اطلاعات تماس
  • 091173*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111277166118412
در دسترس نیست

شیمی درمانی چیست

کد: 140111277166118412

، (اخبار رسمی): شیمی درمانی یکی از روش های درمان رایج برای سرطان است. از داروهای شیمی درمانی برای از نابود کردن سلول های سرطانی استفاده می کند. ممکن است با سایر درمان های سرطان مانند پرتودرمانی یا جراحی همراه شود

شیمی درمانی چیست
شیمی درمانی چیست

شیمی درمانی یکی از روش های درمان رایج برای سرطان است. از داروهای شیمی درمانی برای از نابود کردن سلول های سرطانی استفاده می کند.

شیمی درمانی یکی از روش های  درمان رایج برای سرطان است. از داروهای شیمی درمانی  برای از نابود کردن سلول های سرطانی استفاده می کند. ممکن است با سایر درمان های سرطان مانند پرتودرمانی یا جراحی همراه شود. شیمی درمانی معمولاً به صورت داخل رگی انجام می شود. این یک درمان اثر بخش است، اما می تواند  با عث عوارض جانبی شود .

شیمی درمانی یکی از چندین روش های  درمان سرطان است که از داروها  مخصوص علیه انواع مختلف سلول  سرطانی استفاده می گردد

 انواع روش های شیمی درمانی

 برای درمان های تر کیبی :  این روش بعد از انجام جراحی یا پرتو درمانی برای از بین بردن سلول های سر طانی استفلده می شود

 برای موارد درمان:  در این روش سلول های سرطانی بعد از شیمی درمانی از بین می روند

درمان نئوادجوانت:  در این روش برای اینکه جراحی اسان تر شود شیمی درمانی سلول های سرطانی را کوچک می کند

انواع داروهای شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی دسته ای از داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان هستند. آنها با هدف قرار دادن سلول های در حال تقسیم سریع، از جمله سلول های سرطانی، و توقف رشد یا کشتن آنها کار می کنند. در حالی که شیمی درمانی می تواند یک درمان موثر برای بسیاری از انواع سرطان باشد، اما می تواند عوارض جانبی نیز ایجاد کند زیرا می تواند علاوه بر سلول های سرطانی به سلول های سالم نیز آسیب برساند.

انواع مختلفی از داروهای شیمی درمانی وجود دارد و می توان آنها را به روش های مختلفی از جمله به صورت قرص یا کپسول، تزریقی، تزریقی یا کرم های موضعی تجویز کرد. برخی از داروهای شیمی درمانی رایج عبارتند از:

فلوئورواوراسیل (5-FU)

یک داروی شیمی درمانی است که برای درمان بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان پوست، سرطان روده بزرگ، سرطان معده و سرطان پنجه‌ای کاربرد دارد. این دارو با توقف رشد سلول‌های سرطانی از طریق مهار تولید دی‌ان‌ای و تحریک آپوپتوز (یا مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده)، عمل می‌کند.

فلوروراسیل به صورت تزریق وریدی و یا به صورت کرم موضعی درمانی استفاده می‌شود. عوارض جانبی شایع این دارو شامل: تهوع، استفراغ، ریزش مو، تغییر در رنگ و ساختار ناخن‌ها، تحریک پوست و تورم ناحیه تزریق می‌شوند. 5-فلوروراسیل باید تحت نظارت یک پزشک متخصص و با دقت درمانی مصرف شود.

سیکلوفسفامید

سیکلوفسفامید (Cyclophosphamide) یک داروی شیمی درمانی است که برای درمان بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان لوسمی، سرطان لنفوما و سرطان اورولوژیک (مرتبط با سیستم ادراری و تناسلی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو با توقف رشد سلول‌های سرطانی از طریق تحریک مرحله سلولی G0 و G1 به G2 و M و ایجاد آسیب در DNA سلول‌های سرطانی عمل می‌کند. علاوه بر درمان سرطان، سیکلوفسفامید برای برخی بیماری‌های اتوایمیونی، مانند لوپوس اریتماتوز، روماتوئید آرتریت و سندرم واگنر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیکلوفسفامید به صورت قرص، کپسول، تزریق وریدی و یا تزریق ماهیچه‌ای درمانی مصرف می‌شود. عوارض جانبی شایع این دارو شامل: ضعف عمومی، تهوع و استفراغ، کاهش شدید شمار سلول‌های خون، آسیب به اعصاب محیطی و لخته شدن خون در موارد نادر می‌شوند. سیکلوفسفامید باید تحت نظارت یک پزشک متخصص و با دقت درمانی مصرف شود.

پاکلی تاکسل

پاکلیتاکسل (Paclitaxel) یک داروی شیمی درمانی است که برای درمان بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان تخمدان و سرطان سر و گردن کاربرد دارد. این دارو با مهار تکثیر سلول‌های سرطانی از طریق پایدارسازی میکروتوبولها و توقف سیکل سلولی در فاز G2/M، عمل می‌کند.

پاکلیتاکسل به صورت تزریق وریدی درمانی مصرف می‌شود. عوارض جانبی شایع این دارو شامل: تحریک پوست و ناخن، تغییر در رنگ و ساختار ناخن‌ها، اسهال، سردرد، تب و خستگی می‌شوند. در برخی موارد، عوارض جانبی خطرناک‌تری مانند عفونت و ترومبوز (لخته شدن خون) نیز ممکن است رخ دهد.

پاکلیتاکسل باید تحت نظارت یک پزشک متخصص و با دقت درمانی مصرف شود. قبل از استفاده از این دارو، باید از عوارض جانبی و داروهای دیگری که ممکن است با آن تداخل داشته باشند، مطلع شوید.

دوکسوروبیسین

دوکسوروبیسین (Doxorubicin) یک داروی شیمی درمانی است که برای درمان بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان مری، سرطان لوسمی، سرطان لنفوما و سرطان بیضه کاربرد دارد.

این دارو با مهار تکثیر سلول‌های سرطانی از طریق تحریک مرحله سلولی G2 به M و تحریک آسیب DNA سلول‌های سرطانی عمل می‌کند. دوکسوروبیسین به صورت تزریق وریدی درمانی مصرف می‌شود. عوارض جانبی شایع این دارو شامل: تهوع و استفراغ، کاهش شدید شمار سلول‌های خون، کاهش اشتها، اسهال و آسیب به قلب می‌شوند.

پمپ شیمی درمانی چیست ؟

پمپ شیمی درمانی (Chemotherapy Infusion Pump) یک دستگاه پزشکی است که برای تزریق داروی شیمی درمانی به بیماران استفاده می‌شود. این دستگاه به صورت یک پمپ کوچک قابل حمل است که به یک سری لوله‌های صافی متصل می‌شود که از یک سو آن به بیمار تزریق شده و از سوی دیگر به یک سری آمپول دارو متصل می‌شوند.

با استفاده از پمپ شیمی درمانی، دارو به صورت مستقیم به جریان خون بیمار تزریق می‌شود. این روش از روش‌های تزریق معمولی دارو با سوزن و شلنگ به بیماران، دقت و کنترل بیشتری برای پزشکان فراهم می‌کند و در برخی موارد امکان دارد توانایی بهبود شرایط بیماری را نیز افزایش دهد.

پمپ شیمی درمانی به عنوان یک روش درمانی برای بسیاری از نوع‌های سرطان استفاده می‌شود، به ویژه زمانی که دارو باید به صورت مستمر و به میزان دقیق به بیمار تزریق شود. علاوه بر سرطان، پمپ شیمی درمانی در درمان برخی از بیماری‌های خاص، مانند بیماری لوپوس، همراه با داروهای دیگر نیز کاربرد دارد.

پمپ شیمی درمانی برای درمان بسیاری از نوع‌های سرطان کاربرد دارد، به ویژه در سرطان‌هایی که نیاز به تزریق داروهای شیمی درمانی به صورت مستمر دارند. برخی از سرطان‌هایی که معمولاً با استفاده از پمپ شیمی درمانی درمان می‌شوند عبارتند از:

  • سرطان پستان
  • سرطان ریه
  • سرطان کبد
  • سرطان پروستات
  • سرطان معده و روده
  • سرطان سر و گردن
  • سرطان مغز
  • سرطان کلیه

البته لازم به ذکر است که نوع و دوز داروی شیمی درمانی و روش درمانی برای هر بیمار بسته به نوع و مرحله سرطان، سن و وضعیت عمومی بیمار و دیگر عوامل متغیر می‌باشد و باید توسط یک پزشک متخصص تعیین شود.

سیما درمان طب ارائه محصولات شیمی درمانی

 

 

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091173*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان