اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140112027175222285
در دسترس نیست

خرما طلایی که دور ریخته می‌شود

اعداد و ارقام اعجاب‌آور از تولید و صادرات خرما

کد: 140112027175222285

، (اخبار رسمی): ایران سومین تولید‌کننده خرما است اما درآمد زیادی از صادرات ندارد. سرانه مصرف خرما در ایران هم یک سوم کشورهای عربی است. در این خبر اعداد و ارقام جالبی از کشت، صادرات و درآمد خرما می‌خوانید. به نظر می‌رسد خرما ظرفیت زیادی برای درآمدزایی دارد.

اعداد و ارقام اعجاب‌آور از تولید و صادرات خرما
خرید عمده خرما از شرکت اسپاد تجارت آیریک

هر ایرانی یک سوم یک فرد عربستانی خرما مصرف می‌کند. ایران دومین صادرکننده خرما است اما از نظر درآمد در بین رتبه‌های برتر نیست. چرا آمار بازار خرید عمده خرما نشان‌دهنده مشکلات بزرگ در این صنعت است؟

خرما یکی از مهمترین و معروف‌ترین میوه‌های ایرانی است اما این روزها حال و روز خوشی ندارد. گرچه مصرف خرما در ماه‌ مبارک رمضان به میزان قابل توجهی رشد می‌کند اما زمانی که به آمار و ارقام تولید و صادرات نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم سرانه مصرف این میوه خوش‌طعم در ایران بسیار پایین است.

چند درصد از خرمای تولید شده در کشور مصرف می‌شود؟

تا چند دهه پیش اروپایی‌ها آشنایی زیادی با خرما نداشتند. به همین دلیل بخش زیادی از تولیدات داخل کشور به شهرهای مختلف ارسال می‌شد و مقدار کمی هم به صادرات اختصاص می‌یافت. حالا بخش عمده خرمای تولید شده در کشور به اروپا، آسیا و استرالیا صادر می‌شود. گرچه این موضوع باعث ارز‌آوری و درآمد بین‌المللی می‌شود اما نکته نگران‌کننده، سرانه مصرف پایین خرما در ایران است.

طبق آمارها در طول دو سال گذشته کمتر از ۲۰ درصد خرمای تولید شده در کشور به مصرف داخلی اختصاص یافته است و نزدیک به ۸۰ درصد به کشورهای دیگر صادر شده است. متاسفانه سرانه مصرف خرمای هر ایرانی تنها ۸ کیلوگرم است. این در حالی است که سرانه مصرف خرما در کشورهای عربی بیش از ۲۰ کیلوگرم برای هر نفر است. جالب است بدانید هر عربستانی سالانه ۲۶ کیلوگرم خرما مصرف می‌کند.

خرما، طلایی که دور ریخته می‌شود

در ایران سالانه حدود ۱.۳ میلیون تن خرما کاشت و برداشت می‌شود. متاسفانه در این بخش شاهد هدررفت زیادی هستیم که دلیل آن استفاده از روش‌های سنتی و غیراصولی در هنگام کاشت، داشت و برداشت است. اکثر واردکنندگان مشغول خرید عمده خرما ایران هستند. از این حجم تولید، حدود ۷۷ درصد به صورت فله یا بسته‌بندی‌های سنگین (۵ تا ۱۰ کیلویی) به نقاط مختلف جهان صادر می‌شود.

نکته تاسف‌آور دیگر قیمت پایین خرمای ایرانی در مقایسه با خرمای تولید شده توسط کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. عدم استفاده از پک‌ها و بسته‌بندی‌های شیک و بهداشتی، عدم توجه به ظاهرپسند بودن محصول نهایی، استفاده نکردن از علم بازاریابی و طراحی و ... باعث شده خرمای ایرانی اغلب به صورت فله و بدون برند تجاری به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر شود.

رتبه ایران در میان صادرکنندگان خرما

در حال حاضر ایران دومین صادرکننده برتر خرما در جهان از نظر حجم صادرات است. با این حال از نظر ارزآوری ایران در بین رتبه‌های برتر حضور ندارد. از نظر حجم تولید ایران سومین تولیدکننده برتر از نظر حجم برداشت است. مصر و عربستان رتبه‌های اول تولید خرما در جهان را دارند اما این دو کشور بخش زیادی از تولیدات خود را در داخل کشور توزیع می‌کنند. همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای خرما برای کشورهای عربی و شمال آفریقا است.

خرما میوه‌ای ارزشمند و پرطرفدار است. تاجران زیادی از اروپا، آسیای شرقی، استرالیا و آمریکا به دنبال پیدا کردن خرمای مرغوب و باکیفیت برای واردات هستند. در این بین کشورهایی که قدر این میوه گرمسیری را می‌دانند، به راحتی حاضر به صادرات خرما نمی‌شوند.

چاره چیست؟

در ایران نیز باید اصلاحاتی در حوزه تولید، بسته‌بندی و صادرات خرما صورت بگیرید. خرما یکی از مهمترین محصولات غذایی ایران است که پتانسیل صادراتی زیادی دارد. با این حال صادرات فله این محصول ارزش‌آفرینی چندانی نخواهد داشت.

شرکت اسپاد تجارت آیریک یکی از مجموعه‌های معتبر و باسابقه در حوزه تولید محصولات خرمایی است که تلاش می‌کند خرمای ایرانی را با برند بومی به نقاط مختلف جهان صادر کند. برند هورمانیک توسط شرکت اسپاد تجارت معرفی شده است. از مهمترین محصولات هورمانیک می‌توان به خرمای مضافتی، خرمای پیارم، خرمای کبکاب، خرمای خاصویی، خرمای زاهدی، چیپس خرما، خرمامغزدار و مغزگردو اشاره کرد.

استفاده از بهترین خرمای تولید شده در جنوب کشور به همراه بسته‌بندی‌های شیک و بهداشتی باعث شده تاجران خارجی زیادی برای خرید و واردات خرمای هورمانیک پیش‌قدم شوند.

خرید عمده خرما از شرکت اسپاد تجارت آیریک

شما می‌توانید محصولات هورمانیک را در وب‌سایت رسمی اسپاد تجارت آیریک به نشانی ayrikdates.com و یا صفحه ایسنتاگرام ayrik_dates_ مشاهده فرمایید. برای همکاری با شرکت اسپاد تجارت آیریک جهت صادرات یا پخش و توزیع محصولات در شهرهای مختلف ایران نیز می‌توانید از طریق تماس یا واتس‌آپ با شماره 09164656809 در ارتباط باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی