اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105296366319175

معرفی کارتریج پرینتر و انواع کارتریج تونر و کارتریج جوهری

کارتریج چیست؟ کارتریج پرینتر لیزری و جوهرافشان

کد: 140105296366319175

https://bit.ly/3pw40ua

، تهران , (اخبار رسمی): کارتریج پرینتر، محفظه‌ای است که جوهر یا تونر را در خود نگه می‌دارد. کارتریج‌ تونر در پرینترهای لیزری و کارتریج جوهری در پرینترهای جوهرافشان استفاده می‌شود.

کارتریج چیست؟ کارتریج پرینتر لیزری و جوهرافشان
کارتریج چیست؟ کارتریج پرینتر لیزری و جوهرافشان

کارتریج در لغت به معنای محفظه‌ای استوانه‌ای‌شکل است که جوهر یا هر ماده‌ دیگری را در خود نگهداری می‌کند.

یکی از قطعات بسیار ضروری در هر چاپگر، کارتریج است. این قطعه، جزء اصلی هر پرینتری به‌شمار می‌رود و عملکرد صحیح دستگاه، با سلامت و حتی نوع آن، ارتباط مستقیم دارد. اگر نمی‌دانید وظیفه‌ی این قطعه مصرفی و جداشونده در پرینتر چیست، این مطلب مخصوص شما است. ما در این نوشتار، به معرفی این قطعه و نحوه‌ی عملکرد آن می‌پردازیم و شما را با انواع کارتریج پرینتر لیزری و پرینتر جوهرافشان آشنا می‌کنیم.

کارتریج پرینتر چیست و چه کاربردی دارد؟

به صورت عامیانه، این قطعه را جوهر یا ماده‌ای توصیف می‌کنند که وظیفه‌ی چاپ اسناد را در دستگاه پرینتر برعهده دارد ولی توصیف علمی و دقیق آن به شرح زیر است:

کارتریج در لغت به معنای محفظه‌ای استوانه‌ای‌شکل است که جوهر یا هر ماده‌ دیگری را در خود نگهداری می‌کند و برای استفاده در مکانیزم‌های مختلف طراحی شده است. این محفظه‌ی مورد استفاده در دستگاه‌‌های پرینتر نیز دقیقا چنین ماهیتی دارد و ماده‌ای را در خود ذخیره می‌کند که برای انجام عملیات چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته این ماده در پرینترهای مختلف، ماهیت مخصوصی دارد که در قسمت‌های بعد، به‌طور مفصل، به آن می‌پردازیم.

بسته به نوع پرینتری که دارید، کارتریج پرینتر شما، مقادیر مشخصی جوهر یا تونر را در خود ذخیره می‌کند. این مواد، در پروسه‌ چاپ، از طریق نازل یا درام، روی کاغذ مورد نظر پخش می‌شوند و عملیات چاپ انجام می‌شود. کارتریج‌های تونر و جوهری که به‌ترتیب در پرینترهای لیزری و جوهرافشان مورد استفاده قرار می‌گیرند، هر یک عملکرد خاصی دارند که در ادامه، به معرفی این عملکردها خواهیم پرداخت.

کارتریج جوهری در پرینتر جوهرافشان

کارتریج پرینتر جوهرافشان، در واقع مخزن نگهداری جوهر مورد استفاده در این نوع چاپگرها است. این مدل، از یک هد و تعدادی نازل تشکیل شده است که روی این هد قرار دارند و کار اسپری‌کردن جوهر را روی سند انجام می‌دهند. همان‌طور که در قسمت قبل هم گفتیم، جوهر مورد استفاده در پرینترهای جوهرافشان، حاوی رنگ یا رنگ‌دانه هستند؛ بر همین اساس، کارتریج‌های جوهری نیز به دو دسته‌ی «دای» و «پیگمنت» طبقه‌بندی می‌شوند.

کارتریج تونر یا لیزری در پرینتر لیزری

مخزنی که ماده‌ی لازم برای انجام چاپ در پرینترهای لیزری را در خود نگه میدارد نیز کارتریج نام دارد؛ اما این نوع که با نام کارتریج تونر نیز در بین کاربران شناخته می‌شود، ماده‌ی بسیار متفاوتی را در خود ذخیره می‌کند. ماده‌ی ذخیره‌شده در آن، تونر نام دارد که در حقیقت، ترکیبی از پلی‌استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر فشرده، از طریق قطعه‌ای به‌نام «درام»، روی کاغذ منتقل می‌شود؛ به عبارت بهتر، تونر موجود در این نوع، دارای بار منفی است و به همین دلیل نیز به کاغذ که داری بار مثبت است می‌چسبد و عملیات چاپ انجام می‌شود.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کارتریج لیزری و به‌‌صورت کلی، پرینترهای لیزری، از قیمت بالاتری نسبت به انوع جوهرافشان برخوردار هستند؛ به همین دلیل نیز، این دستگاه‌ها، بهترین انتخاب برای ادارات و سازمان‌هایی هستند که نیاز به حجم بالایی از پرینت روزانه دارند.

سخن آخر

مطالب گفته شده در این نوشتار، اطلاعاتی مختصر در رابطه با کارتریج پرینتر جوهرافشان و پرینتر لیزری، در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما درصورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز داشتید، حتما مقاله "کارتریج چیست؟" از سایت آوا فرهنگ آریا را مطالعه بفرمائید.

کارتریج چیست؟ کارتریج پرینتر لیزری و جوهرافشان

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آوا فرهنگ

شرکت آوا فرهنگ آریا مرکز فروش و خدمات پس از فروش ماشین‌های اداری نظیر پرینتر، اسکنر، فتوکپی، کارتریج و تونر، رول و مواد مصرفی. شارژ کارتریج و تعمیر انواع پرینتر، اسکنر و فتوکپی.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]