اطلاعات تماس
  • 091964*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108086796921799
در دسترس نیست

وکیل مالیاتی به چه افرادی می توانند کمک کنند؟

هر آنچه درباره ی وکیل مالیاتی نمی دانید!

کد: 140108086796921799

، (اخبار رسمی): وکیل هایی که در حوزه ی مالیات در حال فعالیت می باشند با قوانین مالیاتی و اصول حسابداری آشنا هستند و با فن بیان بسیار قوی خود می توانند در جلسات دفاعیه از موکل خود دفاع کنند. این وکلا تسلط 100% به قوانین مالیاتی و تمام ماده ها، تبصره ها، بخشنامه ها و آیین نامه های مالیاتی دارند

هر آنچه درباره ی وکیل مالیاتی نمی دانید!
هر آنچه درباره ی وکیل مالیاتی نمی دانید!

وکیل مالیات متبحر می تواند شرایط مناسبی را برای کاهش میزان مالیات، معافیت از مالیات و یا تعویق در پرداخت مالیات و حتی امکان تقسیط مالیات فراهم نماید.

 مالیات چیست و نحوه ی عملکرد وکیل مالیاتی

مالیات مبلغی است که دولت از طریق سازمان مالیاتی کشور از شرکت ها و اشخاص دریافت می کند که یکی از اصلی ترین ابزار کسب درآمد برای دولت به حساب می آید. در واقع مالیات می تواند ابزاری سیاست گذاری شده برای دولت باشد که دارای دو نوع مستقیم و غیر مستقیم می باشد که هر کدام شرایط و قوانین مربوط به خود را دارند. وکیل مالیات متبحر می تواند شرایط مناسبی را برای کاهش میزان مالیات، معافیت از مالیات و یا تعویق در پرداخت مالیات و حتی امکان تقسیط مالیات فراهم نماید. در بیان اهمیت و لزوم استخدام وکیل برای مالیات همین کافی است که بدانیم بزرگ ترین و موفق ترین شرکت ها و تاجران جهان از یک یا چند وکیل مالیاتی برای بررسی پرونده های مربوطه کمک می گیرند.

 ویژگی های وکیل مالیاتی

یکی از سخت ترین بخش ها در مالیات، دانستن قوانین مرتبط و مقررات اعمال آنها و روش های اقدام و رعایت موارد ظریف و حساب شده از جانب مودیان دارد. بنابراین یک وکیل مالیاتی خوب با آشنایی به این امور و داشتن تجربیات ارزشمند در این زمینه، تمام تلاش خود را به کار می برد تا به بهترین شکل ممکن، در راستای رساندن مردم به خواسته ها و مشکلاتشان، مشکلشان را حل کرده و با راه گشایی دغدغه های شهروندان، آرامش لازم را نصیبشان نماید.

به دلیل عدم اطلاع به موقع اشخاص حقیقی و حقوقی از قوانین مالیاتی که روز به روز در حال تغییر و تحول می باشند، یکی از ضرورات یک موسسه یا شرکت در کنترل به موقع امور مالی و حسابداری آن، وجود وکیل مالیاتی آگاه و با تجربه می باشد که در رابطه با امور مالیاتی، مالی، تهیه اظهارنامه و تحویل به موقع آن از بروز جریمه های مالیاتی برای شرکت شما جلوگیری نماید.

به همین دلیل همواره مشاهده می کنیم که افراد از میزان مالیاتی که برایشان وضع شده است ناراضی بوده و خواهان حل این موضوع بوده اند، بهترین گزینه برای جلوگیری از ایجاد مشکلات و عدم پرداخت سنگین مبلغ مالیاتی، راهنمایی و مشاوره گرفتن از وکلای مالیاتی حرفه ای و باتجربه است.

وظایف وکیل مالیاتی

شخصی که به عنوان وکیل مالیاتی انتخاب می‌شود، وظایف خاصی دارد که باید با برنامه‌ریزی مناسب، تمامی این وظایف را به خوبی انجام دهد.

اولین وظیفه‌ای که یک وکیل مالیاتی خوب دارد، این است که بتواند در مورد کلیه‌ی فعالیت‌های حسابرسی، عملکرد، ارزش افزوده و پرداخت مالیات نظر دهد و یا حتی از حق موکل خود دفاع نماید. این وکیل می‌تواند با برنامه‌ریزی خوب و به کار بردن کلمات تأثیرگذار، به خوبی بر روی افراد دیگر متأثر باشد و بتواند موکل خود را به اهدافش برساند.

علاوه بر این، وکیل مالیاتی باید بتواند از ابهامات مختلفی که در مورد موکل مشخص خود به وجود آمده‌است، دفاع کند و لایحه‌های معینی را به دیگران ارائه دهد.به طور کلی، وکیلی به عنوان یک وکیل خوب و با تجربه محسوب می‌شود که بتواند از پس وظایف مختلف خود بر بیاید.

در صورت پرداخت نشدن مالیات چه اتفاقی می افتد؟

مودی مالیاتی باید میزان مالیات مشخص شده را در مهلت تعیین شده قانونی بپردازد. در غیر اینصورت با او برخورد خواهد شد و باید جریمه دیرکرد پرداخت مالیات را نیز بپردازد. حضور وکیل مالیاتی در شرکت ها و موسسات امری ضروری است. وکیل متخصص مالیاتی شخصی است که در زمینه محاسبه و امور مالیاتی مجرب باشد و آگاهی لازم را در رابطه با سیستم مالیاتی داشته باشد. حتی اشخاص حقیقی هم در مواردی نیاز به همراهی وکیل تضمینی مالیاتی دارند. به طور معمول شرکت ها و موسسات غیردولتی برای محاسبه و نظارت بر امور مالیاتی خود نیاز مبرم به حضور وکیل مالیاتی دارند.

مطابق ماده 135 قانون مالیات‌های مستقیم؛ در صورتی که مودی یا نماینده او از ارسال اظهارنامه در مهلت مقرر که به موجب شرایط قانونی الزامی است، خودداری نمایند، اگر تمام مبلغ یا قسمتی از آن در مهلت قانونی پرداخت نشده باشد، نسبت به مبلغ پرداخت نشده بیست درصد و در رابطه با مبلغی که پرداخت شده، دو درصد جریمه باید بپردازد.

مشمولین مالیاتی که اظهارنامه خود را تسلیم نکند، مشمول جریمه ای معادل 5 درصد قیمت اموال اظهارنشده در صورت اثبات خواهد شد. چنانچه مودی اظهارنامه خلاف واقع تسلیم نماید، باید جریمه ای معادل دو و نیم درصد مابه التفاوت قیمت درج شده در اظهارنامه و با رقم تعیین شده از سوی دارایی، را بپردارد.

براساس ماده 136 این قانون در صورتی که اثبات شود، مودی درآمد واقعی خود را در اظهارنامه ذکر نکرده است، به جریمه تسلیم اظهارنامه خلاف واقع محکوم می‌شود. جریمه ارائه اظهارنامه خلاف واقع پانزده درصد مابه التفاوتی میان مالیات تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی و مالیاتی که شخص در اظهارنامه اعلام کرده است. اثبات واقع بودن اظهارنامه مالیاتی برای جریمه نشدن مسئله ای است که تنها با حضور وکیل تضمینی مالیاتی و راهنمای های او میسر می‌گردد.

مودی که مالیات تعیین شده را در مهلت مقرر پرداخت نکند، ملزم به پرداخت زیان دیرکرد مالیاتی می‌شود. زیان دیرکرد معادل سه چهارم یک درصد در ماه است. تاخیر به مدت کمتر از 15 روز مشمول پرداخت زیان دیرکرد مالیاتی نمی‌شود. زیان تاخیر به مدت پانزده روز یا بیشتر تا یک ماه، زیان دیرکرد محاسبه خواهد شد.

به منظور حل هر نوع اختلاف میان مودی و مامورین ممیزی در رابطه با تعیین مالیات، کمیسیونی با عنوان کمیسیون تشخیص مرجع رسیدگی است. مگر در مواردی که در قانون به نوع دیگری تعیین شده باشد.

ریاست کمیسیون های بدوی و تجدیدنظر تشخیص بر عهده فرماندار، بخشدار یا نماینده آن‌ها است. اعضایی که در کمیسیون بدوی نسبت به پرونده مشارکت داشته‌اند، نمی توانند در کمیسیون تجدید نظر برای رسیدگی دوباره شرکت کنند.

مودیان مالیاتی به همراه وکیل متخصص مالیاتی خود، ابتدا موضوع مدنظر را برای رسیدگی در کمیسیون های بدوی تشخیص مطرح می‌کنند، کمیسیون بدوی پس از بررسی و استماع اظهارات مودی به موضوع مطرح شده رسیدگی می‌کند. در صورتی که مودی مالیاتی و وکیل مالیاتی وی نسبت به نتیجه نهایی کمیسیون بدوی درخواست تجدیدنظر داشته باشند، میتوانند اعتراض خود را درکمیسیون تشخیص تجدیدنظر مطرح کنند.

براساس ماده 251 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، در رابطه با مالیات های قطعی مستقیم و مالیات های غیر مستقیم که قابل رسیدگی در مراجع دیگر نباشند و مودی یا وکیل متخصص مالیاتی به دلیل عادلانه نبودن مالیات با استناد به مدارک و اسناد کافی و لازم شکایت و درخواست تجدیدنظر خود را ارائه دهند. وزیر امور اقتصادی و دارایی این اختیار را دارد که پرونده مذکور را به هیئتی متشکل از سه نفر به انتخاب خود برای رسیدگی ارسال کند.

براساس ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری، این سازمان صلاحیت رسیدگی به اعتراضات و شکایات نسبت به آرا صادره از سوی کمیسیون های مالیاتی برای بررسی نقض یا مخالفت با قوانین و مقررات را دارد.

اعتراض نسبت به آرا صادره از هیئت های حل اختلاف مالیاتی و کمیسیون های مالیاتی در دیوان عدالت اداری ممکن است. ارائه درخواست تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری دارای ضوابط و مهلت های قانونی است. رعایت تمامی این شرایط در تنظیم شکایت با راهنمایی وکیل مالیاتی صورت می‌گیرد. 

تنظیم صحیح اظهارنامه مالیاتی، در نظر گرفتن مهلت های قانونی، محاسبه دقیق مالیات با رعایت ضوابط قانونی، اعلام اعتراض در کمیسیون های بدوی وتجدیدنظر و ارائه درخواست اعتراض در دیوان عدالت اداری، اموری هستند که صرفا با حضور وکیل متخصص مالیاتی که توانایی مشاوره و همراهی در تمامی مراحل رسیدگی را داشته باشد، ممکن خواهد بود.امور مالیاتی برای اشخاص حقوقی اهمیت زیادی دارند، هر نوع اشتباه و سهل انگاری منجر به ضررهای مالی شدیدی خواهد شد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

حسابدارا

یکی از مهم ترین عوامل و ضروری و پیشرفت در هر کسب و کاری حسابداری می باشد . برای اطلاعات بیشتر حسابداری به وب سایت حسابدارا مراجعه کنید

اطلاعات تماس
  • 091964*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون