اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111037131722197
در دسترس نیست

رابطه خواب و بیماری های روحی و جسمی

کد: 140111037131722197

، (اخبار رسمی): رابطه ای که بین خواب و کیفیت آن با سلامتی روحی و جسمی افراد وجود دارد، برای هیچ کسی پوشیده نیست. شواهد مختلف نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین خواب کافی با خلاقیت بیشتر، روحیه ی کاری بهتر و همچنین ارتباطات اجتماعی قوی تر وجود دارد.

رابطه خواب و بیماری های روحی و جسمی
خواب ناکافی
رابطه خواب و بیماری های روحی و جسمی
رابطه ی خواب و بیماری
رابطه خواب و بیماری های روحی و جسمی
خواب ناکافی
رابطه خواب و بیماری های روحی و جسمی
خواب کافی و سلامتی

برای روشن تر شدن تاثیر خواب بر روحیات و همچنین شرایط جسمی افراد، در این نوشتار قصد داریم شما را با "تاثیرات خواب بر روی بیماری های روحی و جسمی افراد"، بیشتر آشنا نماییم. بنابراین اگر کنجکاو هستید که بدانید خواب چه نقش و جایگاهی در زندگی تان دارد، پیشنهاد می کنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

 خواب چه تاثیری بر سلامتی افراد دارد؟

همانگونه که گفتیم، خواب خوب و با کیفیت تاثیرات بسیار زیادی بر سلامت جسم و روح افراد دارد. در مقابل کم خوابی و یا اختلالات مرتبط با خواب سبب بروز اتفاقات نامطلوبی نظیر استرس و اضطراب، افسردگی و همچنین اختلال در تمرکز افراد می شود.

بدن انسان و همچنین مغز او در هنگام خواب به ترمیم خود پرداخته تا سیستم ایمنی خود را ارتقاء ببخشد. بسیاری از سموم بدن در هنگام خواب و در مراحل مختلفی، از بدن دفع شده و پس از بیدار شدن از خواب از بدن اون خارج می شود.

از سوی دیگر داشتن یک خواب خوب و با کیفیت، برای تقویت قدرت تمرکز، یکپارچه سازی افکار و خاطرات، تقویت مهارت های ارتباطی و توانایی حل مساله بسیار تاثیر گذار است.

در ادامه به مهم ترین فواید خواب برای سلامتی جسمی و روحی افراد خواهیم پرداخت:

تاثیر خواب کافی بر روی شادی

تحقیقات انجام شده بر روی سلامت خواب نشان می دهد افرادی که از خواب کافی برخوردارند، نسبت به سایرین از نشاط و شادی بیشتری برخوردار هستند. دلیل این امر آن است که هورمون های مرتبط با شادی، پس از خواب کافی در بدن افراد ترشح شده و تا مدت زیادی باعث نشاط و سرحال بودن آن ها می شود.

علاوه بر شادی، خواب کافی باعث تقویت تفکرات و روحیه ی مثبت در افراد شده و آن ها را از تفکرات منفی و در نتیجه کاهش سطح انرژی دور می نماید.

تاثیر خواب کافی بر روی رضایت از زندگی

یکی دیگر از تاثیراتی که خواب خوب و کافی بر روی افراد می گذارد، افزایش احساس رضایت از زندگی است. این موضوع در بسیاری از مطالعات به عنوان یکی از شاخصه های اصلی سلامت عمومی افراد قلمداد می شود.

در تحقیقات به عمل آمده مشاهده شده است که خواب کافی و رضایت از زندگی، ارتباط متقابلی با هم دارند. یعنی با افزایش رضایت از زندگی، خواب افراد بهبود پیدا می کند و از طرف دیگر افرادی که به دنبال بهبود خوابشان هستند و برای آن تلاش می کنند، حس رضایت بیشتری از زندگیشان خواهند داشت.

تاثیر خواب کافی بر روی قدرت تمرکز

اگر انسان ها تجربه ی خواب کافی را در طی مدت زمانی مشخص نداشته باشند، بدون تردید با کاهش سطح تمرکز و توجه مواجه خواهند شد. در واقع دلیل این امر را بایستی در اختلالِ ارتباطی میان سلول های عصبی مغز پیدا کرد.

از طرف دیگر، خواب کافی علاوه بر افزایش تمرکز باعث سلامت بیشتر مغز نیز شده و کمک می کند که فعل و انفعالات مغزی در مسیر صحیح تری حرکت کند.

این موضوع به خصوص برای دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تاثیر خواب کافی بر روی انرژی افراد

در موقع خواب، بدن و مغز انسان مجددا شارژ شده و اقدام به ترمیم خود از نظر سلولی می نمایند. علاوه بر این خواب کافی هورمون های بدن را تنظیم و سیستم ایمنی را تقویت می نماید.  تمامی این موضوعات در کنار دیگر مزایای روحی و فیزیکی خواب، به ارتقاء سطح انرژی افراد کمک کرده و باعث می شود آن ها در طول روز توان بیشتری برای فعالیت های جسمی و روحی داشته باشند.

تاثیر خواب کافی بر خلاقیت افراد

احتمالا برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که خواب با کیفیت و کافی تاثیر زیادی در خلاقیت افراد هم دارد. در واقع ذهن انسان برای این که بتواند به عرصه ی خلاقیت وارد شود بایستی در سطح بالایی از آمادگی قرار داشته باشد. یکی از شروط این آمادگی ، خواب کافی و انرژی زیاد است.

بنابراین اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که برای فعالیت هایتان نیاز به خلاقیت زیادی دارید، پیشنهاد می کنیم که همواره خواب کافی داشته باشید.

تاثیرات خواب بر بیماری های جسمی و روانی

تا اینجا به بخشی از مهم ترین اثرات مطلوب خواب بر روی سلامتی افراد اشاره کردیم. اکنون زمان آن رسیده است که با عوارض مختلف کم خوابی برای بدن هم آشنا شویم.

بر اساس نتایج یک تحقیق گسترده که برروی عوارض کم خوابی در ایالات متحده ی آمریکا انجام شد، اختلالات مربوط به خواب و همچنین عوارض کم خوابی، سالیانه بالغ بر 400 بیلیون دلار به اقتصاد این کشور لطمه وارد کرده است.

این در حالی است که اگر فقط یک ساعت به ساعت خواب افراد اضافه شود، بیش از نیمی از مبلغ، یعنی نزدیک به 200 بیلیون دلار از ضررهای وارد شده پیشگیری خواهد شد.

بخشی از مهم ترین این عوارض و بیماری های جسمانی ناشی از کم خوابی عبارتند از:

تاثیر کم خوابی بر روی اضطراب و استرس

بررسی ها و مطالعات بسیار زیادی در سرتاسر جهان نشان داده است که اختلال در فرآیند خواب، روی سلامت روان افراد تاثیر بسزایی داشته و سطح بالایی از استرس و اضطراب را خلق می نماید. احتمالا شما هم تجربه ی این موضوع را داشته اید که بی خوابی و یا دیر خوابیدنتان در شب گذشته، باعث شده که در حین فعالیت روزانه تان بسیار مضطرب باشید یا استرس زیادی را تجربه نمایید.

در دوران تحصیل معمولا به دانش آموزان و دانشجویان توصیه می شود که در شب های امتحان خواب مناسبی داشته باشند تا در طی امتحان از استرس و اضطراب دور بمانند.

تاثیر کم خوابی بر روی آشفتگی عاطفی

باتوجه به این که اختلال در فرآیند خواب، باعث مختل شدن فرآیند ارتباط میان آمیگدال (هماهنگ کننده پردازش احساسات) و لوب پیش پیشانی (کنترل کننده ی تصمیم گیری در مغز) می شود، بسیاری از مواقع شاهدیم که خواب ناکافی باعث آشفتگی عاطفی و همچنین تشدید واکنش های عاطفی می شود.

بسیاری از افراد این تجربه را داشته اند که بعد از یک یا چند شب بدخوابی دچار بدخلقی و بد اخلاقی شده و نمی توانند روی عواطف و احساسات خود تسلط کافی داشته باشند.

به همین خاطر بسیاری از متخصصان معتقدند که اختلال در فرآیند خواب، یکی از علایم اصلی افسردگی به شمار می رود.

یکی از مهم ترین عوارض کم خوابی که بسیاری از متخصصان در رابطه با آن همواره هشدار می دهند، عدم تعادل هورمونی است. به این معنا که کم خوابی تا حد زیادی باعث بر هم خوردن تعادل هورمون ها شده و عوارضی نظیر ریزش مو، اختلالات پوستی، کاهش یا افزایش وزن و ... را به دنبال خواهد آورد.

سخن پایانی

در این نوشتار تلاش کردیم در ارتباط با خواب و تاثیراتی که بر روی سلامتی و همچنین بیماری های جسمی و روحی دارد، توضیحات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم با کسب آگاهی در رابطه با اثرات خواب بر روی سلامتی، بتوانید همواره برای یک خواب خوب و با کیفیت برنامه ریزی نموده تا از سطح مطلوبی از سلامتی برخوردار شوید.

https://www.dastherco.com

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی