجود کسب مدارج بالای تحصیلی و دانشگاهی هرگز در عرصه عمل نتوانستند موفق شوند. این ترکیب و این فرمول همان روش استارتاپی تجربه محور است که در دستور کار موسسه نمآباد قرار دارد و دستاوردهای بزرگی را هم برای جامعه هنری به همراه داشته است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت‌های موسسه نمآباد می‌توانند با شماره 88512855_021 تماس گرفته و یا به وب سایت این مجموعه به نشانی http://namabad.ir/ مراجعه کنند.

نمآباد، تنها آموزشگاه بازیگری با متدهای استارتاپی در عرصه هنر
0

برای مشاهده این تصویر در سایز اصلی اینجا را کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021887*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | سینما و تئاتر