اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111107142818025
در دسترس نیست

کتاب کتیبه خون منتشر شد

راز کتیبه نفرین شده بوکان

کد: 140111107142818025

، تهران , (اخبار رسمی): کتاب کتیبه خون داستانی برآمده از رخدادهای اوایل دهه 60 ؛ داستانی از رنج و نفرین در خاک ایران، نوشته‌ی اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس پیشکسوت از سوی انتشارات دادکین منتشر شد.

راز  کتیبه نفرین شده بوکان
راز کتیبه نفرین شده بوکان

آیا تا کنون درباره کشف یک کتیبه تاریخی خوانده‌اید؟ آیا می‌دانید کتیبه‌ای که در بوکان کشف و جا به جا شد باعث شد زندگی بسیاری از دست‌اندرکاران آن زیرورو شود؟

این کتاب گویای تلاش یک باستان‌شناس برای کاوش و حفاظت یک محوطه‌ی تاریخی زیر خمپاره و ژ3 و درگیری‌های هر روزه در زمان جنگ است. اسماعیل یغمایی، بر این است تا اسرار تمدن ناشناخته مانناها را از دل ویرانه‌ها و یغماگری‌های بی‌وقفه گج‌جویان نجات دهد و هر آنچه برای مردم است از مرزهای این سرزمین بیرون نرود. جز آجرهای لعاب‌دار با نگاره‌های هنرمندانه که در این کاوش به دست آمد، برای نخستین بار کتیبه‌ یگانه با خط آرامی کهن از خاک بیرون آمد و نفرین آن دامن انسان‌های بسیاری را گرفت.

در بخش‌هایی از کتاب آمده است:« ....از خورجین اسبی که به درخت بسته بود، یک سنگ بیرون آورد و به او داد. خان دستی رویش کشید و گفت: «ببینید آقای مهندس، این سنگ رو که روشم کندن و خط نوشتن از همین تپه‌ی قلایه‏چی پیدا شده، می‏توانی بخوانی و بگویی چه نوشته؟ نقشه‏ی گنجه؟»

از دستش گرفتم و به آن خیره شدم، سنگ‌نبشته‌ای به اندازه‏ نیم‌‌تای روزنامه‌ی همشهری. معلوم بود از گوشه‏‏ی یک کتیبه‌ی بزرگ کنده شده. بی‌اختیار گفتم: «شوان‌خان، این خیلی قدیمیه. خیلی باارزشه. خطش آرامیه، یعنی مثل خط عبری، مادر خطی که الان جهودا دارن، یه گوشه از یه کتیبه‏ی...»

اسماعیل یغمایی، متولد 1320 تهران‏، کارشناس ارشد (1354) از دانشگاه تهران، دانشکده‌ی باستان‌شناسی و هنر که در سال 1346 به استخدام اداره‌ی کل باستان‌شناسی و فرهنگ عامه‌ی آن هنگام درآمد و در سال 1374 به‌ اجبار بازنشسته شد. در این درازا او سرپرست کاوش‌های ارزشمندی در باستان‌شناسی ایران چون کاخ بردک‌سیاه، کاخ سنگ‌‌سیاه، مهرکده و آتشکده محمدآباد(دشستان)، تپه‌حصار دامغان، ارگان عیلامی و ارگان اسلامی و... بود.

او جز نبشتارهایی در راستای فرهنگ و باستان‌شناسی ایران، کتاب‌های داستان‌های پیامبران، اشاراتی به امام‌زاده‌های تهران، شوش/ کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر پانزدهم، فرضیه‌ی خاستگاه راستین هخامنشیان بر پایه‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی کاخ بردک‌سیاه، آن قصر که جمشید... (پژوهشی در پیشینه‌شناسی تخت‌جمشید)، دژ استعمار بر پایه‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه پرتغالی‌ها در جزیره‌ی قشم را به چاپ رسانده است. یغمایی به ثبت باستان‌شناسی شفاهی در کتاب‌های گیسوان هزارساله، وقتی که بچه بودم و نقاط امن، کتیبه‌ی‌ خون پرداخته است.

این کتاب در قطع رقعی، جلد شومیز، ۲۴۷ صفحه به قیمت ۱۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات دادکین منتشر شده است. برای تهیه این کتاب می‌توانید به شماره ۰۹۱۲۳۰۸۲۱۸۸ پیام دهید یا به صفحه اینستاگرام انتشارات دادکین dadkinpublisher@ مراجعه کنید. همچنین کتاب‌های انتشارات دادکین را از کتاب‌فروشی دی، واقع در خیابان کلانتری می‌توانید تهیه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب