اطلاعات تماس
  • 091318*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111167149519075
در دسترس نیست

استراتژی بازاریابی چیست؟ و چهار ویژگی استراتژیست ایده آل

کد: 140111167149519075

، اصفهان , (اخبار رسمی): برندسازی اغلب به مجموعه مهارت‌های یک استراتژیست برند، طراح، نویسنده کپی رایتر، ویرایشگر ویدئو، توسعه دهنده، خریدار رسانه، متخصص تجزیه و تحلیل، متخصص سئو و البته یک استراتژیست بازاریابی نیاز دارد.

استراتژی بازاریابی چیست؟ + 4 ویژگی استراتژیست ایده آل
استراتژی بازاریابی چیست؟ و چهار ویژگی استراتژیست ایده آل

استراتژیست ‌اغلب به عنوان «متخصصی که استراتژی بازاریابی را اجرا می‌کند» توصیف می‌شود، اما این واقعاً مفید است؟ در این نوشتار یک استراتژیست بازاریابی و وظایف استراتژی بازاریابی که انجام می‌دهد را بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم نقش آنها را در ساختن برندها درک کنیم.

استراتژی بازاریابی چیست؟

یک استراتژی بازاریابی به برنامه کلی یک شرکت برای دستیابی و هدف قرار دادن مشتریان احتمالی و سپس تبدیل آن مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی اشاره دارد. به بیان ساده‌تر، استراتژی، طرحی است که به شما نشان می‌دهد چگونه مردم را متقاعد کنید که محصولات شما را بخرند.

پیشنهاد ارزش باید عنصر حیاتی هر استراتژی بازاریابی باشد. ارزش پیشنهادی بیانیه روشنی است که توضیح می‌دهد چرا مشتری باید محصول یا خدمات شما را بخرد. یک استراتژی خوب بر اساس تحقیقات بازار از جمعیت هدف شما قابل انجام است.

عناصر اصلی استراتژی بازاریابی به دوره‌های بازاریابی که تاکنون گذرانده‌اید برمی‌گردد. همه چیز در استراتژی به قیمت، مکان و تبلیغ شما بستگی دارد. بنابراین، شغل یک استراتژیست بازاریابی شامل مجموعه‌ای کامل از وظایف و مسئولیت‌هایی است که اهداف بازاریابی را برای هدایت کمپین‌های بازاریابی تعیین می‌کند و در نهایت قصد دارد به اهداف تجاری دست یابد. تیم‌های بازاریابی عالی، طرح‌ها و استراتژی‌های بازاریابی را اجرا می‌کنند که به کسب‌وکارها کمک کرده تا با انتقال مؤثر مزیت رقابتی پایدار به اهداف خود برسند.

مقایسه استراتژی بازاریابی و استراتژی برند

قبل از اینکه به پیچیدگی‌های استراتژیست بازاریابی بپردازیم، بیایید تمایز بین یک استراتژیست بازاریابی و یک استراتژیست برند را بررسی کنیم. استراتژی برند و استراتژی بازاریابی اهداف مشابهی دارند، اما به طور متفاوتی توسعه یافته و اهداف نهایی متفاوتی دارند.

استراتژیست برند شامل روش‌هایی است که از طریق آنها یک برند به مخاطبان هدف منتقل می‌شود. این وظیفه استراتژیست برند است که در طول زمان با پرورش شخصیت برند از طریق همه پیام‌ها در طول زمان، با مخاطبان ارتباط برقرار کند. این کار به درک برند و ماندگاری آن در ذهن مخاطب کمک می‌کند.

استراتژیست بازاریابی بیشتر معاملاتی است. یک استراتژی بازاریابی، ارتباط برند را از طریق تصمیم گیری تاکتیکی اجرا و سپس نتایج را اندازه گیری می‌کند. استراتژی برند، شامل تحقیقات مخاطب، موقعیت‌یابی، شخصیت، صدای برند، پیام‌رسانی، داستان‌گویی و تصاویر بصری بوده که ابزارهایی را برای اجرای استراتژی بازاریابی فراهم می‌کند.

در تیم‌های کوچک‌تر، استراتژی برند و استراتژی بازاریابی به عهده یک نفر است، اما تیم‌های بزرگتر اغلب این موارد را به دو موقعیت تقسیم می‌کنند. در ادامه نقش استراتژیست بازاریابی را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم چه چیزی مستلزم آن است؟!

یک استراتژیست بازاریابی در واقع چه کاری انجام می‌دهد؟

استراتژی بازاریابی در ایجاد اهداف بازاریابی و اجرای برنامه‌های بازاریابی دخیل است، اما این موارد روزانه شامل چه چیزی است؟ برخی از مسئولیت‌های شغلی که در شرح شغل استراتژیست بازاریابی مطرح می‌شود، عبارتند از:

  • پیش بینی روند بازار
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از گوگل آنالیتیکس: با توصیه به سایر اعضای تیم بازاریابی به شکل دادن به جایگاه برند برای مخاطبان هدف کمک کنید.
  • ایجاد کمپین‌های آگاهی از برند
  • تجزیه و تحلیل KPIهای تیم‌های بازاریابی و فروش (شاخص‌های کلیدی عملکرد): اطمینان حاصل کنید که استراتژی‌های بازاریابی با استراتژی‌های کلی کسب و کار هماهنگ هستند.

نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که این وظیفه یک استراتژیست بازاریابی است که همه کانال‌های بازاریابی را به شیوه‌ای منسجم گرداوری کرده و به بهترین شکل، برند را در جهت دلخواه هدایت کند. این به معنای پیگیری جنبه‌های مختلف روش‌های بازاریابی مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا، رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر است، تا اطمینان حاصل شود که همه در مسیر درست حرکت می‌کنند.

برای اینکه بتوانید درک بهتری از استراتژیست محتوا و وظایف شغلی او داشته باشید، بیایید یک روز از زندگی یک استراتژیست بازاریابی را بررسی کنیم.

یک روز از زندگی یک استراتژیست بازاریابی

تحلیل و بررسی (Analysis)

بسیاری از استراتژیست‌های بازاریابی روز خود را با بررسی نمودارها آغاز می‌کنند زیرا نیاز به تجزیه و تحلیل معیارهای عملکرد روز قبل دارند. این ممکن است شامل بررسی ترافیک وب سایت شرکت و بررسی اینکه آیا آخرین تلاش‌ها برای بهبود ترافیک ارگانیک از طریق بهینه سازی SEO کار می‌کند یا خیر، باشد!

طبیعتاً این تحلیل بسته به نقش و صنعت متفاوت خواهد بود و یک کار همیشگی است. با گردآوری داده‌ها و انجام تحقیقات بازاریابی، استراتژیست‌های بازاریابی سعی می‌کنند شکاف‌های بالقوه و فرصت‌های بازار را برای توسعه آینده استراتژی‌ها و ابتکارات در حال انجام کشف کنند.

بیشتر بخوانید: 7 استراتژی برای داستان سرایی برند (storytelling)+بررسی چند مثال

فرآیند جذب مشتری (Lead Generation)

بخش قابل توجهی از تجزیه و تحلیل شما به تیم فروش کمک می‌کند. آن‌ها برای رسیدن به این اهداف به تمام کمکی که می‌توانید به آن‌ها بکنید، نیاز دارند؛ بنابراین، شما باید به برخی از سوالات مربوط به تولید لید پاسخ دهید:

  • تیم چند امتیاز کسب کرده است؟
  • از چه منابعی آمده‌اند؟
  • چند نفر واجد شرایط هستند؟
  • آیا آخرین کمپین بازاریابی ایمیلی موفقیت آمیز بود؟

شما باید بدانید کدام کانال برای به دست آوردن سرنخ‌های مرتبط و قابل اجرا موثرتر است، زیرا این امر، بازاریابی استراتژیک شما را به سمت جلو هدایت می‌کند. شما یافته‌های خود را با مدیر بازاریابی خود در میان می‌گذارید، تا او این موضوع را با بقیه اعضای تیم در میان بگذارد.

جلسات استراتژی بازاریابی (Strategy Sessions)

از آنجایی که شما به عنوان یک استراتژیست بازاریابی کارهای مختلف زیادی دارید، بقیه روز ممکن است بسته به اولویت‌های شما شامل جلسات استراتژی مختلف باشد. مطمئناً، مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، به هر حال، برای پیگیری تمام تلاش‌های خود به مهارت‌های عالی مدیریت پروژه نیاز خواهید داشت.

داشتن تیم خلاق (Creative)

ممکن است لازم باشد با تیم خلاق خود ملاقات کنید تا در مورد تولید محتوا برای یک کمپین آگاهی از برند آینده بحث کنید. شما باید با تیم مدیریت محتوا در کسب‌وکار خود صحبت کنید تا ببینید محتوا در کجا قرار می‌گیرد و مطمئن شوید که هر محتوایی که تولید می‌شود، بهینه می‌کنید. ممکن است در مورد انجام برخی از تست‌های A/B به صورت کپی برای برخی از تبلیغات رسانه‌های اجتماعی بحث کنید.

فروش (Sales)

جلسه احتمالی دیگر با تصمیم گیرندگان اصلی در تیم فروش خواهد بود. دریابید که آخرین تلاش‌های بازاریابی شما چگونه بر کیفیت سرنخ‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر فروش کم است، در مورد روش‌هایی که می‌تواند به افزایش فروش کمک کند، بحث کنید. همچنین به بررسی جدول زمانی برای اهداف جدید بپردازید.

رسانه اجتماعی (Social)

یکی دیگر از جلسات احتمالی در طول روز پرمشغله استراتژیست بازاریابی، ملاقات با یک استراتژیست بازاریابی دیجیتال از تیم رسانه‌های اجتماعی است تا سطوح تعامل فعلی را در کانال‌های اجتماعی مختلف از جمله فیسبوک، لینکدین و اینستاگرام بررسی کند. برخی اطلاعاتی که بررسی می‌شود، عبارتند از:

  • به چند نفر رسیده‌اید؟
  • چند عدد لایک، فالوور، تعامل و غیره دارید؟
  • این اطلاعات می‌تواند به شما در ارزیابی موفقیت کمپین آگاهی از برندتان کمک کند.
  • به هرحال، تمام این جلسات هدف‌محور هستند. در طول تمامی جلسات شما باید بررسی کنید که آیا برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی‌تان جواب می‌دهد یا خیر؟ در نهایت به سوالات زیر پاسخ دهید:
  • به چند دنبال کننده جدید لینکدین نیاز دارید؟
  • چه تعداد لید واجد شرایط را هدف قرار دهید؟
  • به چه ترافیک وب سایتی نیاز دارید؟

چه در حال رسیدن به اهداف باشید یا نه، کار هرگز متوقف نمی‌شود زیرا یک استراتژیست بازاریابی باید به طور مداوم عملکرد کمپین را تجزیه و تحلیل کرده تا استراتژی بهتری ارائه دهد. واضح است که شغل استراتژیست بازاریابی یک نقش چالش برانگیز است که به مهارت گسترده‌ای نیاز دارد.

بیایید برخی از الزامات شغلی را که اغلب برای آگهی‌های استخدامی ‌استراتژیست بازاریابی مورد نیاز است، بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه موقعیت یابی محصول(Product Positioning) باعث رشد برندها می‌شود؟

الزامات شغلی استراتژیست بازاریابی

به عنوان یک استراتژیست محتوا به مهارت‌ها و الزامات شغلی زیر نیاز خواهید داشت:

  • مدرک لیسانس در بازاریابی، ارتباطات، روابط عمومی یا یک رشته مرتبط
  • حداقل 2 سال تجربه در یک تیم بازاریابی به عنوان یک استراتژیست بازاریابی، استراتژیست بازاریابی دیجیتال، مشاور بازاریابی یا سایر نقش‌های مشابه.
  • دارای ذهنیت منطقی، تحلیلی و داده محور
  • سابقه اثبات شده چندوظیفه‌ای و مدیریت پروژه
  • دانش عمیق نرم افزار CRM، سیستم‌های مدیریت محتوا و گوگل آنالیتیکس
  • مهارت‌های ارتباطی عالی
  • مهارت‌های تفکر خلاق

فهرست کردن این الزامات ممکن است یک نقش را بیش از حد ساده کرده و فرد ایده‌آل را به عناصر اصلی نزدیک کند. بنابراین، بیایید فراتر از عنوان شغلی نگاه کنیم؛ یک استراتژیست بازاریابی خوب در واقع چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های استراتژیست بازاریابی ایده آل

اگر در نظر دارید این مسیر شغلی را دنبال کنید، چند ویژگی وجود دارد که باید برای انجام مسئولیت‌های خود در نظر بگیرید:

1- دانش بازاریابی و برندسازی گسترده

ماهیت نقش به این معنی است که شما نمی‌توانید فقط در یک عنصر بازاریابی متخصص باشید. به عنوان یک استاد در استراتژی کلی، باید تخصص خود را در بسیاری از کانال‌های بازاریابی نشان دهید و درک درستی از نحوه کار همه چیز با هم داشته باشید.

شما حداقل به یک درک ابتدایی از اصول بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی، استراتژی‌های برندسازی و بازاریابی محتوا نیاز دارید. در حالی که احتمالاً برای بینش و دانش تخصصی به متخصصان در این زمینه‌ها تکیه خواهید کرد، اما به هر حال باید با طیف گسترده‌ای از مفاهیم آشنا باشید.

2- رشد متمرکز

غرق شدن در تمامی وظایف یک بخش بازاریابی آسان است. یک استراتژیست بازاریابی موفق به آینده نگاه می‌کند. در نهایت، موفقیت در این نقش با توانایی شما در کمک به تقویت سهم بازار نشان داده می‌شود.

معیارهای خاصی وجود دارد که زیربنای همه چیز برای یک تیم بازاریابی است که از جمله آن‌ها می‌توان به بازگشت سرمایه (ROI)، بازده هزینه تبلیغات (ROAS)، هزینه جذب مشتری (CAC) و ارزش طول عمر مشتری (CLV) اشاره کرد. یک استراتژیست بازاریابی موفق همیشه این معیارها را در هنگام اندازه‌گیری موفقیت و تلاش برای هدایت و مقیاس‌سازی اهداف کسب‌وکار در نظر می‌گیرد. البته به یاد داشته باشید، تصمیمات هیجانی، شما را به جایی نمی‌رساند؛ همه چیز در مورد این است که این معیارها برند را به کجا می‌برند.

3- مهارت‌های ارتباطی

اکثر الزامات شغلی، مهارت نرم «ارتباطات» را به عنوان یک الزام برای یک استراتژیست بازاریابی بیان می‌کنند. ارتباطات بسیار مهم است، زیرا شما باید با بخش‌های مختلف کنار بیایید تا همه را دور هم جمع کنید. همچنین باید اهداف بازاریابی گسترده‌تری را به طور واضح و مختصر توضیح دهید تا همه در کنار هم باشند.

شما باید در تیم بازاریابی خود و تیم‌های فروش که با آن‌ها کار می‌کنید اعتماد ایجاد کنید. در ضمن لازم است به سایر اعضای تیم اعتماد کرده، زیرا برای اجرای استراتژی خود به کمک آن‌ها نیاز خواهید داشت.

این اعتماد را از طریق ارتباط موثر ایجاد کنید!

با جلسات منظم، به‌روزرسانی‌ها و برگزاری جشن‌های موفقیت، از تیم فروش خود حمایت کنید.

از برقراری ارتباط موثر اطمینان حاصل کرده تا انگیزه ایجاد کنید.

4- واقع گرایی و صبر

در چنین حرفه‌ای، تعیین اهداف واقع بینانه و صبور بودن در پیگیری آن اهداف ضروری است. از آنجایی که اهداف شما برای بقیه مشاغل قابل مشاهده است، باید مشخص کنید که چه چیزی برای تیم شما باعث ایجاد موفقیت می‌شود. سعی کنید قول فراتر از حد توان یا کمتر از حد توان خود ندهید.

هنگامی که اهداف واقع بینانه را تعیین کردید، باید یک استراتژی کاملاً مؤثر اجرا کنید و در مورد نتایج صبور باشید. موفقیت معمولاً یک شبه اتفاق نمی‌افتد. به هر حال، به طور مداوم تجزیه و تحلیل کنید، اما صبور باشید تا استراتژی کار خود را انجام دهد. هیچ چیز بدتر از یک تیم بازاریابی که به طور مداوم در جهات مختلف حرکت می‌کند، نیست!

چگونه به عنوان یک استراتژیست بازاریابی شغل پیدا کنیم؟

اگر فکر می‌کنید که مهارت و تخصص گسترده‌ای برای تبدیل شدن به یک استراتژیست بازاریابی دارید، باید به دنبال پیدا کردن این شغل باشید، اما چگونه شغل پیدا کنید؟

اکنون زمان بسیار خوبی برای ورود به بازاریابی با فرصت‌های فراوان و موقعیت‌های باز است. نقش‌های ویژه‌ای در حوزه‌های بازاریابی دیجیتال وجود دارد، زیرا امروزه شرکت‌ها به دنبال ارتقای فعالیت دیجیتالی خود هستند. علاوه بر این، با متوسط دستمزد استراتژیست بازاریابی در ایالات متحده که حدود 70000 دلار است، این حرفه یک شغل نسبتاً پرسود است. بسیاری از شرکت‌ها پس از دریافت برخی گواهینامه‌ها و آموزش‌های اولیه آنلاین، نیرو می‌پذیرند. با این حال، مشاغل برتر اغلب به یک سابقه کاری موفق در کنار مدرک لیسانس یا حتی کارشناسی ارشد نیاز دارند. همچنین، در جایی که فرصت‌های زیادی وجود دارد، داوطلب زیادی نیز وجود دارد، بنابراین رقابت در آن بالا است. برای به دست آوردن نقش استراتژیست بازاریابی، باید از چند اصل کلی پیروی کنید:

با نقش خود به طور کامل آشنا باشید.

تیم‌های بازاریابی دارای نقش‌های متنوعی هستند. اگر مطمئن هستید که می‌خواهید یک استراتژیست بازاریابی باشید، بسیار خوب است! با این حال، ممکن است متوجه شوید که نقش مشاور بازاریابی برای مجموعه مهارت شما مناسب‌تر است. ممکن است ترجیح دهید در بازاریابی دیجیتال تخصص داشته باشید. این عنوان شغلی شاخته‌های زیادی دارد، بنابراین در مورد آنچه به دنبال آن هستید مطمئن شوید و شرح شغل را بررسی کنید.

دانستن اینکه دقیقاً کدام نقش را می‌خواهید به شما کمک می‌کند. اگر به مرحله رسیدید، نشان می‌دهد که شما از مسئولیت‌های خود به خوبی آگاه هستید.

مجموعه مهارت‌های خود را طوری بسازید که آن را با نقش هماهنگ کنید.

 برای گذراندن هر فرآیند درخواستی، باید ثابت کنید که مهارت‌های لازم را دارید. برای اینکه یک استراتژیست بازاریابی باشید، باید در زمینه‌های مختلف بازاریابی اطلاعات داشته و این را به نحوی اثبات کنید. ممکن است بخواهید این کار را از طریق صلاحیت‌ها و تجربه قبلی خود انجام دهید؛ یا ممکن است لازم باشد آموزش‌های آنلاین بیشتری ببینید.

فقط به این دلیل که قبلاً در یک بخش بازاریابی کار کرده‌اید، به عنوان یک استراتژیست بازاریابی مناسب انتخاب نمی‌شوید. به عنوان مثال، یک کپی رایتر بدون راهنمایی و آموزش کافی، نمی‌تواند به طور یکپارچه به این نقش بپردازد.

دروغ نگویید.

 یک مدیر استخدام قطعاً تلاش‌های شما را برای پر کردن رزومه بررسی می‌کند. اگر تجربه‌ای در تجزیه و تحلیل پیشرفته ندارید، نباید خلاف آن را ادعا کنید. به این ترتیب، نادانی خود را فاش خواهید کرد و به برنامه خود آسیب می‌رسانید. بهتر است در مورد جایی که هستید صادق باشید، اما مهارت‌هایی را که دارید نشان دهید. به مدیر استخدام اعتماد کنید تا بررسی کند که آیا شما مناسب این پوزیشن هستید یا خیر؟

از مثال‌های عینی استفاده کنید.

اگر تجربه کاری مرتبط دارید (تجربیاتی که به شما در نقش یک استراتژیست بازاریابی کمک می‌کند)، با استفاده از مثال‌های واضح و ملموس با اصطلاحات صحیح، برای نشان دادن تخصصتان، این را اثبات کنید. هدف شما از مصاحبه (اگر به آنجا برسید) ایجاد اعتبار و متقاعد کردن استخدام کننده است. بنابراین، آنها می‌خواهند ببینند که آیا شما تخصص خود را نشان می‌دهید و می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید؟!

به موفقیت‌های قبلی خود با داده‌های قابل اندازه گیری مراجعه کنید تا استخدام کننده را تحت تأثیر قرار داده و برای استخدام آماده باشید!

کلام آخر

استراتژیست‌های بازاریابی تأثیر مستقیمی بر کسب و کارها می‌گذارند. آن‌ها روزهای متفاوتی را طی کرده تا به کمک مهارت‌های خلاقانه و تحلیلی، انواع وظایف بازاریابی خود را انجام دهند. یک استراتژیست‌ بازاریابی در مورد جوانب مثبت و منفی یک طراحی به طور خاص تحقیق کرده و از تجزیه و تحلیل داده‌ها لذت می‌برد. این حرفه، یک نقش چالش برانگیز با یک چرخه بی پایان از هدف‌گذاری است! چه چیزی بهتر از این؟! برای شروع آماده‌اید؟

 

منبع: https://adasdm.com/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس مارکتینگ آداس

مسیر موفقیت کسب و کار شما از آداس میگذرد! این یک شعار نیست، بلکه پیشنهادی است که از یک تیم خلاق و توانمند به شما ارائه میشود.تیم متخصصی که سال هاست با چالش های واقعی دنیای کسب و کار روبه رو شده است و در یافتن خلاقانه ترین و بهترین راه حل ها تخصص دارد.

اطلاعات تماس
  • 091318*****
[نمایش اطلاعات]