اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111257163422303
در دسترس نیست

تعریف زیارت و جایگاه آن بین مسلمانان

کد: 140111257163422303

، (اخبار رسمی): زیارت در لغت به معنای میل و عدول از غیر و قصد و توجه به چیزی است. به اصطلاح حضور زائر نزد مزور و برای برقراری ارتباط روحی و معنوی و انس برقرار کردن با مزور است. تعریف زیارت و بررسی جوانب مختلف زیارت و جایگاه آن در بین مسلمانان موضوع بحث این مطلب است. برای دانستن این موضوع تا انتها با ما همراه باشید.

جایگاه زیارت در بین مسلمانان به خصوص در مذهب شیعه بسیار ارزشمند است. ائمه معصومین و انبیاء الهی در احادیث مختلف به آن امر کرده‌اند و شیعیان را نسبت به آن ترغیب و تشویق کرده و برای آنان پاداش‌های زیادی را وعده داده‌اند. به همین منظور زیارت جایگاه خاصی در زندگی مسلمانان داشته و آن را به عنوان یکی از برنامه‌های متداول زندگی خود می‌دانند. 

تعریف زیارت در لغت به معنی میل و عدول از غیر و توجه به چیزی است. زائر با حضور در حرم مزور به جهت برقراری ارتباط عمیق معنوی و عاطفی و روحی با ایشان همراه با محبت، بزرگداشت، تأیید، تواضع و عدول از غیر نسبت به مزور به زیارت می‌پردازد. باید بگوییم این معرفت و محبت است که زائر را از راه دور به حرم مزور می‌کشاند تا به عهد خود با خدای خویش وفادار بمانند.

در معنای زیارت حرکت نهفته است. به همین دلیل کسی را که در خانه خود نشسته و با دیگری ملاقات می‌کنند زائر نمی‌گویند. از این رو به کسی می‌گویند زائر که از دیگران دل بریده و به سوی مزور با دلبستگی حرکت می‌کند. نکته دیگری که می‌توان از مفهوم یا تعریف زیارت متوجه شد، چون شخص زائر از هر چیزی غیر از مزور خود عدول می‌کند و با توجه و قصد به زیارت می‌رود صداقت و محبت نیز در معنای زیارت نهفته است.

تعریف زیارت یعنی از همه چیز دل بریدن و دل بستن بر محضر مقدس امام سلام الله علیه. وقتى انسان به خدا تمایل نمود، درواقع از ماسواى حضرت باری‌تعالى اعراض و عدول کرده است و از کسانى شده که به آن درگاه باشکوه پناه آورده، از او یارى طلبیده و کارى با ماسواى او ندارد. زیارت در حقیقت حضور حقیقى زائر نزد زیارت شونده است. از این‌رو، در بعضى کلمات آمده: حضور الزائر عند المزور.

یکی دیگر از دلیل‌های عقلی که می‌توان برای زیارت آورد عبرت گرفتن می‌باشد. زیرا آدمیزاد از دریچه چشم و گوش با جهان ارتباط پیدا می‌‌کند و هر آنچه می‌‌بیند یا می‌‌شنود، اثری متناسب بر روانش می‌‌گذارد و طبعاً در او رغبت یا نفرت به کاری را برمی‌انگیزد. 

ما در زیارت مدیا بر آن شدیم تا با نوشتن مقالاتی جامع در موضوع و تعریف زیارت، شما عزیزان و علاقه‌مندان به اماکن مقدس و مباحث مربوط به زیارت را، هرچه بیشتر با موضوع زیارت آشنا سازیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه