کد: 140110056892418521
در دسترس نیست

ادبیات داستانی و ادبیات غیرداستانی چه تفاوت‌هایی دارند؟

ادبیات داستانی و ادبیات غیرداستانی چه تفاوت‌هایی دارند؟

کد: 140110056892418521

، (اخبار رسمی): در اینجا خواندیم که به ادبیات داستانی Fiction می‌گوییم. در این مقاله می‌خواهیم تفاوت Fiction با Nonfiction یا به عبارتی ادبیات غیرداستانی بررسی کنیم. با ما همراه باشید:

ادبیات داستانی و ادبیات غیرداستانی چه تفاوت‌هایی دارند؟
آموزش زبان انگلیسی تخصصی

همانطور که می‌دانیم، Fiction عبارت است از مجموعه آثاری که نویسنده با استفاده از تخیل خلق کرده است. نمونه‌های خوب ادبیات داستانی شامل Fairy Tales یا قصه‌های پریان، Science Fiction یا ادبیات علمی تخیلی و Romance Novels یا رمان‌های عاشقانه هستند. برای آشنایی بیشتر با انواع آثار ادبیات داستانی می‌توانید اینجا را ببینید.

از سوی دیگر، ما ادبیات غیر داستانی یا Nonfiction را داریم که به بیان رویدادهای واقعی و انتقال اطلاعات می‌پردازد. Biographies  یا زند‌گی‌نامه‌ها، Cookbooks یا کتاب‌های آشپزی و Self-help books یا کتاب‌های خودیاری از نمونه‌های خوب ادبیات غیرداستانی هستند. می‌توانید در اینجا با انواع متن غیرداستانی آشنا شوید.

برای آموزش زبان انگلیسی به صورت تخصصی کلیک کنید.

بازیگران ادبیات داستانی و ادبیات غیر داستانی چه کسانی هستند؟

در ادبیات داستانی یا Fiction ما همواره با مجموعه‌ای از افراد سر و کار داریم که نقش بازیگران داستان را برعهده می‌گیرند و داستان به کمک کارهای آن‌هاست که پیش می‌رود. به این افراد ما characters یا شخصیت‌های داستان می‌گوییم که همگی زاده تخیل نویسنده هستند. البته شخصیت‌های داستان همگی از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برای اطلاع بیشتر از انواع شخصیت‌های داستان می‌توانید اینجا را نگاه کنید.

در ادبیات غیرداستانی یا Nonfiction ما معمولا راجع به اشخاص واقعی یا Real people صحبت می‌کنیم. این اشخاص می‌توانند همان نزدیکان ما باشند که از آن‌ها در دفتر خاطراتمان نام می‌بریم و یا می‌توانند افراد مشهوری باشند که همگی ‌آن‌ها را می‌شناسند.

رویداد‌ها در ادبیات داستانی و ادبیات غیرداستانی در چه بستری رخ می‌دهند؟

در ادبیات داستانی یا Fiction رویدادها همواره در مکان و زمان مشخصی روی می‌دهند که ما مجموعه این دو را Settings یا چیدمان می‌نامیم. چیدمان داستان ما ممکن است یک مکان کاملا تخیلی و در زمان‌های خیلی دور باشد و یا این که در یک شهر نام‌آشنا و در زمانه خودمان باشد. در هر دو صورت، Settings هر چقدر هم که واقعی باشد از جنس داستان و تخیل است، چرا که شخصیت‌هایی که به آن رفت و آمد دارند هیچ‌گاه در واقعیت با آن در تماس نبوده‌اند.

در ادبیات غیرداستانی یا Nonfiction ما همواره درباره مکانی واقعی یا Real place و Real time یا زمان واقعی رویداد‌ها صحبت می‌کنیم. این مکان‌های واقعی می‌توانند مکانی شخصی مثل خانه‌مان یا مکان‌های مشهوری مثل موزه‌ها و پارک‌های نام‌آشنا باشند. زمان رویدادهای غیرداستانی هم چه دور یا چه نزدیک همگی واقعی هستند و ما برای اشاره به آن‌ها معمولا از تاریخ یا Date و یا اسامی روزها، ماه‌ها و فصل‌های سال استفاده می‌کنیم.

در ادبیات داستانی و ادبیات غیرداستانی از چه سخن می‌گوییم؟

در ادبیات داستانی یا Fiction ما همواره با مجموعه‌ای از رویدادها سر و کار داریم که نویسنده برایمان روایت می‌کند. به این مجموعه رویداد‌ها طرح داستان یا Plot می‌گوییم. البته تمامی طرح داستان از اهمیت یکسانی برخوردار نیست و به همین سبب هر قسمت از آن نام خاصی دارد که در اینجا می‌توانید با آن‌ بیشتر آشنا شوید.

در ادبیات غیرداستانی ما همواره درباره رویدادهای واقعی یا Real Life Experiences، حقایق یا Facts و یا Personal Opinions یا آرای شخصی‌مان صحبت می‌کنیم. این رویدادهای واقعی می‌توانند از لحاظ تاریخی دارای اهمیت بسیار باشند، مانند انقلاب‌ها و یا بلاهای طبیعی؛ و یا می‌توانند درباره یک رویداد ساده در زندگی روزمره‌مان باشند، همچون خاطره یک روز تعطیل در ساحل.

برای آموزش تخصصی زبان فرانسه کلیک کنید.

هدف از نوشتن ادبیات داستانی و ادبیات غیرداستانی چیست؟

نویسندگان همواره برای نوشتن هدفی را دنبال می‌کنند. این هدف در ادبیات داستانی یا Fiction همان پیام داستان است که ما Theme می‌نامیم. البته پیام داستان همیشه به این راحتی‌ها به دست خواننده نمی‌رسد و گاهی نیاز به تفسیر داستان و فکر کردن راجع به آن دارد. برای آشنایی بیشتر با پیام داستان می‌توانید اینجا را ببینید.

نویسندگان ادبیات غیر داستانی یا Nonfiction نیز همواره هدفی برای نوشتن مطالب خود دارند. هدف آن‌ها می‌تواند سرگرم‌کردن، قانع‌کردن و یا مطلع کردن فرد مقابل باشد. هدف نویسندگان ادبیات غیرداستانی هر چه که باشد، آن‌ها نوشته خود را طوری می‌نویسند که به هدفشان برسند. برای اینکه با انواع اهداف متن غیرداستانی و چگونگی تشخیص‌ آن‌ها آشنا شوید می‌توانید اینجا را ببینید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اسپایرال

اسپایرال یک همراه مناسب برای سفر شما به سرزمین زبان‌ها است. در این سفر، ما گام به گام با شما همراه هستیم تا بتوانید به آسانی از پیچ و خم جاده‌های این سرزمین عبور کنید و همزمان از چشم انداز اطرافتان هم لذت ببرید.

منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب