اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111057135917946
در دسترس نیست

اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی

کد: 140111057135917946

، تهران , (اخبار رسمی): نگهداری اصولی از هر دستگاهی باعث می‌شود تا دستگاه عمر مفید بیشتری داشته باشد و همچنین وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهد. از دستگاه‌هایی که در یک مطب دندانپزشکی استفاده مداومی از آن می‌شود و نیازمند توجه و نگهداری کامل است، اتوکلاو است.

 اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی
نگهداری اصولی از هر دستگاهی باعث می‌شود تا دستگاه عمر مفید بیشتری داشته باشد

نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی به شما کمک خواهد کرد تا این دستگاه مدت زمان بیشتری برای شما کار کرده و نیازی برای خرید یا تعمیرات اساسی آن نداشته باشید

نگهداری اصولی از هر دستگاهی باعث می‌شود تا دستگاه عمر مفید بیشتری داشته باشد و همچنین وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهد. از دستگاه‌هایی که در یک مطب دندانپزشکی استفاده مداومی از آن می‌شود و نیازمند توجه و نگهداری کامل است، اتوکلاو است. نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی به شما کمک خواهد کرد تا این دستگاه مدت زمان بیشتری برای شما کار کرده و نیازی برای خرید یا تعمیرات اساسی آن نداشته باشید. از سوی دیگر، عملکرد صحیح این دستگاه ارتباط مستقیمی با سلامت بیماران یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی دارد. اگر استریل تجهیزات دندانپزشکی به درستی انجام نشود، ممکن است خطراتی جدی برای بیماران داشته باشد.

1. نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی

در بسیاری از مواقع، اتوکلاوها در یک دندانپزشکی به صورت مداوم در حال کار کردن هستند. هرقدر که یک دستگاه بیشتر کار کند، نگهداری از آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی را باید به صورت دوره‌ای انجام داد. این دوره‌ها به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و در نهایت سالانه است. در ادامه دوره‌های نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی و اصولی که باید در این دوره‌ها رعایت شود را بررسی خواهیم کرد.

نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی به صورت روزانه

در ابتدا از سالم بودن در اتوکلاو اطمینان پیدا کنید. سپس واشری که به دور در آن نصب شده است را تمیز کنید و مطمئن شوید که بخار از آن نشت نخواهد کرد. یادتان باشد که ممکن است آب اتوکلاو آلوده شده و شیء یا لخته خونی به آن وارد شده باشد، مطمئن شوید که آلاینده‌ای در آب نباشد. دستگیره‌ها و بدنه دستگاه و قطعات بیرونی را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید تا آلودگی ظاهری بر روی دستگاه باقی نماند.

نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی به صورت دوره‌های هفتگی

پس از یک هفته استفاده از اتوکلاو باید نکات بیشتری را برای نگهداری و نظافت آن در نظر داشته باشید. در کنار اموری که به صورت روزانه برای تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی انجام می‌دادید، موارد دیگری نیز باید در دوره‌های هفتگی بررسی و به آنها رسیدگی کنید.

ابتدا پروب سطح آب را تمیز کنید تا رسوب آب در آن جمع نشود. فضای داخلی دستگاه را هر هفته تمیز کنید. سینی اتوکلاو و نگهدار آنرا تمیز کنید و در صورت نیاز با یک شوینده ملایم، آنرا بشویید. در اتوکلاو را چک کنید تا در صورت نیاز لولاها را روغنکاری کنید. فشار سنج و دما سنج را بررسی کنید تا به درستی عمل کنند. در نهایت عملکرد صحیح دستگاه را یکبار به صورت کامل چک کنید.

نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی به صورت دوره‌های ماهانه

یادآوری می‌کنیم که در دوره‌های ماهانه باید تمامی اموری که در دوره‌های روزانه و هفتگی انجام می‌دادید را انجام دهید. در کنار آنها اگر اتوکلاو شما از ژنراتور استفاده می‌کند، باید به آن رسیدگی کنید. برای این موضوع، ابتدا آن را تمیز کنید و سپس واشر ژنراتور را چک کنید تا سالم باشد، اگر خراب بود باید آن را تعویض کنید.

تمامی اجزا و دریچه‌های ایمنی اتوکلاو را چک کنید. شیر تخلیه فشار را فراموش نکنید، مطمئن شوید که آن به درستی کار کند. یادتان باشد که آب مخزن اتوکلاو بهتر است تا در سطح پایین‌تری نسبت به حداکثر مجاز قرار داشته باشد.

نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی به صورت دوره‌های سالانه

بهتر است در هر سال یک بار دستگاه اتوکلاو شما توسط یک متخصص بازبینی شود. این موضوع کمک خواهد کرد تا مشکلات احتمالی که ظاهرا دیده نمی‌شود را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی برطرف کنید.

2. نکاتی برای استفاده بهتر از اتوکلاو

  • تا زمانی که دمای محیط داخلی دستگاه به دمای محیط بیرونی نزدیک نشده است، در اتوکلاو را باز نکنید.
  • سعی کنید همیشه یک چهارم از ظرفیت دستگاه را خالی قرار دهید تا از عملکرد بهتری برخوردار شوید.
  • هیچ وسیله‌ای را داخل اتوکلاو رها نکنید. مخصوصا وسایلی که تیز هستند، ممکن است به داخل دستگاه آسیب وارد کنند. همیشه برای قرار دادن وسایل تیز و برنده در داخل اتوکلاو از کیسه‌های مخصوص این دستگاه استفاده کنید.
  • سعی کنید تجهیزاتی که نیاز به استریل دارند و در داخل دستگاه قرار می‌گیرند، فاصله کافی از یکدیگر داشته باشند تا جریان هوا به راحتی از بین آنها عبور کند.
  • ظروفی که دارای گودی در انتهای خود هستند را وارونه در داخل دستگاه قرار دهید تا آب در داخل آنها باقی نماند.
  • آبی که در دستگاه استفاده می‌شود باید آب مقطر باشد. این موضوع از ایجاد رسوب جلوگیری خواهد کرد و همچنین طول عمر مفید دستگاه را افزایش خواهد داد.
  • سعی کنید فیلترها و واشرها را همیشه تمیز نگه دارید و همچنین به تعویض به موقع آنها توجه داشته باشید.

3. روش صحیح تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی

تمیز کردن و نگهداری از اتوکلاو را می‌توان به چند بخش مجزا تقسیم کرد. نظافت محفظه داخلی و در، نظافت مخازن آب، کنترل عملکرد صحیح در و در نهایت بررسی عملکرد شیر اطمینان از بخش‌های مهم تمیز کردن و نگهداری از اتوکلاو است.

نظافت محفظه داخلی و در اتوکلاو

می دانیم نظافت محفظه داخلی و در اتوکلاو کمک خواهد کرد تا رسوبات یا سایر آلاینده‌ها در راندمان و عملکرد دستگاه مشکلی ایجاد نکنند. در این مرحله از نظافت، ابتدا سینی و نگهدارنده آنرا خارج کنید و با یک اسفنج که با آب مقطر و یا با محلول آب و سرکه خیس هست، چمبر، در و واشر دور در اتوکلاو را تمیز کنید. یادتان باشد که این کار را زمانی انجام دهید که دستگاه خاموش است و دمای داخلی آن با دمای محیط یکسان می باشد. همچنین از استفاده کردن از مواد شوینده یا مواد ضدعفونی برای این کار خودداری کنید.

نظافت مخازن آب در تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی

وقتی که خواستید مخازن آب اتوکلاو را تمیز کنید، هر دو مخزن مربوط به آب مقطر تازه و آبی که مصرف می شود را از خروجی‌های آنها خالی کنید. با استفاده از یک اسفنج می‌توانید به راحتی داخل مخازن را تمیز کنید و رسوب یا سایر آلاینده‌ها را از مخزن خالی کنید. اما این پایان کار نیست، فیلترها را از محل خود خارج کنید و آنها را کاملا تمیز کنید، محل قرارگیری فیلترها را نیز با اسفنج تمیز کنید.

پس از اینکه دوباره فیلترها را در محل خود نصب کردید، بهتر است تا یک بار دستگاه را بدون اینکه وسیله‌ای در آن قرار دهید روشن کنید تا یک دور کامل کار کند. حالا می‌توانید خیالتان راحت باشد که دستگاه حاضر است برای کار.

کنترل عملکرد صحیح

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از روشن کردن دستگاه برای خالی کار کردن، در را چک کنید که کامل بسته شود و واشر یا لاستیک دور در قابلیت خود را از دست نداده باشد. این موضوع مهم است تا بخار از دستگاه در فشار بالا خارج نشده و عملکرد استریلیزاسیون به درستی با فشار مناسب انجام شود.

شیر اطمینان را کنترل کنید

شیر اطمینان در زمانی که فشار داخلی دستگاه به بالاتر از حد مجاز برسد باز می شود و تخلیه بخار، فشار داخلی دستگاه را کاهش می‌دهد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که این شیر به درستی کار کند تا ایمنی دستگاه و شما حفظ شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آرک ایران

ایران آرک یک تیم متشکل از جوانان با انگیزه و علاقه مند به دیجیتال مارکتینگ است که به صورت جدی به هدف توسعه و رشد فکر می کنند، ما آرزوی بزرگی در سر داریم، آرزوی ما تحقق پذیر است و غیر ممکن نیست، ما تلاش می کنیم سعی می کنیم به بهترین شکل ممکن خدمات خود را ارائه دهیم و پشتیبانی بی نقصی را به مشتریانمان ارائه دهیم تا رضایت آنها را جلب کنیم. ایران آرک می خواهد بهترین باشد و بی شک روزی این اتفاق خواهد افتاد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]