اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140112027174922345
در دسترس نیست

نگاهی تحلیلی به اهداف یک شرکت بخش خصوصی در زمینه زیرساخت نوآوری و فناوری

شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان و توسعه زیست بوم فناوری

کد: 140112027174922345

، (اخبار رسمی): چالش رقابت در عصر نوین ارتباطات، چالش فناورانه است. چرا که این فرایند، تمام چرخه‌های حیات کشورها اعم از مدیریت، تولید، دانش، جامعه و آموزش را درگیر کرده و دیر نخواهد پایید که جوامع عقب مانده از پروسه فناورانه، با شتاب بیشتری به سوی حیات جزیره‌ای در دهکده جهانی، پیش خواهند رفت.

شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان و توسعه زیست بوم فناوری
شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان و توسعه زیست بوم فناوری

با همین رویکرد در سال‌های اخیر اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور توانسته است سهم عمده ای در پیشبرد اهداف توسعه کلان این مرز و بوم را عهده‌دار شود؛ اما مشکلات مهمی در این مسیر وجود دارند.

شرکت توسعه نوآوری نشان و چالش پیشگامی‌فناورانه

از آنجا که برای توسعه متوازن و همپای تحولات جهانی در عرصه فناوری و ایجاد اکوسیستمی کارآمد، پویا و رقابت‌پذیر، نقش سرمایه اقتصادی در کنار سرمایه‌های انسانی و آموزشی اهمیت دارد، شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان که مدتی است به همت تعدادی از سرمایه‌گذاران نیک اندیش با دغدغه‌های ملی و میهنی تاسیس شده، پویشی را آغاز کرده است که هدف آن توسعه زیست بوم فناوری از طریق سرمایه‌گذاری در مجتمع‌ها و مجموعه‌های فناوری است.

شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان تلاش می‌کند به عنوان یک حلقه اتصال بین حوزه‌های دولتی و مدیریتی، نهادهای پولی و مالی و نهادهای دانشگاهی کشور، از طریق شبکه‌سازی هدفمند، مسیر سرمایه‌های انسانی، مالی و مدیریتی کشور را به سمت پروژه‌های توسعه‌ای در زیست بوم فناورانه و دانش بنیان کشور هدایت کند. با ادامه این پروسه کلان کشوری، و توسعه زیرساخت‌های کشور، حضور مقتدر در پهنه فناوری و نوآوری جهانی میسر خواهد شد.

این عزم راسخ می‌تواند افق‌های تازه ای در راستای توسعه کلان اقتصادی کشور و ارتقای شاخص‌های عمومی‌؛ مانند اشتغال، بومی‌سازی دانش، کمک به بخش‌های تولیدی و صنعتی و در نهایت افزایش شاخص‌های زندگی بگشاید.

چالش شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در زمینه محیط کار

با نگاهی به شبکه گسترده دانش بنیان و فناورانه کشور که عمدتا در قالب شرکت‌های بخش خصوصی و تیم‌های استارتاپی نمود پیدا می‌کند، خواهیم دید که یکی از چالش‌های این مجموعه‌های متکثر، مساله فضای کار، دفاتر مناسب برای فعالیت و تملک واحدهای استاندارد کاری برای تداوم برنامه‌ها و اهداف آن‌هاست.

شبکه استارتاپی، دانش بنیان و فناورانه کشور که در دهه گذشته به لحاظ کمی‌، رشد فزاینده ای را تجربه کرده است. این بخش، با فائق آمدن بر چالش فوق، می‌تواند تحولات بنیادینی را در مسیر توسعه و بستر‌سازی‌های مناسب برای رشد کشور و گسترش حیطه‌های فناوری ایجاد کند.

از این رو موسسان شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان، رویکرد اصلی خود را بر ایجاد برج‌ها و مجموعه‌های همگن و متمرکز برای استقرار شرکت‌های فناور و دانش بنیان قرار داده است.

هدف این شرکت تلاش برای بهینه‌سازی شرایط کار شرکت‌ها از نظر فضای کار، در اختیار گرفتن تجهیزات و امکانات استاندارد و تملک فضاهای کاری، از طریق تسهیل دسترسی به منابع مالی و مدیریتی کشور است. این برنامه را می‌توان یکی از موثرترین برنامه‌های ملی در راستای هم‌افزایی اکوسیستم‌های فناوری و دانش بنیان کشور تلقی کرد.

چالش غلبه بر چالش‌ها

در اهمیت برنامه‌های توسعه‌ای شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان، باید اشاره کرد که با توجه به موضوع تورم و گرانی بیش از اندازه واحد‌های اداری و دفتری و همین طور گرانی ملزومات برای ایجاد زیرساخت‌های فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، اگر توجهی جدی به این مقوله صورت نگیرد چالش‌های بزرگی در پیش پای شرکت‌های نوپای فناوری و دانش بنیان ایجاد خواهد شد. اهمیت برنامه کلان ملی شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان از چند منظر قابل تامل است که در این گزارش اجمالی به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مطالعات موردی و پیوسته در حوزه اکوسیستم فناوری و نوآوری جهانی برای ایجاد مدل‌های بومی‌ و عملیاتی کردن برنامه‌های کشوری بر مبنای آن.
  • ایجاد هم‌افزایی و همگرایی بین نهادهای مختلف مدیریتی، مالی و دانشگاهی کشور برای به فعلیت درآوردن پتانسیل‌های موجود در قالب مدیریت ظرفیت‌ها و تعاملات بین بخشی.
  • اجرای پروژه‌های فناوری در قالب مجموعه‌ها و برج‌های مدرن به اقتصادی‌ترین شکل ممکن و در نهایت بهینه‌سازی واحد‌های ساخته شده از نظر کیفیت، تجهیزات و امکانات و قیمت اقتصادی.
  • یکسان‌سازی مجموعه‌های فناوری و نوآوری کشور با توجه به مقوله‌هایی چون جانمایی، زیباسازی (بهینه‌سازی محیط‌های شهری)، کیفیت تجهیزات و سایر المان‌ها و فاکتورهای سخت افزاری و نرم افزاری.
  • تمرکز بر شرکت‌های دانش بنیان، فناور و نوآور و ایجاد خط حایل بین این شرکت‌ها و شرکت‌های عمومی‌ و تجاری و در نهایت سازمان‌دهی محیط‌های حرفه‌ای و استاندارد مطابق با الگوهای جهانی برای فعالیت این تیم‌ها ( مطابق با سیاست‌های تیم مدیریتی شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان ).
  • توجه دقیق و مطالعه‌شده به نیازهای شرکت‌های فناور در ساخت مجموعه‌های فناوری مانند: اینترنت پرسرعت، شبکه فیبر نوری، اتاق جلسات، محیط‌های تفریحی و استراحت مانند کافی شاپ، روف گاردن و… مطابق با نمونه‌های جهانی.

شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان چیست؟

هدف بنیانگذاران شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان، سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌های دانش بنیان، نوآور و فناور کشور است و این شرکت نیز در همین راستا تاسیس شده است. به اعتقاد تیم مدیریتی نشان، برای بهره برداری از ظرفیت‌های این زیست بوم خلاق، در راستای توسعه کلان کشور لازم است از آن حمایت‌های جدی به عمل آید.

از این رو با ایجاد یک هم افزایی بین پتانسیل‌های علمی، مالی و اجرایی کشور و با هماهنگی مدیریت شهری می‌توان اقداماتی اساسی برای حمایت از فناوری و نوآوری به عمل آورد که یکی از این اقدامات استقرار شرکت‌های دانش بنیان و فناور در پهنه نوآوری دانشگاه است.

نگاهی کلی به اهداف و رویکردهای بالقوه و بالفعل برنامه نشان

در نگاهی کلی می‌توان دستاوردهای متصور و ظرفیت‌های اسمی‌ و رسمی‌ برنامه‌های توسعه‌ای شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان را به این شکل فهرست کرد:

  • ایجاد روندی تازه‌ در تحولات حوزه های: اقتصاد، فرهنگ کسب وکار و رویکرد جامعه به سرمایه انسانی.
  • ایجاد فرصت‌ها و ظرفیت‌های متعدد برای رونق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق.
  • تامین سرمایه و حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری با استمداد از ظرفیت‌های موجود مانند حمایت‌های مالی نهادهای مالی و بانک‌ها.
  • ایجاد زیرساخت‌های استقرار و تامین خدمات مورد نیاز با هزینه کم و تحویل به فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری و توسعه نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه اقتصاد دیجیتال با استقرار شرکت‌ها و خرید دفتر کار توسط آنها با حمایت بانک و دانشگاه.
  • ترویج فرهنگ تعامل بین اکوسیستم فناوری و دانشگاه.

مجتمع فناوری نشان بزرگمهر گام نخست و نمادین نشان

گام نخست شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان در پیشبرد اهداف ملی خود در حوزه دانش بنیان و فناوری در قالب پروژه بزرگمهر نشان از قوه به فعل در آمده است. در این زمینه نکات زیر قابل ذکر است:‌

  • پروژه مجتمع فناوری بزرگمهر نشان که در خیابان بزرگمهر واقع در منطقه 6 تهران در آستانه بهره برداری و واگذاری است، با همکاری نزدیک، دانشگاه امیرکبیر و شرکت توسعه زیرساخت‌های نوآوری نشان و در تعامل با معاونت علمی ریاست جمهوری، اجرا شده و به عنوان اولین پروژه موفق در کارنامه فعالیت این شرکت ثبت شده است.
  • براساس سیاست‌ها و اهداف تیم مدیریتی نشان، قرار بر این است که 48 واحد این مجموعه مدرن صرفا در اختیار و تملک شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان قرار گیرد و این مجموعه، و پروژه های آتی نشان در حقیقت مرکز تجمیع و تمرکز شرکت های فناور محور خواهد بود.
  • اعطای وام‌های مناسب و شرایط آسان تملک واحد‌های مجتمع فناوری بزرگمهر نشان در راستای بهبود فضای کار شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از بخش فناوری کشور صورت می‌گیرد.
  • این پروژه به عنوان اولین پروژه شرکت نشان در بهار 1400 آغاز شد و تمام ۴۸ واحد آن در بهار ۱۴۰۲ به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.
  • پهنه نوآوری امیرکبیر در منطقه شش شهرداری تهران و در مجاورت دانشگاه امیرکبیر است که یک نقطه استراتژیک در شهر تهران است.
  • مجتمع فناوری نشان بزرگمهر ۵ هزار و ۱۵۶ متر مربع بنای مفید در هفت طبقه است که محل استقرار ۴۸ واحد فناور خواهد بود.
  • در طراحی فضاهای این پروژه نحوه استقرار شرکت‌های دانش بنیان و تیم‌های نوآور در مجاورت یکدیگر مطالعه شده و نیازهای خاص این شرکت‌ها از جمله ظرفیت و قابلیت فضاهای مشاعی مورد توجه قرار گرفته است.
  • پشت بام این مجتمع به صورت بام سبز طراحی شده است و وجود کافه و فضاهای اجتماعات، سیستم برق اضطراری، سیستم اطفاء حریق کامل، زیرساخت‌های فیبر نوری برای واحدها، دکل اینترنتی، سیستم دوربین مدار بسته و ارتباط مناسب بین واحدها و لابی از جمله ویژگی‌های آن است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]