اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140109196866219221
در دسترس نیست

ETF بلاک چین

ETF بلاک چین چیست؟

کد: 140109196866219221

، تهران , (اخبار رسمی): ETF های بلاک چین، صندوق های قابل معامله در بورس هستند که در سبدی از شرکت هایی سرمایه گذاری می کنند که از فناوری بلاک چین برای عملیات استفاده می کنند.

ETF بلاک چین 
یک صندوق قابل معامله در مبادلات بلاک چین (ETF)، مشابه ETFهای استاندارد بخش یا موضوع محور که در یک بسته خاص از سهام خاص سرمایه گذاری می کنند، منحصراً در سبدی از شرکت های مبتنی بر بلاک چین سرمایه گذاری می کنند. شرکت‌هایی که در یک ETF بلاک چین هستند، عملیات تجاری در فناوری بلاک چین دارند یا آن‌هایی هستند که از بلاک چین سرمایه‌گذاری می‌کنند یا سود می‌برند.

نکات کلیدی

ETF های بلاک چین، صندوق های قابل معامله در بورس هستند که در سبدی از شرکت هایی سرمایه گذاری می کنند که از فناوری بلاک چین برای عملیات استفاده می کنند.
تز اصلی ETF های بلاک چین این است که فناوری بلاک چین به شرکت هایی که از آن استفاده می کنند این امکان را می دهد تا هزینه ها را کاهش دهند و عملیات خود را از طریق تمرکززدایی ساده کنند.
ETF های بلاک چین با ریسک ذاتی سرمایه گذاری پول در استارتاپ های فناوری همراه هستند که ممکن است با شکست مواجه شوند و به موانع نظارتی در سراسر جهان برخورد کنند.


آشنایی با ETF های بلاک چین
بلاک چین یک فناوری نسبتاً جدید است که یک دفتر کل تولید می کند، که سپس تمام اطلاعات مربوط به یک تراکنش (تاریخ، زمان، مبلغ دلار و غیره) را ذخیره می کند. این دفتر غیرمتمرکز است، به این معنی که در یک مکان نگهداری نمی شود، بلکه در یک شبکه توزیع می شود که می تواند توسط عموم مشاهده شود. اطلاعات دفتر کل نیز فاسد نشدنی است.

ETFهای بلاک چین مزایای دوگانه را ارائه می دهند: سرمایه گذاری تلفیقی در سبدهای سهام مانند صندوق سرمایه گذاری مشترک و تجارت در زمان واقعی با تغییرات قیمت تیک به تیک مانند سهام.

  برای تشکیل یک ETF بلاک چین، ETF باید در شرکت هایی سرمایه گذاری کند که بر توسعه بلاک چین با هدف تغییر عملیات تجاری یا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال از طریق استفاده از مشتقات تمرکز دارند.


ETF های بلاک چین در مقابل ETF های بیت کوین
ETFهای بلاک چین نسبت به بیت کوین یا سایر ETFهای ارزهای دیجیتال دارای وظایف بسیار گسترده تری هستند که اکثر آنها هنوز توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) تأیید نشده اند. این به این دلیل است که فناوری بلاک چین را می توان در چندین صنعت فراتر از امور مالی استفاده کرد. به عنوان مثال، در صنعت زنجیره تامین برای ردیابی منشاء یک محصول و حرکت آن در زنجیره‌های تامین پیچیده که چندین جغرافیا و رژیم‌های نظارتی را در بر می‌گیرد، استفاده می‌شود.

با رشد کاربردهای بلاک چین در سراسر صنایع، تحلیلگران به عنوان یک عامل متمایز کننده رقابتی مهم به آن توجه کرده اند. علاقه مندان به این فناوری ادعا می کنند که هزینه های کل مبادلات را کاهش می دهد و اکوسیستم یک صنعت را غیرمتمرکز می کند. با این حال، این پایان نامه هنوز در چندین صنعت ثابت نشده است.

انتقاد از ETF های بلاک چین
ETF های بلاک چین یک پدیده نسبتاً جدید هستند. به این ترتیب، تعیین روندها یا به دست آوردن نتایج قطعی از عملکرد آنها دشوار است. با این حال، بسیاری از ETF های بلاک چین در چند سال گذشته شاهد بازده مثبت بوده اند.

همانطور که گفته شد، سرمایه‌گذاران همچنان نگران چشم‌انداز بلندمدت ETF‌های بلاک چین هستند، زیرا برخی ادعا می‌کنند که فناوری جدیدی در بلاک چین به عنوان یک فناوری وجود دارد که ممکن است دوام نیاورد. هنوز مشخص نشده است که آیا این یک فناوری ماندگار با کاربردهای طولانی مدت است که افزایش سرمایه گذاری را توجیه می کند یا خیر. مانند تمام سبدهای سرمایه گذاری، بهتر است به دنبال تنوع باشید و تنها بر یک نوع سرمایه گذاری تمرکز نکنید.

ETFهای بلاک چین همچنین با ریسک ذاتی سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری همراه هستند، در حالی که مفهوم بلاک چین هنوز در حال تکامل است، و بنابراین، به طور منظم با موانع نظارتی در سراسر جهان مواجه می‌شود.

نمونه ای از ETF های بلاک چین
ETF های بلاک چین را می توان به صورت فعال یا غیرفعال مدیریت کرد، شرکت هایی را تحت پوشش قرار می دهد که در معرض دید بین المللی قرار دارند و عملکرد شاخص های مبتنی بر بلاک چین را که به طور ویژه برای ارائه معیارهای ETF طراحی شده اند، ردیابی می کنند.

دو ETF محبوب بلاک چین عبارتند از Siren Nasdaq NexGen Economy (BLCN) ETF و Amplify Transformational Data Sharing (BLOK) ETF.

Siren Nasdaq NexGen Economy به دنبال تکرار بازدهی شاخص اقتصاد بلاک چین Siren Nasdaq است. تا 14 دسامبر 2021، صندوق دارایی خالص 269.4 میلیون دلار و عملکرد سالانه 21.36 درصد از زمان آغاز به کار داشت.

از 30 سپتامبر 2021، این صندوق یک سوم پول خود را در شرکت‌های فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری می‌کند و دارایی‌های برتر فعلی آن عبارتند از Coinbase Global، Inc.، Huobi Technology، Accenture PLC Ireland، Marathon Digital Holdings Inc.، و مایکروسافت. این صندوق دارای نسبت هزینه ناخالص 0.68٪ است.

دارایی خالص ETF به اشتراک گذاری داده تبدیلی Amplify تا 14 دسامبر 2021 به 1.4 میلیارد دلار، عملکرد سالانه 31.77 درصد از زمان آغاز و نسبت هزینه ناخالص 0.71 درصد است. این صندوق 56.1 درصد از دارایی های خود را در بخش نرم افزار و خدمات و 21.2 درصد در خدمات مالی سرمایه گذاری می کند. از 14 دسامبر 2021 در میان دارایی های برتر آن می توان به Coinbase Global, Inc., Microstrategy, Inc. و Galaxy Digital Holdings Ltd اشاره کرد.

ETF بلاک چین 
صندوق‌های قابل معامله در بورس بلاک چین (ETF) صندوق‌هایی هستند که سهام شرکت‌هایی را در اختیار دارند که از فناوری بلاک چین سود می‌برند یا عملیات تجاری مرتبط با فناوری بلاک چین دارند. در حالی که تنظیم‌کننده‌ها تعداد زیادی ETF بیت کوین را رد کرده‌اند، چند ETF مبتنی بر بلاک چین را تأیید کرده‌اند. توجه داشته باشید که در اکتبر 2021، اولین ETF ارز دیجیتال شروع به معامله کرد - ProShares Bitcoin Strategy ETF (BITO).
  جهان ETF های بلاک چین نیز کوچک است و هفت صندوق از این قبیل در حال حاضر معامله می شوند. با این وجود، این سرمایه‌ها به سرمایه‌گذاران دسترسی به شرکت‌هایی که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، می‌دهد.


نکات قابل تامل
ETF های بلاک چین سهام شرکت هایی را در اختیار دارند که عملیات مرتبط با فناوری بلاک چین دارند یا از بلاک چین سود می برند.
هفت ETF فعلی بلاک چین وجود دارد.
با این حال، تنها یک ETF ارز دیجیتال (ProShares Bitcoin Strategy ETF) وجود دارد که در اکتبر 2021 معاملات خود را آغاز کرد.

چگونه یک ETF بلاک چین کار می کند
ETF های بلاک چین یک وسیله سرمایه گذاری کارآمد برای سرمایه گذاری در سبدی منتخب از سهام خاص بلاک چین ارائه می دهند. چنین ETFهای بلاک چین عملکرد یک شاخص اساسی را که به عنوان یک معیار عمل می کند، ردیابی می کنند.

برای مثال، Siren Nasdaq NexGen Economy ETF (BLCN) و Amplify Transformational Data Sharing ETF (BLOK) وجود دارد. شاخص هایی که این ETF ها دنبال می کنند شامل شرکت هایی از بخش بانکی و مالی، فناوری، خدمات فناوری اطلاعات، سخت افزار، اینترنت، خدمات مخابراتی و حتی بیوتکنولوژی است که ممکن است از نوعی به اشتراک گذاری داده یا سیستم های مبتنی بر بلاک چین استفاده کنند.

برای مثال، BLCN ETF شرکت‌هایی مانند Cisco Systems Inc. (CSCO)، Intel Corp. (INTC)، Overstock.com Inc. (OSTK)، Microsoft Corp. (MSFT) و Barclays PLC (BCS) دارد.
  دارایی های BLOK ETF شامل شرکت نیمه هادی تایوان (TSM)، Nvidia Corp. (NVDA)، IBM Corp. (IBM)، Overstock.com Inc. و GMO Internet Inc.

از آنجایی که فناوری بلاک چین باز و جهانی باقی می ماند، شرکت هایی از سراسر جهان در این ETF ها گنجانده می شوند. از نظر منطقه ای، هر دو ETF بیشتر در معرض شرکت های بلاک چین مستقر در آمریکای شمالی هستند، در حالی که بقیه به نسبت های مختلف توسط شرکت های آسیایی و اروپایی به اشتراک گذاشته می شود.

فراتر از ارزهای دیجیتال، بلاک چین در بخش‌های مختلف دیگری مانند خدمات، مدیریت زنجیره تامین، توسعه اپلیکیشن‌های دیجیتال، صنعت سرگرمی دیجیتال، بیوتکنولوژی و حتی کشاورزی کاربرد پیدا می‌کند.

مثال ETF بلاک چین
BLCN ETF یک ETF منفعلانه مدیریت شده است که تلاش می‌کند عملکرد یک شاخص طراحی شده ویژه به نام شاخص اقتصاد بلاک چین Nasdaq را ردیابی کند.
  این شاخص شامل شرکت‌هایی است که در تحقیق، توسعه، پشتیبانی یا استفاده از فناوری بلاک چین و کسب‌وکارهای مرتبط شرکت دارند.

روش شاخص به هر سهام شرکتی که ممکن است کاندیدای واجد شرایط برای گنجاندن در این شاخص باشد، یک «امتیاز بلاک چین» اختصاص می‌دهد. این امتیاز بر اساس عوامل متعددی در مورد نحوه مشارکت کسب و کار شرکت در اکوسیستم بلاک چین، بلوغ محصول بلاک چین و تاثیر اقتصادی مرتبط، سرمایه گذاری ها و هزینه های مربوط به فعالیت های تحقیق و توسعه، نتایج شرکت و نوآوری ها است.

این روش مبتنی بر عامل تضمین می کند که پتانسیل یک شرکت بلاک چین و تجارت آن با دقت بالاتری برای سودهای اقتصادی واقعی، چشم اندازهای تجاری نوسازی شده و شایستگی عملیاتی سنجیده می شود. 50 تا 100 شرکت با امتیازات برتر بلاک چین واجد شرایط ورود به این شاخص هستند و همان سهام در BLCN ETF تکرار می شوند. این شاخص هر شش ماه یکبار متعادل می شود.

از سوی دیگر، BLOK ETF یک ETF فعال مدیریت شده است که هدف آن سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جهانی است که درآمد قابل توجهی از تجارت مرتبط با اشتراک‌گذاری داده‌های تحول آفرین به دست می‌آورند یا درگیر تحقیق و توسعه، آزمایش اثبات مفهوم و/یا پیاده‌سازی هستند.

خطرات ETF بلاک چین
به عنوان یک سرمایه گذاری مبتنی بر موضوع، ETF های بلاک چین دارای ریسک ذاتی عدم عملکرد، عدم سازگاری یا شکست اکوسیستم بلاک چین هستند. در حالی که سطح پذیرش فزاینده ای برای سیستم های بلاک چین وجود دارد، این مفهوم هنوز در مرحله نوپایی است و به تکامل اکوسیستم کلی، قابلیت اطمینان و ثبات شبکه بلاک چین، پیکربندی آن و پذیرش موفقیت آمیز آن وابسته است.

یکی دیگر از ریسک‌های ذاتی این است که فرد ممکن است بخش قابل توجهی از پول را روی استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری که مستعد شکست هستند، شرط‌بندی کند. در حالی که تنوع از طریق ETF ها چنین ریسک ویژه سهام را تا حد زیادی کاهش می دهد، خطر عملکرد خوب برخی دارایی ها همچنان وجود دارد.

علاوه بر این، در شرکت‌های هلدینگ برتر چنین ETFهایی که همپوشانی زیادی با شرکت‌های فناوری و اینترنتی موجود دارند، مجموعه‌ای ترکیبی وجود دارد.

به عنوان مثال، اگرچه MicroStrategy و Nvidia جزو هلدینگ های برتر برای BLCN و BLOK هستند، اما اساساً شرکت های فناوری هستند که سهم بیشتری از درآمد خود را از محصولات و خدمات غیر مبتنی بر بلاک چین به دست می آورند.

به طور مشابه، سیسکو و اینتل عمدتاً شرکت‌های سازنده قطعات سخت‌افزاری هستند که بیشتر درآمدهای خود را از تجهیزات شبکه و پردازنده‌های رایانه به دست می‌آورند، در حالی که سهم محدودی از سخت‌افزاری دارند که در سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌شود.

بخش‌های بلاک چین ممکن است تنها بخش کوچکی از درآمد کلی را به این سهام کمک کنند و بازده کلی را در برابر عدم عملکرد اکثر بخش‌های غیر بلاک چین آسیب‌پذیر می‌کنند.

همچنین باید از نسبت هزینه ای که توسط صندوق های سرمایه گذاری دریافت می شود و هزینه های معاملاتی که توسط چنین واحدهای ETF اخذ می شود آگاه بود.

هنگام خرید چنین ETFهایی، باید این واقعیت را در نظر گرفت که آنها روی مجموعه ای از سهام شرط بندی می کنند که انتظار می رود در بلندمدت از ظهور کلی بلاک چین سود ببرند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه